Annons

är detta ett bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Sigma 28-80mm F3.5-5.6 MACRO II ASP
helt nytt för typ 700 :-

En "kompis" erbjöd och jag är inte såå bra på objektiv.

Det är ett gammalt objektiv mest anpassat för fullformat.
Inget att hänga i julgranen då du redan har ett 18-50 mm som i FF är 29-90 mm.

Fast jag har aldrig haft ett så jag vet inte ;)

/Stefan

/Stefan

just min tanke, bra då kan jag släppa det och spara till ett bra macroobjektiv istället!

Sigma 28-80mm F3.5-5.6 MACRO II ASP
helt nytt för typ 700 :-

En "kompis" erbjöd och jag är inte såå bra på objektiv.

Ett bra köp för en person kan vara ett dåligt för någon annan. Svårt att veta vad du har för krav. Generellt brukar gälla att man får ungefär vad man betalar för. 700 kr är förhållandevis lite pengar när det gäller objektiv så du kan nog inte förvänta dig ett superobjektiv. Därmed inte sagt att du inte skulle bli nöjd. Prova objektivet och se hur du tycker bilderna blir!

Gissar att det är det här:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5758

Bara två recensioner är svårt att dra någon vettig slutsats av, men de två som recenserade objektivet verkade ju nöjda (för fem år sedan) i alla fall.

Edit: Ramlade visst in många svar. Helt rätt att avvakta tycker jag också!

/Stefan

Ehh? 28-80 är 28-80 även på en digital pentax... Bara förvillande att börja prata om FF.

Om man vill ha en kort tele zoom passar ju ett 28-80 ganska bra. Men det är ju tyngre än ett modernt.

Edit:
Såg att du hade ett 18-250 också, så då är det ev bara om du vill få ett billigt makro, så är det ju ett första steg, men det ger nog inte 1:1 makro...

Ehh? 28-80 är 28-80 även på en digital pentax... Bara förvillande att börja prata om FF.

Om man vill ha en kort tele zoom passar ju ett 28-80 ganska bra. Men det är ju tyngre än ett modernt.

Edit:
Såg att du hade ett 18-250 också, så då är det ev bara om du vill få ett billigt makro, så är det ju ett första steg, men det ger nog inte 1:1 makro...

Ja det är macro jag är ute efter, men ett tamron 90 blir nog bättre...
förvirrande i objektivsdjungeln.

kommer att få ett 50 mm 1.4 i jul så ett steg är klart iaf!

Jo, kanske tull och skatt med om det är utanför eu. Men frakten brukar vara överkomlig! Ebay är bra. Har sett många billiga objektiv där. Min flickvän som heter Susanne Olsson (hoho) brukar handla mkt billigt där.

haha vilket sammanträffande, jag handlar också rätt mycket från ebay!!!

Ja det är macro jag är ute efter, men ett tamron 90 blir nog bättre...
förvirrande i objektivsdjungeln.

kommer att få ett 50 mm 1.4 i jul så ett steg är klart iaf!

Tänk på att det inte är ett macro bara för att det står så på. En riktig makro-optik ger alltid skala 1:1. Zoomar med "makrofunktion" ligger oftast kring 1:3, vilket är betydligt större skillnad än vad det låter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar