Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

är detta en uppföljare?

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
jag är helt ny på nikon och försöker köpa en vettig zooma till min d800.

är detta: Nikkor 28-70mmf/2.8D(IF) en föregångare åt denna: Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED ??

och den förstnämda, är detta en vettig glugg åt min d800?

Jag hade 28-70 2.8D på min D800 och den e underbar! Mycket prisvärd e den, kan köpas för cirka 5000-6000 men lägger du till någon tusenlapp får du 24-70 som är nyare och förmodligen varit med om mindre (dock behöver inte betyda så klart)

Jag hade 28-70 2.8D på min D800 och den e underbar! Mycket prisvärd e den, kan köpas för cirka 5000-6000 men lägger du till någon tusenlapp får du 24-70 som är nyare och förmodligen varit med om mindre (dock behöver inte betyda så klart)

menar du denna?Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED för någon tusenlapp mer?? den kostar ju 14 k ny och jag har än inte lyckats hitta någon begad…

Finns massa beg. Kolla här, tradera, blocket och så...

Jag köpet min på blocket och lämnade in den för att få den rengjord och smörjd.

28-70 är tjockare men kortare och har en aaaaning långsammare AF, annars inte mycket...

Priskillnaden begagnat är nog snarare några tusenlappar än någon tusenlapp. Sedan kan man ju ha tur, köpa i ett större paket eller ett välslitet exemplar, vilket kan påverka priset.

om det bara är brännvidden som skiljer kör jg nog på 28….sparar dom 1000-lapparna till en grym vidvinkel istället!

då menar du denna?

Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD

jag tycker mig läst i något forum att det ska vara en jätteskillnad mellan 24-70 nikon och tamrons….

bildkvallan får ju inte va kass!!!!!

Det forumet får du gärna länka till för de tester jag sett i både tidningar samt på nätet pekar på att det inte alls är någon jätteskillnad. Det ska vara lite mer vignettering (sv?) på tamrons och kanske var det lite kantoskärpa men annars var de riktigt nära varandra.

då menar du denna?

Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD

jag tycker mig läst i något forum att det ska vara en jätteskillnad mellan 24-70 nikon och tamrons….

bildkvallan får ju inte va kass!!!!!

Finns nästan inga objektiv i den här klassen som skulle vara kassa. Tror du syftar på nåt gammalt Tamron 28-75 eller nåt sånt. Blir det kassa bilder med nåt av de här objektiven som nämnts är det inte objektivet det är fel på, eller kameran heller för den delen. Detta Tamron levererar en bildkvalitet i absolut topklass. Och om man väljer nikonobjektivet men gång på gång kommer hem med bilder som blivit lite oskarpa på grund av att man använt slutartider som är lite på gränsen för vad man kan handhålla, så kanske det inte var ett bättre val i slutändan fast det stod Nikon på objektivet.

Sen ska man inte underskatta vikten av kunskaper i bildbearbetning. Det har enligt mig större betydelse än vilket objektiv man använder. Men klart att förutsättningarna blir bättre ju bättre objektiv man har. Poängen är dock att det går att ta riktigt bra bilder med toppskärpa osv. också med enklare grejor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar