Annons

är det olagligt att sälja saker som xxx säljer på tradera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Så kom inte och försvara honom och be han komma fram och skydda sig själv!
Det här ingen rättegång där man skall lägga ut ett "åtal" och där en åtalad måstel komma och försvara sig. Vårt forum skall heller inte vara en lynchmob.

Om någon begår brott, tipsa de myndigheter som utreder sådant. Som jag förstår så är det gjort nu - men först efter att du startat den här tråden? Det och anmälan till Tradera borde räckt. Finns det grund för dina anklagelser så ser jag inte hur Tradera kan låta bli att agera.

Men tills dess finns det ingen anledning att gå på runt detta här - speciellt som vi inte kan nämna personuppgifter, då kan ju inte heller de bevis Evalina säger sig ha presenteras. Jag har efterlyst kopior på de mail Evalina säger sig ha fått, med kompletta mailheaders, så jag kan göra mig en egen uppfattning. Har ej fått något än.
 
Men är inte dom flesta företag i sverige enskilda firmor? Då är väl företaget och personen samma sak?
Jovisst, men att någon har F-skatt tex påverkar inte Personuppgiftslagen.

Notera att trådstararen här förvisso har berättat om sitt företag i positiva ordalag, men inte nämnt sitt företags namn.
Nu kommer jag inte ihåg om Kameradoktorn hadde nån VD, men om det fanns en sådan så tycker jag att jag borde haft rätt att kalla denna för en bedragare också.
Det får man tycka, men någon sådan rätt har man inte. Det kallas förtal och är straffbart.
 
Köp din SAAB en gång till, Köp SAAB orginal reservdelar

Jag har ALDRIG sagt att ni inte ska köpa från XXXXX utan sagt att vad han gör är olagligt, straffbart. Jag har heller inte sagt att ni ska köpa av mig.

Jag har inte en ända gång nämnt vad jag har för ALIAS på Tradera just för att ni inte skulle ta det fel.

Så kom inte och försvara honom och be han komma fram och skydda sig själv!


Skulle inte att framställa konkurenter som suspekta och sig själv som en respektabel handlare vara reklam? Vad lever du i för värld, det om nåt är väl att anse vara reklam?

Om en Scania-representat skulle stå här och förklara att Scanias produkter och försälningsvilkår är mycket bättre än nån kinsisk tillverkares så är det väl reklam?

Varför ska vi "förstå varför han hotar" dig om det inte är för att väcka sympati med dig och det företag du representerar?

Bilföretagens märkesverkstäder har ju gjort det i alla år, utmålat pirat-verkstäderna och piratdelar som fel, omoraliska och rent allmänt lite suspekta och farliga.
 
Skulle inte att framställa konkurenter som suspekta och sig själv som en respektabel handlare vara reklam? Vad lever du i för värld, det om nåt är väl att anse vara reklam?

Om en Scania-representat skulle stå här och förklara att Scanias produkter och försälningsvilkår är mycket bättre än nån kinsisk tillverkares så är det väl reklam?

Varför ska vi "förstå varför han hotar" dig om det inte är för att väcka sympati med dig och det företag du representerar?

Bilföretagens märkesverkstäder har ju gjort det i alla år, utmålat pirat-verkstäderna och piratdelar som fel, omoraliska och rent allmänt lite suspekta och farliga.

Vilket företag representerar hon?

Scania jämförelsen håller inte.

Hade hennes syfte vara att göra reklam så hade hon alltså nog berättat vilket förtag hon representerade.
 
Jovisst, men att någon har F-skatt tex påverkar inte Personuppgiftslagen.

Notera att trådstararen här förvisso har berättat om sitt företag i positiva ordalag, men inte nämnt sitt företags namn.

Det får man tycka, men någon sådan rätt har man inte. Det kallas förtal och är straffbart.


Men det kan ju knappas spela nån roll om man nämner företagets namn eller inte. Dagens reklam är mer sofistikerad än så anser jag.

Som att förledte "kina" har haft dåligt ryckte, som i kina-blixtar, kina-moped. Det används ju av många som tillverkar eller säljer traditionelt svenska eller europeiska prylar som ett argument att handla av dom istället. Det är reklam förklädd till konsumentinformation där dom inte ens behöver nämna sina egna företagsnamn.
 
Vilket företag representerar hon?

Scania jämförelsen håller inte.

Hade hennes syfte vara att göra reklam så hade hon alltså nog berättat vilket förtag hon representerade.

Hennes företag förstås! Vad annanrs?

Det är som nån sorts lobbying, att få fram ett budskap som gynnar en själv utan att de som ska påverkas ska tycka att det är reklam.

Vet inte vad det kalals på marknadsföringspråk men det handlar om att få mäniskor att vilja saker som dom inte visste att dom ville från början. Vad som är inne , vad som är ute. Vad som är rätt och vad som är fel.

Nokia behöver inte säga att deras däck är bäst, det räcker med att dom bekostar ett test eller på annat sätt sprider information som visar att däck inte utvecklade i norden är dåliga.
Ett sånt test kan bli en sanning på ett forum eller varför inte i nyhetrna på TV 21:00. Längre reklamtid och mer trovärdighet än någon reklamfilm någonsin kunnat skapa.
 
Hennes företag förstås! Vad annanrs?

Det är som nån sorts lobbying, att få fram ett budskap som gynnar en själv utan att de som ska påverkas ska tycka att det är reklam.

Vet inte vad det kalals på marknadsföringspråk men det handlar om att få mäniskor att vilja saker som dom inte visste att dom ville från början. Vad som är inne , vad som är ute. Vad som är rätt och vad som är fel.

Nokia behöver inte säga att deras däck är bäst, det räcker med att dom bekostar ett test eller på annat sätt sprider information som visar att däck inte utvecklade i norden är dåliga.
Ett sånt test kan bli en sanning på ett forum eller varför inte i nyhetrna på TV 21:00. Längre reklamtid och mer trovärdighet än någon reklamfilm någonsin kunnat skapa.


Vilket företag? Jag har inte äns nämnt vem jag jobbar för Skippa nonsensen. Jag vet att du försvarar personen endast för att det gynnar dig och din "vän".

Det ända jag ville skriva om med denna tråd var att "han" hotar människor som säljer likadana varor på TRADERA. Det finns andra människor som skrivit till mig och sagt att han hotat dom också, borde det inte räcka? Vi tar inte hans hot allvarligt utan vill att han ska stå för konsekvenserna
 
Vilket företag? Jag har inte äns nämnt vem jag jobbar för Skippa nonsensen. Jag vet att du försvarar personen endast för att det gynnar dig och din "vän".

Det ända jag ville skriva om med denna tråd var att "han" hotar människor som säljer likadana varor på TRADERA. Det finns andra människor som skrivit till mig och sagt att han hotat dom också, borde det inte räcka? Vi tar inte hans hot allvarligt utan vill att han ska stå för konsekvenserna

Du kanske bara vill vara hjälpsam genom att peka ut och varna för den här personen som du hävdar är oärlig och otrevlig. Men jag måste säga att du med ditt sätt att argumentera och bemöta motfrågor framstår som rätt underlig själv.

Det kan mycket väl hända att den här personen du råkat ut för på Tradera är riktigt obehaglig. Men du själv framstår verkligen inte som speciellt trevlig du heller ...
 
Liten undran, David du känner möjligen inte personen i fråga? Du försvarar honom rätt så frenetiskt.
 
Läst hela tråden nu och vad jag kan säga är att det är bra att Evelina att uppmuntra att köpa ifrån oseriösa försäljare på Tradera.
Nu verkar det som Evelina är en exportör/importör av varor och inte yrkesfotograf. Att ha en konkurrent som säljer samma produkt för underpris är väl som för yrkesfotografer att konkurera med amatörfotografer som inte betalar skatt och kan därför ta betalt långt under listpriserna.

Att sen attackera Evelina är väl rätt befängt. Vi har hört hennes historia och utan att höra XXX historia kan vi varken bekräfta eller dementera dessa uppgifter.

Ge reklam för sitt företag? HAHAHAHA Kan inte läsa hennes företag nånstans eller att hennes produkter att har så bnra priser blaha blaha.

Sen att radera hans alias från tråden är väl ändå också att ta i. Kan inte se att det strider mot PUL. Kanske mot fotosidans regler. Men betänk detta. Det finns ett otal trådar där man varna för andra användare då mestadels från blocket och länkar till annonser som uppenbarligen är oseriösa och deras användarnamn har hängts ut med alla deras alias på blocket. Detta för att varna andra. Handla kan man alltid göra ändå. Finns ju varningar på tex Rajalashop (ska admin radera denna namn nu?) där de sägs vara oseriösa men ändå så handlar folk där och många är nöjda. Betänk även att Rajalshop är företagets namn och XXX är ju ett alas och alias använder man oftast pga av att man inte har ett registrerar företag utan säljer som privatperson.

/Stefan
 
Läst hela tråden nu och vad jag kan säga är att det är bra att Evelina att uppmuntra att köpa ifrån oseriösa försäljare på Tradera.
Nu verkar det som Evelina är en exportör/importör av varor och inte yrkesfotograf. Att ha en konkurrent som säljer samma produkt för underpris är väl som för yrkesfotografer att konkurera med amatörfotografer som inte betalar skatt och kan därför ta betalt långt under listpriserna.

Att sen attackera Evelina är väl rätt befängt. Vi har hört hennes historia och utan att höra XXX historia kan vi varken bekräfta eller dementera dessa uppgifter.

Ge reklam för sitt företag? HAHAHAHA Kan inte läsa hennes företag nånstans eller att hennes produkter att har så bnra priser blaha blaha.

Sen att radera hans alias från tråden är väl ändå också att ta i. Kan inte se att det strider mot PUL. Kanske mot fotosidans regler. Men betänk detta. Det finns ett otal trådar där man varna för andra användare då mestadels från blocket och länkar till annonser som uppenbarligen är oseriösa och deras användarnamn har hängts ut med alla deras alias på blocket. Detta för att varna andra. Handla kan man alltid göra ändå. Finns ju varningar på tex Rajalashop (ska admin radera denna namn nu?) där de sägs vara oseriösa men ändå så handlar folk där och många är nöjda. Betänk även att Rajalshop är företagets namn och XXX är ju ett alas och alias använder man oftast pga av att man inte har ett registrerar företag utan säljer som privatperson.

/Stefan

Tack Stefan. Jag håller absolut med, you nailed it!
 
Återigen, jag gör inte reklam. Anledningen att jag skrev att jag säljer på tradera var för att ni skulle förstå varför han hotar mig. Jag tar gärna bort den texten som du syftar på är reklam.
Jag nämnde även att försäljare XXX hotat andra som försökt sälja på Tradera.

Jag har pratat med Fotosidan och kommer att gärna lägga upp alla hans hotbrev om jag har tillåtelse från Polisen, ska kontakta dom imorgon.


Jag tvivlar på att du startat denna tråden utan något som helst syfte att vinna på det själv. Du ropar polis hela tiden och jag tror inte att du skulle dra dig för att referera till denna tråd i framtida kontakter med ev. myndigheter som nått slags bevis på att "många" fotografer håller med mig. Jag ser inte annat än att du flitigt försöker få alla "på din sida". Vad ger det att publicera hotbreven här? Det här är ett publikt forum och inte en jury! Använd breven där det faktiskt gör någon skillnad; i en ev. anmälan. Sen tycker jag att du borde lyssna på vad forumvärden säger och försöka diskutera import/export/svartimport o.s.v. som ämne istället för att diskutera en specifik person som valt att inte delta i diskussionen.


Diskutera gärna ämnet svartimport etc men inte specifika personer, om de själva inte givit medgivande.

Vad som sker på Tradera är Traderas problem. Finns klagomål på personers agerande här på Fotosidan så kontakta redaktionen, starta inte en forumtråd.
 
Finns ju varningar på tex Rajalashop (ska admin radera denna namn nu?)
Som jag redan sagt - det är skillnad på juridisk och fysisk person, och i detta fall är personen medlem på Fotosidan med samma användarnamn, lätt identifierbar. Tidigare lades även dennes personuppgifter ut med fullständigt namn och hemadress i tråden, av trådstartaren.

Man skall absolut kunna varna för oseriösa säljare men det får allt finnas lite mer kött på benen innan man släpper ut sådana här anklagelser som att det förekommit dödshot tex. Det är just det jag bett om, att inte föregripa den utredning av detta Tradera först av alla bör göra. Jag har även bett om kopior av de påstådda hotbreven med kompletta headers, men dessa har jag ännu inte fått.

Ser man på betygen på Tradera är det 100% positiva, så ord står ju än så länge mot ord och då tycker jag inte det är relevant att namnge person. Observera också att anklagelsen här handlar inte heller om relationen köpare-säljare, utan om påstådda hotelser mot annan säljare på Tradera.
 
Saken är väldigt enkel.
Handla i en seriös svensk butik och inte av Tradera/Blocket/Jätte-Billig-USA/Kina eller-Något-Mysko-Land-Exportör.
 
Som jag redan sagt - det är skillnad på juridisk och fysisk person, och i detta fall är personen medlem på Fotosidan med samma användarnamn, lätt identifierbar. Tidigare lades även dennes personuppgifter ut med fullständigt namn och hemadress i tråden, av trådstartaren.

Man skall absolut kunna varna för oseriösa säljare men det får allt finnas lite mer kött på benen innan man släpper ut sådana här anklagelser som att det förekommit dödshot tex. Det är just det jag bett om, att inte föregripa den utredning av detta Tradera först av alla bör göra. Jag har även bett om kopior av de påstådda hotbreven med kompletta headers, men dessa har jag ännu inte fått.

Ser man på betygen på Tradera är det 100% positiva, så ord står ju än så länge mot ord och då tycker jag inte det är relevant att namnge person. Observera också att anklagelsen här handlar inte heller om relationen köpare-säljare, utan om påstådda hotelser mot annan säljare på Tradera.

Den här tråden är en i raden som startats av nyregistrerade användare på Fotosidan. Mönstret är alltid det samma: Personen har ingen profil, inga publicerade bilder och har omgående skrivit ett inlägg i ett forum som handlar om något juridiskt eller affärsmässigt. Inte sällan är det någon som misskrediteras.

Jag tycker den här typen av trådar är oerhört tveksamma.
 
Den här tråden är en i raden som startats av nyregistrerade användare på Fotosidan. Mönstret är alltid det samma: Personen har ingen profil, inga publicerade bilder och har omgående skrivit ett inlägg i ett forum som handlar om något juridiskt eller affärsmässigt. Inte sällan är det någon som misskrediteras.

Jag tycker den här typen av trådar är oerhört tveksamma.

Håller med, urskumt med dessa helt anonyma nya medlemmar som börjar med sånt här tjafs. Sen vet väl alla här vad som pågår i Norrtälje, men det är ju upp till köparen. Jag håller med talaren ovanför, handla tryggt i våra fotoaffärer i Sverige så får vi behålla dem också. Eller handla begagnat.
 
Men jag måste säga att du med ditt sätt att argumentera och bemöta motfrågor framstår som rätt underlig själv.

Kan inte annat än att hålla med. Vem som egentligen är boven i dramat drar jag ännu inga slutsatser om, men att TS undviker att svara på vissa frågor, eller svarar undvikande, gynnar definitivt inte hennes sak.

Redan i början efterlystes vad som skiljde hennes tillvägagångssätt (rent import/export-mässigt med skatter osv.) mot "bovens".
TS undvek frågan tills dess att en annan forummedlem lade fram en hypotes om hur det på ett helt lagligt sätt kunde gå till.
Då, som genom ett trollslag, inflikade TS: "Ja! Precis så går det till!" (Inte ordagrant, men det är så man uppfattar situationen).
Jag dömer som sagt ingen här, men jag, och säkert flera andra, får känslan av att TS döljer något.

Det är naturligtvis helt rätt att varna för sådana här personer, men man måste samtidigt inse att ingen här känner dig. Hur kan vi veta vad som är sant? Man är per automatik INTE den oskyldiga parten bara för att man är först till kvarn med att anklaga någon.

Av just dessa anledningar är vi intresserade av att få svar på våra frågor, hur banala du än kan tycka de är.

Att sedan påstå att de som inte tar din sida är i maskopi och/eller vän med "boven", det gynnar dig definitivt inte.
 
Jag började läsa tråden efter att namnet hade blivit anonymiserat, men misstänkte vem detta kunde handla om… Så jag sökte på hans alias via sökfunktionen och hittade genast tillbaka till denna tråd. Kanske något slags metadata som ligger kvar och spökar..? Men nu vet i alla fall jag också vem ni diskuterar. :)
 
Evajosefsson ljuger medvetet om mig!

Vilket företag? Jag har inte änns nämnt vem jag jobbar för Skippa nonsensen. Jag vet att du försvarar personen endast för att det gynnar dig och din "vän".

Det ända jag ville skriva om med denna tråd var att "han" hotar människor som säljer likadana varor på TRADERA. Det finns andra människor som skrivit till mig och sagt att han hotat dom också, borde det inte räcka? Vi tar inte hans hot allvarligt utan vill att han ska stå för konsekvenserna

Du är en mycket oärlig människa som använder tveksamma försäljningsmetoder. Jag kallar mig inte XX på tradera utan använder mitt eget användarnamn när jag säljer personliga saker på tradera. Det är ren lögn av dig att skriva vän inom citationstecket för att antyda att den andre säljaren kanske inte bara skulle vara en vän utan att det är jag.

Jag har inte skapat mitt konto här på FS för att gnälla på andra försäljare, det har däremot du gjort. Du blev medlem samma dag som du skapade den här tråden. Inga bilder har du, inga tidigare inlägg, bara gnäll på en konkurent.
 
Senast redigerad av en moderator:
Du är en mycket oärlig människa som använder tveksamma försäljningsmetoder. Jag kallar mig inte XXX på tradera utan ananvänder mitt eget användarnamn när jag säljer personliga saker på tradera. Det är ren lögn av dig att skriva vän innom citationstecket för att antyda att den andre säljaren kanske inte bara skulle vara en vän utan att det är jag.

Jag har inte skapat mitt konto här på FS för att gnälla på andra försäljare, det har däremot du gjort. Du blev medlem samma dag som du skapade den här tråden. Inga bilder har du, inga tidigare inlägg, bara gnäll på en konkurent.

Att så fort man får mothugg komma med beskyllningar om eventuella vänskapsrelationer inger kanske inte något större förtroende.

Däremot om detta med hotbrev är riktigt tycker jag inte TS startinlägg kan kallas gnäll eftersom det då är en betydligt allvarligare situation som gäller, men en sådan konflikt löser man inte här på FS.

En undran: om något säljs orimligt billigt har inte köparen också ett ansvar det då kan antas att han borde förstå att något är skumt?
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.