Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

är det olagligt att sälja saker som xxx säljer på tradera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sluta slingra dig och svara på frågorna ovan. Har du sagt A får du säga B. Jag vill gärna veta hur det funkar för dig och hur du kan lova detta: "Slutpriset på Tradera är vad du betalar inga dolda avgifter, extra kostnader som tull och moms tillkommer."

Förklara. Du utmålar Xxx som skattesmitare. Är inte du detsamma?

Förstår om du är vän till Xxx och försöker försvara han, be han själv komma och skriva. Jag har skrivit att vi är exporterar och har en "Shipping broker" i Sverige som debiterar oss. precis som alla andra företag gör.

Så sluta försvara han och be han komma fram.

Ja har 2 andra personer som skickat Epost till mig och berättat om hur dom också blivit hotade av denna XXX.

"
Hejsan. Jag, XXX (XXX på Tradera) har inget bra förhållande med Xxx. Han har klagat över mina annonser, men han kommer ingen vart med mej. Jag undrar om du vill skicka hotbrevet till mej. Tacksam för svar. Vad säljer du under för namn? Ska kolla lite på tradera. Jag kan vara intresserad av lite grejor framöver. Bara canon. Ha de gott. MVH XXX
"
 
Senast redigerad av en moderator:
Förstår om du är vän till Xxx och försöker försvara han, be han själv komma och skriva. Jag har skrivit att vi är exporterar och har en "Shipping broker" i Sverige som debiterar oss. precis som alla andra företag gör.

Så sluta försvara han och be han komma fram.

Vart i mina inlägg har jag försvarat honom?

Jag är bara nyfiken på hur din verksamhet fungerar och det tror jag flera här är. Om det är helt klockrent så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köpa på Tradera från dig.
 
Senast redigerad av en moderator:
Vart i mina inlägg har jag försvarat honom?

Jag är bara nyfiken på hur din verksamhet fungerar och det tror jag flera här är. Om det är helt klockrent så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köpa på Tradera från dig.



Vi skickar inte till någon i Sverige, utan direkt till kunden. Det är därför vi har en "shipping broker"

Be nu din vän komma fram, för det är liknande frågor han ställer
 
Vi skickar inte till någon i Sverige, utan direkt till kunden. Det är därför vi har en "shipping broker"

Be nu din vän komma fram, för det är liknande frågor han ställer


Vi är alla nyfikna och veta hur hårt han kommer falla när skattverket nu blivit informerade.

Han har ju sålt 500 produkter på Tradera i 5 år utan att deklarera! Desutom tagit in varor över gränsen utan att betala moms!!

Jag tror han kommer falla väldigt hårt!
 
Ursäkta. Men "Vi skickar inte till någon i Sverige".... Bor inte dom som vinner auktionen i Sverige? Jag fattar inget? Betalar din Shipping broker tull och moms då? Någon måste väl göra det?

Jag är tyvärr inte "Vän" med xx, jag har köpt ett objektiv av honom för mer än två år sedan, inget mer. Jag gillar inte att du insinuerar saker om mig. Jag ställer enkla frågor som inte borde vara svåra att svara på. Svart på vitt. Så här går det till.



Vi skickar inte från Sverige, utan direkt från USA. Vi exporterar.
 
Senast redigerad av en moderator:
Om TS i sina listpriser redan lagt på vad tull och moms och diverse hantering kostar är det ju inget fiffel inblandat.

Det stämmer väl så länge priset är fastställt från början. Men om det är så att man kan bjuda över varandra så är tull + moms på slutpriset + fraktavgifter och eventuella administrationsavgifter.

Och jag har sen tidigare erfarenhet av två utomeuropeiska företag som har använt så kallade shippingt brokers, båda i Malmö och det intressanta var väl att när jag fick hem paketet så hade från addressen ändrats till just denna shipping broker och någon tull eller moms betalade jag inte heller för att det paketet hade skickats som inrikes och någon tulldeklaration fanns inte med. Så småningom kom EU eller Sveriges tull på detta och företagen skickade sedan inte längre via dessa så kallade shipping brokers utan kom direkt från dem med den gröna tulldeklarationsklistermärket på paketet med korrekt tulldeklaration.

Jag vet att företaget UPS och andra har en extra tjänst där de tar hand om tull + moms redan innan du har fått paketet. Det är smidigt då du innan paketet skickats till dig vet exakt vad slutsumman kommer att bli.
 
Jag borde inte skriva mer i denna tråden, men jag kan inte låta bli.

Om objektivet går sönder under frakten eller på annat sätt är trasigt när man får det. Vem står för kostnaden då? Köparen eller säljaren?
 
Det stämmer väl så länge priset är fastställt från början. Men om det är så att man kan bjuda över varandra så är tull + moms på slutpriset + fraktavgifter och eventuella administrationsavgifter.

Och jag har sen tidigare erfarenhet av två utomeuropeiska företag som har använt så kallade shippingt brokers, båda i Malmö och det intressanta var väl att när jag fick hem paketet så hade från addressen ändrats till just denna shipping broker och någon tull eller moms betalade jag inte heller för att det paketet hade skickats som inrikes och någon tulldeklaration fanns inte med. Så småningom kom EU eller Sveriges tull på detta och företagen skickade sedan inte längre via dessa så kallade shipping brokers utan kom direkt från dem med den gröna tulldeklarationsklistermärket på paketet med korrekt tulldeklaration.

Jag vet att företaget UPS och andra har en extra tjänst där de tar hand om tull + moms redan innan du har fått paketet. Det är smidigt då du innan paketet skickats till dig vet exakt vad slutsumman kommer att bli.




Tack, du är förståndig. Det är precis så det fungerar.

Alternativt kan man göra det olagligt som XXX och be företaget skriva ner summan på paketet till $50 och betala tull och moms på $50. Om du nu har varor för 30-40 tusen kronor och skriver ner värdet till $50 är det rätt?
 
Senast redigerad av en moderator:
Trådstartaren gör här ett brott mot Fotosidans regler och diskuterar en Fotosidan-medlem utan att denne är informerad, därför har jag redigerat bort användarnamnet. Diskutera gärna ämnet svartimport etc men inte specifika personer, om de själva inte givit medgivande.

Vad som sker på Tradera är Traderas problem. Finns klagomål på personers agerande här på Fotosidan så kontakta redaktionen, starta inte en forumtråd.
 
Jag borde inte skriva mer i denna tråden, men jag kan inte låta bli.

Om objektivet går sönder under frakten eller på annat sätt är trasigt när man får det. Vem står för kostnaden då? Köparen eller säljaren?

Alla paket paketeras väl, men om produkten mot förmodan skulle vara sönder vid mottagning står vi självklart för returen tillbaka
 
Om jag hade ett företag som sålde internationelt så skulle jag försäkra alla paketen till det faktiska värdet på varan på min egen bekostnad eller baka in det i eventuella administrationsavgifter som kund då får betala.
 
Om jag hade ett företag som sålde internationelt så skulle jag försäkra alla paketen till det faktiska värdet på varan på min egen bekostnad eller baka in det i eventuella administrationsavgifter som kund då får betala.

Precis, det måste man liksom göra. Det går inte att fiffla bort sånt om man är företag.

Att "Xxx" har undkommit detta är att han ljugit till alla kunder på Tradera att tull och moms redan är betalda, när det i själv verket inte har betalats en krono.

Att dra in oskyldiga människor som försöker köpa hederligt på Tradera är bara fel!
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag har bett Evelina att återkomma till oss om det framkommer något från Tradera mfl, som bekräftar dessa anklagelser.
 
Min konserverade gröt är bättre än hans, köp av mig!

Hm, ser ett stort problem här med fotosidans regler, om det nu inte skulle vara tillåtet att diskuteran en föräljare bara för att han använder samma firma namn i sin marknadsföring som användarnamn på Fs hur ska det då gå? Om t.ex. en representant för "Nisses Kamera" registrerade sig med användarnamnet "Nisses Kamera" så skulle det alltså bli omöjligt att klaga på detta företag så länge inte "Nisses Kamera" själv gav sin tillåtelse? Det måste ju vara nåt fel på reglerna om man inte skulle få diskutera en försäljare i Butiker och leverantörer-forumet bara för att försäljaren registrerat sig på FS med samma namn!

Tänk när Kameraexperten diskuterades som ett svinaktigt lurendrejeriföretag. Bedragarna hadde alltså lätt kunnat stoppa dom varningarna på FS enkelt genom att skapa användaren "Kameraexperten" och sen av naturliga skäl vägrat delta i diskutionen.

Med hjälp av sökfunktionen kan man ochså komma fram till att företaget med den gula annonsen till vänster på sidan, med den svarta filmremsesymbolen bakom firmanamnet inte heller skulle få diskuteras eftersom det finns en användare med namnet "Rajala Pro Shop".


Fast märkligast är ju ändå att den här tråden som är ett enda stort reklamplakat för "Den snälla kamerafärsäljerskan" fått vara kvar från början. Det står ju tydligt här ovan att reklam inte är tillåtet och mer reklam än när en försäljare framställer sig och sin rörelse bättre än en annan/annans kan det väl inte bli?!

Edit: och det blir ju inte mindre reklam för att xxx kallas xxx nu, som när Pampers säger att deras blöjor är mycket bättre än "Vanliga". Hela tråden handlar ju om att få fram ett budskap om att köp från "Den snälla kamerafärsäljerskan" om ni ska handla från USA, för dom andra försäljarna är kriminella.
 
Senast ändrad:
Hm, ser ett stort problem här med fotosidans regler, om det nu inte skulle vara tillåtet att diskuteran en föräljare bara för att han använder samma firma namn i sin marknadsföring som användarnamn på Fs hur ska det då gå? !
Nu handlar det ju inte om ett företag, utan anklagelser och personuppgifter om en fysisk person. Du får skriva att firman Si Och Så gör dumheter, men inte hoppa på dess VD personligen tex. Personuppgiftslagen reglerar att personuppgifter som kopplas ihop med anklagelser om brott eller på annat sätt kan ses som kränkande inte får publiceras utan medgivande.
 
Hm, ser ett stort problem här med fotosidans regler, om det nu inte skulle vara tillåtet att diskuteran en föräljare bara för att han använder samma firma namn i sin marknadsföring som användarnamn på Fs hur ska det då gå? Om t.ex. en representant för "Nisses Kamera" registrerade sig med användarnamnet "Nisses Kamera" så skulle det alltså bli omöjligt att klaga på detta företag så länge inte "Nisses Kamera" själv gav sin tillåtelse? Det måste ju vara nåt fel på reglerna om man inte skulle få diskutera en försäljare i Butiker och leverantörer-forumet bara för att försäljaren registrerat sig på FS med samma namn!

Tänk när Kameraexperten diskuterades som ett svinaktigt lurendrejeriföretag. Bedragarna hadde alltså lätt kunnat stoppa dom varningarna på FS enkelt genom att skapa användaren "Kameraexperten" och sen av naturliga skäl vägrat delta i diskutionen.

Med hjälp av sökfunktionen kan man ochså komma fram till att företaget med den gula annonsen till vänster på sidan, med den svarta filmremsesymbolen bakom firmanamnet inte heller skulle få diskuteras eftersom det finns en användare med namnet "Rajala Pro Shop".


Fast märkligast är ju ändå att den här tråden som är ett enda stort reklamplakat för "Den snälla kamerafärsäljerskan" fått vara kvar från början. Det står ju tydligt här ovan att reklam inte är tillåtet och mer reklam än när en försäljare framställer sig och sin rörelse bättre än en annan/annans kan det väl inte bli?!

Edit: och det blir ju inte mindre reklam för att xxx kallas xxx nu, som när Pampers säger att deras blöjor är mycket bättre än "Vanliga". Hela tråden handlar ju om att få fram ett budskap om att köp från "Den snälla kamerafärsäljerskan" om ni ska handla från USA, för dom andra försäljarna är kriminella.


Återigen, jag gör inte reklam. Anledningen att jag skrev att jag säljer på tradera var för att ni skulle förstå varför han hotar mig. Jag tar gärna bort den texten som du syftar på är reklam.
Jag nämnde även att försäljare XXX hotat andra som försökt sälja på Tradera.

Jag har pratat med Fotosidan och kommer att gärna lägga upp alla hans hotbrev om jag har tillåtelse från Polisen, ska kontakta dom imorgon.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag har ALDRIG sagt att ni inte ska köpa från XXXXX utan sagt att vad han gör är olagligt, straffbart. Jag har heller inte sagt att ni ska köpa av mig.

Jag har inte en ända gång nämnt vad jag har för ALIAS på Tradera just för att ni inte skulle ta det fel.

Så kom inte och försvara honom och be han komma fram och skydda sig själv!
 
Nu handlar det ju inte om ett företag, utan anklagelser och personuppgifter om en fysisk person. Du får skriva att firman Si Och Så gör dumheter, men inte hoppa på dess VD personligen tex. Personuppgiftslagen reglerar att personuppgifter som kopplas ihop med anklagelser om brott eller på annat sätt kan ses som kränkande inte får publiceras utan medgivande.

Men är inte dom flesta företag i sverige enskilda firmor? Då är väl företaget och personen samma sak?


Om jag startade en enskildfirma som hete "Davids Foto" och som sålde miljövänliga minneskort från kina, skulle då jag få starta en reklam-tråd här i forumet där jag förklarade att alla borde låta bli att köpa vanliga minneskort för dom som sålde vanliga minneskort var jättearga på mig och skrev dumma mejl till mig, så såna typer är nog inte bra att handla av?

Och om nån vill klaga på att mina miljövänliga minneskort bara var en stor bluff så skulle FS-regelverk skydda "Davids Foto" så länge jag själv vägrade att delta i diskusionen. Tycker det känns väldigt märkligt.

Att xxx riktiga förnamn togs bort kan jag ju acceptera men att hans användarnamn inte kan diskuteras när det är samma som används vid hans marknadsföring tycker jag är fel.

Nu kommer jag inte ihåg om Kameradoktorn hadde nån VD, men om det fanns en sådan så tycker jag att jag borde haft rätt att kalla denna för en bedragare också.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.