Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

är det olagligt att sälja saker som xxx säljer på tradera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Evajosefsson

Avslutat medlemskap
Jag bor i USA och har kontakt med en fotobutik här. Vi valde att börja sälja på Tradera.
Det gick ungefär 2-3 timmar från att vår första produkt har lagts upp till att vi fick mail från XXX, som han heter.

Xxx säljer själv på Tradera och importerar, i hans fall olagligt.
OBS: Du kan som privatperson importera gods för eget bruk men inte importera i 4-5 år och sälja vidare. Canon är exklusiv importör av Canon produkter och dom skulle inte bli glada om dom visste.

Jag har personligen inget emot hans försäljning men det visade sig att han inte är så glad. Jag har fått hotbrev, han har anmält mina auktioner och skapat falska användare för att hota mer privat.


Förutom att han gör olaglig import så är det grov bedrägeri han sysslar med. Att importera en Canon 70-200 2.8 L IS från USA kostar just nu runt 14000SEK. Om han hade gjort detta lagligt tillkommer det 28.5% moms och tull, priset blir genast 18000SEK. Han skulle alltså inte kunna sälja dessa varor på Tradera utan att gå minus. Han ber alltså företaget i USA att skriva ner priserna för att undkomma tull och moms.

Vem drabbas?Han själv kommer åka på skattebedrägeri, tullbrott och förfalskning av Amerikansk dokument.



Idag fick jag ett email från följande "köpare på Tradera", "missilhenke" ännu en medlem som skapats av XXX för att sätta stop för alla som önskar sälja fotoprodukter.

Jag har kontaktat Tradera, dom har full koll på honom och vi får vänta och se vad som händer.

Eva

==============

2010-10-20
OBSOBS! Nedanstående är uppdaterat och skrivet av Fotosidan:

Denna medlemsprofilen (Evelina Josefsson) är en fejkad medlemsprofil som nu är spärrad och som har kopplingar till en Sina Edelat som tidigare förekommit i klagomål/diskussioner kring import/försäljning av produkter från USA. Inläggen skall alltså inte tas på allvar.
 
Senast redigerad av en moderator:
Dessutom använder han typsnittet Comic Sans i några av sina annonser. Det borde det vara spöstraff på.
 
Du undrar alltså om det är lagligt att syssla med hot och momsbedrägeri? Något säger mig att Skatteverket gladeligen tar emot tips om verksamhet av den här typen...
 
Du undrar alltså om det är lagligt att syssla med hot och momsbedrägeri? Något säger mig att Skatteverket gladeligen tar emot tips om verksamhet av den här typen...


Jag tror skatteverket och tullverket hade blivit glada och få sina 30% som den här svindlaren döljt.

Någon som har info om vart man vänder sig för anmälan?

Jag fick hans personuppgifter efter hotbreven som han skickade och har gjort en polisanmälan.
 
Senast ändrad:
Han har väl sålt i många år nu tror jag.
Själv har jag slutat att både köpa och sälja på tradera då jag anser att dom som sitter i suporten är helt ointreserade av att hjälpa till när det strular.Deras enda intresse är att dom får in sina auktions arvoden sen får det skrika bedrägeri och kopia eller vad som helst om annonsen och dom lyfter inte ett finger tyvär.

Kan skattemyndigheten göra något åt någon som bor i usa och skickar till Sverige?
Tror att dom har problem med det.
 
Jag bor i USA och har kontakt med en fotobutik här. Vi valde att börja sälja på Tradera.
Det gick ungefär 2-3 timmar från att vår första produkt har lagts upp till att vi fick mail från XXX, som han heter.

Vad är syftet med detta inlägg? Som alltid när sådana här trådar startas så är det bara din sida av historien som man får höra. Har du ett problem med honom borde du väl ta det direkt med honom, tradera och berörda myndigheter.

Saxat från forumreglerna:

"Diskutera inte andra personer
Diskutera inte personer eller personers uttalanden (till exempel som en länk till någon annan medlems bildkommentar eller profil) utan att de får en chans att vara med i diskussionen från början, detta är särskilt viktigt om det riktas kritik mot personen. Lägg heller aldrig ut personligt adresserad korrespondens i ett inlägg odyl utan tillåtelse från motparten."

Tänker du starta ett flamewar så föreslår jag att du bjuder in honom att berätta sin sida av historien. Han finns ju faktiskt även här på FS.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag tror skatteverket och tullverket hade blivit glada och få sina 30% som den här svindlaren döljt.

Någon som har info om vart man vänder sig för anmälan?

Jag fick hans personuppgifter efter hotbreven som han skickade och har gjort en polisanmälan.
[personuppgifter bortplockade av forumvärd]

Tror inte man får skriva ut personuppgifter sådär
 
Senast redigerad av en moderator:
Vad är syftet med detta inlägg? Som alltid när sådana här trådar startas så är det bara din sida av historien som man får höra. Har du ett problem med honom borde du väl ta det direkt med honom, tradera och berörda myndigheter.

Saxat från forumreglerna:

"Diskutera inte andra personer
Diskutera inte personer eller personers uttalanden (till exempel som en länk till någon annan medlems bildkommentar eller profil) utan att de får en chans att vara med i diskussionen från början, detta är särskilt viktigt om det riktas kritik mot personen. Lägg heller aldrig ut personligt adresserad korrespondens i ett inlägg odyl utan tillåtelse från motparten."

Tänker du starta ett flamewar så föreslår jag att du bjuder in honom att berätta sin sida av historien. Han finns ju faktiskt även här på FS.


Bjud gärna in honom, skulle bli extatisk av att höra vad han har att säga.
 
Tror det har diskuterats förut och då kom det fram att det fanns flera som utnytjade namnet "XXX" varav åtminstånde en av dom ansåg sig ha ensam rätt till namnet och ville ha sin skattesmitande försäljing ifred utan konkurans.

Varför hotar han dig? vad är det han vill att du ska göra för att han ska bli nöjd?

Tycker det hela låter allmänt korkat, det finns ju massivs av användre på tradera som säljer allt möjligt, vad ska man vinna på att hota andra försäljare?
 
Senast redigerad av en moderator:
Tror det har diskuterats förut och då kom det fram att det fanns flera som utnytjade namnet "XXX" varav åtminstånde en av dom ansåg sig ha ensam rätt till namnet och ville ha sin skattesmitande försäljing ifred utan konkurans.

Varför hotar han dig? vad är det han vill att du ska göra för att han ska bli nöjd?

Tycker det hela låter allmänt korkat, det finns ju massivs av användre på tradera som säljer allt möjligt, vad ska man vinna på att hota andra försäljare?


Det finns bara en Xxx på Tradera och det är han.

Vad han vill få ut från det här? Han vill att vi ska sluta sälja så han kan få sälja ifred på Tradera. Det finns inte några andra som säljer kameror och linser.
 
Senast redigerad av en moderator:
allt är smygreklam?

Det finns bara en Xxx på Tradera och det är han.

Vad han vill få ut från det här? Han vill att vi ska sluta sälja så han kan få sälja ifred på Tradera. Det finns inte några andra som säljer kameror och linser.


Säkert att det inte ligger nåt mer bakom det här ? nåt personligt?


Det finns väl massvis som säljer fotoprylar på tradera? Det låter ju fullkomligt vansinnigt och efterblivet att nån skulle kunna få för sig att han var den enda som fick sälja saker på tradera. Om detta ändå är sant så måste det ju tyda på nån sorts insatbilitet och då tycker jag inte det verkar va nån vitts att diskutera. Be personen göra en formel klagan hos tradera eller en anmälan av din försäljng till polisen.

Det känns ju dessutom minnst lika dumt att du som också säljande sittter här och klagar över en konkurent du med, känns lite smygreklam över det hela.


Ju mer jag tänker på det destå mindre förstår jag av hela inlägget, enda jag kan komma på är att det faktiskt är reklam för din verksamhet. för vad ska vi på FS kunna göra åt att ett företag får sura mejl från en privatimportör.
 
Senast redigerad av en moderator:
Säkert att det inte ligger nåt mer bakom det här ? nåt personligt?


Det finns väl massvis som säljer fotoprylar på tradera? Det låter ju fullkomligt vansinnigt och efterblivet att nån skulle kunna få för sig att han var den enda som fick sälja saker på tradera. Om detta ändå är sant så måste det ju tyda på nån sorts insatbilitet och då tycker jag inte det verkar va nån vitts att diskutera. Be personen göra en formel klagan hos tradera eller en anmälan av din försäljng till polisen.

Det känns ju dessutom minnst lika dumt att du som också säljande sittter här och klagar över en konkurent du med, känns lite smygreklam över det hela.


Ju mer jag tänker på det destå mindre förstår jag av hela inlägget, enda jag kan komma på är att det faktiskt är reklam för din verksamhet. för vad ska vi på FS kunna göra åt att ett företag får sura mejl från en privatimportör.



Inte alls, jag försöker inte göra någon reklam viste bara att han fanns på Fotosidan. Han kommer att bli borttagen från Tradera. Jag kan inte lägga ut saker och ting han har skrivit här på fotosidan. Anmälan är gjord iallafall.
 
Jag tror skatteverket och tullverket hade blivit glada och få sina 30% som den här svindlaren döljt.

Någon som har info om vart man vänder sig för anmälan?

Jag fick hans personuppgifter efter hotbreven som han skickade och har gjort en polisanmälan.

Skattebrottsenheten kanske?

De kan åas inte göra något om personen i fråga inte bor i Sverige, bor han i USA är det väl IRS eller CBP du får kontakta (angående falska tulldeklarationer).
 
Jag förstår fortfarande inte hur din verksamhet kan anses vara mer rumsren än den andres? Det gör ju ingen skillnad att du bor i USA och han i Sverige. Förklara gärna.
 
Jag förstår fortfarande inte hur din verksamhet kan anses vara mer rumsren än den andres? Det gör ju ingen skillnad att du bor i USA och han i Sverige. Förklara gärna.

Vi importerar inte, vi är ett företag. Men som tidigare nämnt vill jag inte att det ska kännas att jag gör nån typ av reklam.

Jag vill endast visa vad för typ av person han är. Att hota någon som vill sälja liknande varor är inte rätt. Att skapa falska konton i syfte att lämna negativa omdömmen på någon är inte rätt.
 
Vi importerar inte, vi är ett företag. Men som tidigare nämnt vill jag inte att det ska kännas att jag gör nån typ av reklam.

Jag vill endast visa vad för typ av person han är. Att hota någon som vill sälja liknande varor är inte rätt. Att skapa falska konton i syfte att lämna negativa omdömmen på någon är inte rätt.

Men hur funkar det när du säljer då? Skickar du en vara till någon i Sverige så skall ju mottagaren betala Tull och moms. Om du skriver ner värdet och skickar som gåva för att komma undan det så begår du ju brott, dessutom så blir det ju en oklar situation om något skulle hända med paketet på väg från USA. Eller tänker du på något annat sätt?
 
"snart klämtar klockan för dig: ding, ding, dong!"

Inte alls, jag försöker inte göra någon reklam viste bara att han fanns på Fotosidan. Han kommer att bli borttagen från Tradera. Jag kan inte lägga ut saker och ting han har skrivit här på fotosidan. Anmälan är gjord iallafall.

Men hela första inlägget går ju ut på att du säljer saker på Tradera och att det finns ett elakt pucko som också säljer saker. Mer reklam än så för att välja dig kan det väl knappast bli?


****************


Rent allmänt kan jag inte begripa att företagare/försäljare inte har vett att hålla käften med sina klagomål sig emellan, inte vill jag någonsin handla av nån som gnäller ständigt om sin verksamhet.
T.ex. skulle jag aldrig vilja köpa el av den här bloggaren: http://mikaelstyrman.blogspot.com.

Gör som Evert Taube:
"så tag med glädje ditt jobb fast du lider,
snart får du vila för eviga tider!"


Edit: här är ytterligare ett otroligt puckat företag: http://www.rakaror.o.se/ Jag hadde många tankar på att köpa från det företaget så att jag slapp sönderrostade avgasrör i framtiden, men så hittade jag länken längst ner om Telia, Socialdemokraterna och ISDN. Vad Lars Thuressons och "Raka Rör" ideer om Telia, Socialdemokraterna och ISDN har med mina tänkta rostfria avgasrör att göra kan jag omöjligen begripa. Varför ska jag behöva bry mig om det när jag vill handla en rostfri ljuddämpare till en VW Transporter Syncro -88? Alltså tänker jag inte köpa därifrån även om jag hadde möjlighet att besöka stället i Mölndal när jag ändå är där hos scandinavianphoto som också ligger i Mölndal. Det känns helt enkelt inte seriöst. Jag vet ju inte ens vem denna Lars Thuresson är men man får ju uppfattnigen att han prioriterar att gnälla om sossar och ISDN istället för att sälja en bra produkt till mig.
 
Senast ändrad:
Men hela första inlägget går ju ut på att du säljer saker på Tradera och att det finns ett elakt pucko som också säljer saker. Mer reklam än så för att välja dig kan det väl knappast bli?


****************


Rent allmänt kan jag inte begripa att företagare/försäljare inte har vett att hålla käften med sina klagomål sig emellan, inte vill jag någonsin handla av nån som gnäller ständigt om sin verksamhet.
T.ex. skulle jag aldrig vilja köpa el av den här bloggaren: http://mikaelstyrman.blogspot.com.

Gör som Evert Taube:
"så tag med glädje ditt jobb fast du lider,
snart får du vila för eviga tider!"





Håller med Evert Taube. Jag har som sagt inget emot hans försäljning. Säljer gärna vid sidan av flera andra på Tradera.

Varför jag skrev på Fotosidan är för att uppmärksamma andra om vad som pågår bakom duken. Han har inte rätt mjöl i påsen.
Xx kontaktade mig och hotade med att han är ensam försäljare på TRADERA och ingen har rätten att få sälja förutom honom, detta har anmälts till Tradera och dom kontrollerar det.
 
Senast redigerad av en moderator:
Håller med Evert Taube. Jag har som sagt inget emot hans försäljning. Säljer gärna vid sidan av flera andra på Tradera.

Varför jag skrev på Fotosidan är för att uppmärksamma andra om vad som pågår bakom duken. Han har inte rätt mjöl i påsen.
Xxx kontaktade mig och hotade med att han är ensam försäljare på TRADERA och ingen har rätten att få sälja förutom honom, detta har anmälts till Tradera och dom kontrollerar det.

Sluta slingra dig och svara på frågorna ovan. Har du sagt A får du säga B. Jag vill gärna veta hur det funkar för dig och hur du kan lova detta: "Slutpriset på Tradera är vad du betalar inga dolda avgifter, extra kostnader som tull och moms tillkommer."

Förklara. Du utmålar Xxx som skattesmitare. Är inte du detsamma?
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.