Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ändra storlek på fler bilder samtidigt

Produkter
(logga in för att koppla)

publicimage

Medlem
Jag har plåtat en massa ca 300 bilder med min nya eos 20 D. Jag har användt den högsta jpg kvaliten vilket gör att filerna är 2-3 mg stora. Någon som vet om man kan konvertera storleken på flera bilder samtidigt - för att få dessa att passa på t ex fotosidan?

Många program har så kallad batch funktion, photoshop, breezebrowser eller ACDSee till exempel. En del går att hitta gratis i trial version som gäller i 30 dagar. En del andra är helt gratis.

Kolla in de mjukvaror du fick med kameran, det borde gå att göra något liknande där, men jag har inte använt dem själv så...

Problemet här på fotosidan är ju att man har två gränser, dels storlek på bild och dels storlek på fil, en bild som är tät med bildinformation får man kanske ha jpeg-kvalitet 5-6 (Adobe PS) för att kunna hålla 1024 pixlar i största mått men med mindre täta bilder kan man ibland gå upp till kvalitet 10-11... Har faktiskt suttit och irriterat mig en hel del på det där och stundtals tyckt att "nä nu skriver jag f-n i mig nåt program för detta..." Sen är ju frågan om man resolut alltid ska spara i t ex kvalitet 10 och i så fall låta bildstorleken vara flytande eller ska man göra tvärtom?

Batchkonvertering är ungefär som att lämna in en filmrulle till billigaste snabblabbet. Med lite tur blir de bästa bilderna hyfsade (lite överdrivet kanske).

Det är alltid värt att lägga tid på att sortera ut de bästa bilderna och behandla dem manuellt om du vill att någon fotointresserad ska titta på dem. Om du däremot vill visa "hela rullen" för familjen finns det massor av program som kan bygga webbalbum och annat (Photoshop Elements, Photoshop Albums etc.).

/Anders

tack för era svar. En sista fråga bara om jag använder batchkonverteringen i ps ändras då alla bilder för gott eller kan jag få tillbaka ursprungformatet?

Jag använder Batch Image Resizer. Det är smidigt och finns som test på:
www.jklnsoft.com

Bilderna ändras permanent om du inte angett nånstans i verktyget att du vill spara dem som kopior. Vet inte om det finns i de som räknats ovan men BIR har det, borde finnas på de andra också.

Jag kan rekommendera IrfanView (http://www.irfanview.com/). Bildvisningsprogram som klarar av batchjobb av tex storleksförändringar, beskärningar eller formatbyten.

Använder detta som mitt huvudsakliga bildvisarprogram. Väldigt smidigt för att snabbt beskära och ändra storlek på bilder innan man tex mailar iväg dom till bekanta.

Att det sedan är gratis gör ju inte saken bättre =)

Det finns en så kallad PowerToy till Windows XP som kan laddas ner gratis från internet (Image Resizer Powertoy for Windows XP).
Den integreras i utforskaren och funkar så att man markerar de filer man vill ändra och högerklickar och väljer "Resize Pictures". En ruta kommer upp där man kan välja storlek (fasta storlekar eller egen). Normalinställningen skapas kopior i den nya storleken med nytt namn. Inte så flexibelt men gratis och lättanvänt. //Lars

Bilagor

• resizer.jpg
    resizer.jpg
    43.2 KB · Visningar: 1,360
Et litet tips. Om man väljer Custom 640 x 640 så blir längsta sidan på bilden 640 vilket passar bra till fotosidan. Jag nämnde förresten inte att det är en microsoftprodukt. //Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar