Annons

äldre makroglugg

Produkter
(logga in för att koppla)

diablo 3

Aktiv medlem
Någon som vet om det finns någon äldre optik till makro foto? Det behöver ej vara skala 1:1 ej hellar autofokus då jag använder manuell. Vill ha en brännvid på minst 90mm
 
Det finns massor av fina manuella makrogluggar men hur de funkar med ditt hus vet jag inte.

En variant skulle kanske kunna vara bälg eller mellanringar till en vanlig glugg med lämplig brännvidd?
 
Den springande punkten är om du är beredd att acceptera frånvaron av automatisk nedbländning. I så fall blir ju urvalet stort, tillsammans med lämplig adapter. Annars minskar det till enbart objektiv gjorda för Minoltas af-fattning.
 
Urklipp från en annan tråd:
jimh skrev:
Automatisk nedbländning har inte så mycket att göra med om man kör manuellt eller inte. Även om du kör manuellt idag så tillfogas ett par extra steg. Utan autonedbländning ser processen ut så här:
  1. Komponera
  2. Fokusera
  3. Blända ner - manuellt med ringen - nu blir det mörkt om du använder liten bländare
  4. Mät ljus
  5. Exponera
  6. Blända upp för nästa bild - manuellt med ringen
Jämfört med processen om du kör ett objektiv anpassat för f-bajonetten:
  1. Komponera
  2. Fokusera
  3. Mät ljus
  4. Exponera
Automatisk nedbländning går man miste om med äldre optik via adapter.
 
Jag har ett Sigma makro 90/2.8 som fungerar fint. Skarpt, välbyggt och bra men den ger bara makro 1:2. Men med objektivet följer en makrokonverter som ger makro 1:1. Det objektivet är åtminstone hyffsat gammalt. (Finns inte nytt iaf.)
 
jimh skrev:
Urklipp från en annan tråd:

Automatisk nedbländning går man miste om med äldre optik via adapter.

Jag vill ha ett som är anpassad bajonetten.

När det gäller tele är det många som rekomenderar 70-210 / 4 "beercan" finns det ingen liknanden när det gäller makro?
 
70-210/4 är inget riktigt makro, tror det ger avbildingsskalapå 1:4, men det är mycket svårt att få tag på. Vill du ha ett bra makroobjektiv så ska du satsa på ett fast objektiv.
 
Cosina 100 mm 3,5

Jimmie menar att han vill ha en rekommendation på ett makro, precis som 70-210 har rekommenderats...

Cosina 100 mm kostar 1495:00, anses plastigt och högljutt, men många tycker det är optiskt helt OK.

Kolla kanske även Tokina 105 mm / Tamron 90 mm, kostar lite mer ca 3800:00.


/Jörgen
 
(Kan tillägga att jag kpte mitt sigma 90/2.8 makro begagnat för 1000:) Men Cosinat verkar ju bra. Visst du får inte den höga byggkvaliten som objektiven för 3800:- och autofokusen ska vara högljudd men som du skrev Jörgen men du skulle ju använda dn manuellt.
Så om du inte hittar något billigt begagnat så skulle jag nog köra på det.
 
max 1000:- någon som har några tips? det ska passa min dynax 7d, behöver ej vara autofokus ej heller skala 1:1 1:2 räcker gott.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.