Annons

Övningstips för användning av polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Insåg idag att jag haft svårt att komma igång med att använda polfilter och skulle vilja ge mig själv ett par utmaningar/övningar för att bli bättre på att använda filtret. Kan någon komma med tips/förslag på någon polfilterutmaning?

Helst vill jag hitta andra användningsområden än "blåare himmel" och "transparent vatten", om det finns några? Jag plåtar t ex mycket med blixtar och porträtt. Kan polfilter komma till användning där?

Alla tips är välkomna!

Insåg idag att jag haft svårt att komma igång med att använda polfilter och skulle vilja ge mig själv ett par utmaningar/övningar för att bli bättre på att använda filtret. Kan någon komma med tips/förslag på någon polfilterutmaning?

Helst vill jag hitta andra användningsområden än "blåare himmel" och "transparent vatten", om det finns några? Jag plåtar t ex mycket med blixtar och porträtt. Kan polfilter komma till användning där?!

Jag kan varmt rekommendera ett polfilter av polariserande film framför blixten också. Om polariseringen av filtren på blixten och objektivet är vinkelräta så går det mycket lättare att fotografera saker som fiskar i akvarium, föremål i glasmontrar etc.

Som övning föreslår jag ett besök på ett museum eller liknande med den kombinationen. Fota saker bakom glas och försök att trolla bort så mycket av blixtreflexerna i glaset som möjligt.

Bild som illustrerar skillnaden.

Boken "Light, Science & Magic"

av Fil Hunter, Steven Biver och Paul Fuqua fokuserar på ljusets beteende, bl.a beskrivs hur vissa material reflekterar ljuset i mer eller mindre polariserad form och hur polarisationsfilter där fungerar bättre än på ljusreflexer från andra material.

Hm, detta var ingen konkret övning men väl ett boktips.

Mvh Niklas

Tack för jättebra tips! Det där med att sätta polariserande film framför blixten låter mycket intressant! Vet någon var man kan köpa det (gärna till speedlights)?

Tack för boktipset också! Ska kolla upp den! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar