Annons

Överredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Nordström

Aktiv medlem
Go Kväll..
Va ute på skoter tur idag, och som vanligt så kamera väskan med.. Tog lite bilder, i raw format eftersom det är bara det jag fotar i nu förtiden.. Nu till mitt "problem".

Har ej bleve kritiserad för detta varken här eller på andra forum, men det känns själv som jag överredigerar vissa bilder.. Samt att jag har lite svårt att sätta vitbalansen riktigt.. Tänker posta två bilder här nu, behöver ingen kritik på själva motivet. Utan tips på färgsättning, vitbalans osv..
Har även rå filerna kvar om ni vill se orginalen.. Och hur tror ni dessa bilder ser ut på utskrift?

Programmet jag använder mig av för rå hantering är RawShooter, vilket jag tycker funkar bra.. Men i efterhand funderar jag ofta om jag redigerade för hårt, lämna gärna egna synpunkter, vad ni har för riktlinjer osv..

http://www.fredriknordstrom.se/galleriet/pictures/action0018.jpg
Shutter speed 1/400s Aperture f5.6 Focal length 135mm ISO 100

http://www.fredriknordstrom.se/galleriet/pictures/action0017.jpg
Shutter speed 1/400s Aperture f5.6 Focal length 135mm ISO 100

Mvh // Fredrik N
 
Om bilderna överredigerade eller ej kan bara du avgöra. Tycker du själv om dem? Men jag kan lämna min personliga åsikt i alla fall som inte behöver vara lika med andras förstås. Ja, ja tycker bilderna är överredigerade. Både för mycket kontrast och övermättade färger. Har verkligen skotern sådan spygrön färg?

Vad gäller vitbalans, viss är bilderna lite blåaktiga men lite blått stick på snöbilderna brukar se ok ut. Då ser det mer ”kallt” ute. Jag är inte säker vilka tips om vitballansen du är ute efter men ett ganska självklart tillvägasätt är att sätta en medelgrå punkt själv. Snön kan fungera bra i dina bilder som en sådan punkt. Men du kommer att få för varma bilder då. Ja brukar justera mina till kallare toner efteråt.
 
norda83 skrev:
Go Kväll..
hårt, lämna gärna egna synpunkter, vad ni har för riktlinjer osv..

Jag har egentligen inte några riktlinjer. Kör helt enkelt på tills jag är nöjd. Jag hör till skaran som tycker att det är den slutgiltiga bilden som räknas - inte nödvändigtvis hur man får fram den.
 
timofej skrev:
Om bilderna överredigerade eller ej kan bara du avgöra. Tycker du själv om dem? Men jag kan lämna min personliga åsikt i alla fall som inte behöver vara lika med andras förstås. Ja, ja tycker bilderna är överredigerade. Både för mycket kontrast och övermättade färger. Har verkligen skotern sådan spygrön färg?

Vad gäller vitbalans, viss är bilderna lite blåaktiga men lite blått stick på snöbilderna brukar se ok ut. Då ser det mer ”kallt” ute. Jag är inte säker vilka tips om vitballansen du är ute efter men ett ganska självklart tillvägasätt är att sätta en medelgrå punkt själv. Snön kan fungera bra i dina bilder som en sådan punkt. Men du kommer att få för varma bilder då. Ja brukar justera mina till kallare toner efteråt.

Tack för ditt svar, tycker själv nu i efterhand att dom är för överredigerad, mest i kontrast.. Angående färgen är dom riktigt spy grön, faktiskt.. Håller på med bilderna igen nu för att göra dom lite mildare..

Tack för ditt svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.