Annons

Överger Canon, vad rekommenderar ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror ju faktiskt att om man börjar att bli prylnörd och har pengar så ska man ge efter. TS har gått från Canon 1000D, 400D 1D, då är det ju naturligt att jobba vidare och då är ju en D4 inte fel speciellt om kompisarna har Nikon och 65kSEK bara finns där.

TS verkar ju inte ha någon större objektivpark. Köp!

En personlig fundering är ju att en 1D eller D4 är rejält tunga så om man optimerar vikt och prestanda så blir det väl något helt annat.

Jag själv och flertalet andra här vet att kamerans råprestanda har en ganska liten del i slutresultatet. En väldigt viktig faktor, kanske den viktigaste, är den som trycker på avtryckaren.

Kanske har du provat att fota dina hästtokiga döttrar i mörk miljö med din X-T1?
Jag körde X-T1 ett halvår, trevlig kamera men för mig funkade den kasst/långsamt med AF på rörliga motiv i mörk miljö-bytte sen till A6000 som är bättre på sånt men inte i närheten av vad de flesta bra klassiska DSLR klarar. Jag antar att även A7-varianterna är rätt dåliga på AF på rörliga motiv i svagt ljus. Spegellöst är behändigt men inte bra för sådana här krav än.

a) ja jag har självklart fotat i ridhus, annars hade jag inte skrivit det!
b) AF - stämmer att i mörka miljöer är min X-M1 och X100S inte vassa, X-T1 bättre men jag stör mig på att sökaren tappar upplösning i höga ISO/mörka miljöer (saknar mon Canon F1). Botemedlet är old school och förfokusera, med AF om jag kör Fujinon eller bestäm var fokus skall ligga och invänta. Jag kör med Canon Fd, Leica eller andra gamla objektiv och har inga problem med att jobba som innan digitalkameran kom. Min svärfar vart reporterfotograf och det han presterade på 50 - 60 talet med att fånga ögonblicket imponerar mer på mig än all AF/AE/trixande i bildbehandlingsprogram.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar