Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Övergång till fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser att några absolut vill ha in dig i Nikon lägret.
Vill ha med och vill ha med, köper han en D3 kan han väl få vara med men då ska han först göra offentlig avbön från Canon :)

Näädå, jag har inte 100 koll på vilka prisklasser de olika Canon-modellerna är i så jag tänkte att en beg D3 för strax över 20k kunde kvala in. På flera områden är den ju väl så bra som Canons motsvarigheter. Dessutom är den snyggare ;-)

Tyvärr var det ju inte många som var nöjda med sina fullformatare innan Nikon tog revansch med D3. Dessutom var det ju Canon du fråga om.
D3 var Nikons första FF, D2-serien hade APS-sensrorer och det var därför de inte riktigt hängde med Canon på den tiden.

Eller vilka FF menade du att folk inte var nöjda med i början?
 
Du har säkert rätt. Har inte hållt koll på Nikon sedan jag hade en F4. Sedan körde de i diket länge i digital åldern. så de var ointressanta. Numera har de ju ryckt upp sig ordentligt.
Inte ovanligt att en underdog blir en blir en winning dog om han lyckas överleva.
Hade jag valt system idag hade det nog blivit Nikon D3 eller D3S
Fast där sitter man med en mängd objektiv och blixtar mm.
Så det är bara att vänta in att det egna lägret skärper sig.
Sony's sensorer är för tillfället definitivt bättre än vad Canon presterar.
Fast det var ju nu inte det det gällde. Nikon har ingen bra begnad fullformatskamera att erbjuda i 10-15 tusen-klassen och de äldre är från tiden de var djupt nere i diket och en besvikelse på marknaden.
 
Leta upp en medlem här på FS som har en 1Ds MKII och se till att åka till honom/henne och prova kameran om personen i fråga går med på det... hade du bott i göteborg hade du självklart varit välkommen att prova min!

Det är en otroligt bra kamera vad folk än säger, den må inte ha de bästa ISO-egenskaperna, men om det är en avgörande faktor så är en fullstor fullformatare inte något för dig (vilket jag tror att det är)

Med rätt gluggar så presterar både 1Ds MKII & III LÖJLIGT BRA BILDER med rätt kapten bakom rodret!

PM:a gärna om du har några ingående frågor :)

Mvh Emil
 
Vilken sjuk jäkla feedback man får när man ställer rätt frågor!
Tack allihopa, ni har väckt tankar som är värda att kolla över både en och en annan gång.

Nikon tilltalar inte mig, kanske för att jag började med canon, kanske för att jag när 400D inköptes fick för mig att nikon allmänt var sämre på den tiden(vet inte om det var/är så). D3 var absolut inget dumt förslag, har kollat många tester nu och den presterar ju som en gud men fortfarande för dyr för mig, tror jag får ut mer av en billigare kamera med mer pröjs på gluggar. Förstår även att kameran självklart kan ta skada av slag men om man jämför hållbarheten med en 400D tror jag att jag skulle våga ta med den oftare.

För tillfället ser det ut som att 1ds mkII ligger bra till och tack för erbjudandet om att testa kameran Emil, kankse har vägarna förbi efter tiden här nere. Vilka objektiv använder du dig av? Hur många kort ungefär håller batterierna för, normal användning?

Tips på begagnatsidor i österrike/övriga europa?
 
... För tillfället ser det ut som att 1ds mkII ligger bra till och tack för erbjudandet om att testa kameran Emil, kankse har vägarna förbi efter tiden här nere. Vilka objektiv använder du dig av? Hur många kort ungefär håller batterierna för, normal användning?

Tips på begagnatsidor i österrike/övriga europa?

Bara att höra av dig! Använder mestadels mitt 28-70 2.8L, det sitter på 90% av tiden... blev av med mitt 50 1.2L för några månader sedan, så köpte även 50 1.8 II som backup tills budgeten tillåter, faktiskt helt okej objektiv för den lilla summan... sen har jag mitt 70-200 2.8 L IS USM II... HELT UNDERBART!!

batterierna räcker till ungefär 1200 bilder styck :)
 
Angående D3 för dyr...D700 finns för ca 15.000 kr ny...den presterar exakt lika bra som D3. Är det också för dyrt :)
 
För tillfället ser det ut som att 1ds mkII ligger bra till och tack för erbjudandet om att testa kameran Emil, kankse har vägarna förbi efter tiden här nere. Vilka objektiv använder du dig av? Hur många kort ungefär håller batterierna för, normal användning?

Om du skaffar en begagnad 1ds MkII så rekommenderar jag att du skaffar ett sprillans nytt Canon original batteri samtidigt. Begagnade batterier kan ha gått länge och tappat i effekt.
 
intressant tanke matti! dock så har jag pillat endel på 5d mk II och d700 på media markt. bygnadskvaliten känns inte WOW för dem pengarna tycker jag. Vill ha en stor kamera, stor och tung....iallfall som jag känner nu. Sen fortfarande så är jag ganska inne på canon........som det ser ut nu ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.