Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Övergång till fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Mitchy

Aktiv medlem
Har nu haft en 400D i sedan den kom ut iprincip och är och har varit kanonnöjd med den men känner att jag vill hoppa upp några snäpp. Anledningar finns det många, prylnörd som så många andra, vågar inte alltid ta med kameran för att den känns för bräcklig/plastig, köpte den tillsammans med pappa och vill ha en helt egen kamera..... listan är lång och för er tråkig läsning.

Många gånger jag känner att nu vil jag verkligen ha med en kamera lämnar jag den hemma för att det känns som att den skulle kunna gå sönder, på fest, sportevenemang etc. Dels hör det väll ihop med att jag studerat och inte har haft tid för jobb vilket medfört ganska tunn plånbok, jag la iprincip alla pengar på utrustning ett tag och hade det gått sönder hade jag inte haft nog med pengar att ersätta utrustningen. Vet att kamerorna och objektiven ofta tål mer än vad man tror men känslan från tidigare mening hänger antagligen kvar än idag för den kameran.

När jag ser 1ds serien blir jag så förbaskat sugen på att testa på att ha ett stort tungt pansarvagnsliknande hus som klarar av väta smuts och slag(inom rimliga mängder). 1ds Mk 3 är pga. min osäkerhet om detta är rätt för dyr. Därför har jag kollar på Mk 2 som enligt många recensioner inte ska skilja mycket i bildkvalitet från Mk 3an, och antar att den är vassare på alla fronter än min 400D(haha). En begagnad 5D Mk II hade inte varit helt fel men som sagt så vill hag ha det FETA huset.

Hur är ljuskänsligheten på 1ds Mk II jämfört med 5D och 5D Mk II, brusmässigt?

Är det någon som tänker "nej så kan du ju inte göra, är du dum?", "klart du ska ta en 5D/5D Mk II istället" eller "klart kör på, du kommer bli mer än nöjd!"
 
Vill du testa hur det är att ha ett stort hus, köp ett batterigrepp till din 400D så får du se hur det är.

Frågar du mig är det en plåga till ingen större nytta, frågar du ändra är det guds gåva till mänskligheten.
 
Tycker det är fantastiskt med 1d serien, tror aldrig jag kommer att byta ner mig på den fronten. Kör idag en 1d MK III vilket inte är fullformat men oj oj oj vad nöjd jag är! Valde 1d framför allt för att jag vill kunna använda kameran överallt. Vill inte behöva oroa mig för liten vatten/sand.
Studerar också, så fick spara ett tag för att få ihop det rent ekonomiskt.
Anledningen till att jag inte körde på fullformat är helt enkelt för att jag inte har råd.

De flesta som går över till FF säger ju att det är underbart, och att de aldrig kommer gå tillbaka till corp format igen. Har du råd så varför inte? Tänk bara på att brännvidden förändras ganska så radikalt.


Generellt kan man väl säga att fullformat mer eller mindre alltid har mindre brus, då den har en såpass mycket större sensor. Hur stor skillnaden är få du googla fram, finns jämförelse mellan de flesta kameror på marknaden.
 
tack för svaret im all that
Det är så lockande att testa, men 1d Mk III är helt klart en av kandidaterna
Priset för en begagnade 1ds mkII och 1d mk III är ungefär samma
Fotar väldigt lite sport och vad jag sett kan man få rätt hyffsade sportbilder ( ;) ) även med en 1ds mkII

Kan man få tag på nya batterier till de äldre 1d/1ds kamerorna?
 
Hur är ljuskänsligheten på 1ds Mk II jämfört med 5D och 5D Mk II, brusmässigt?

5D har jag inte testat, men 5DII är överlägsen 1DsII i hög-ISO och brusighet. Ettan är en trevlig kamera på många sätt, men du får inte ut så mycket bildkvalitet per kilo släpad kamera som du får med en modernare.
 
tack för svaret im all that
Det är så lockande att testa, men 1d Mk III är helt klart en av kandidaterna
Priset för en begagnade 1ds mkII och 1d mk III är ungefär samma
Fotar väldigt lite sport och vad jag sett kan man få rätt hyffsade sportbilder ( ;) ) även med en 1ds mkII

Kan man få tag på nya batterier till de äldre 1d/1ds kamerorna?

Batterier finns det nya att köpa, ex: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6137895

Behöver du inte ha hastigheten på kameran (bps) och vill ha fullformat, allväder, storleken så är väl en begagnad 1ds perfekt för ditt ändamål.

Vill bara påminna att utrustningen inte påverkar bilderna så himla mycket, även om du har allt det tekniska rätt så gäller det fortfarande att sätta kompositionen och blickar :p
 
Tack för svaren!
5d Mk II verkar ju som en kanonkamera, kanske slutar med en begagnad sådan, men så fruktansvärt sugen på en riktigt robust kamera

Förstår också att utrustningen egentligen spelar mindre roll, klarar mig egentligen bra med det jag har förutom väderätning. Men alltid roligare med saker där man verkligen känner kvaliten i, så är det för mig. Har tagit många bilder med nuvarande utrustning som jag är mer än nöjd med, men man måste ju få vara en prylnörd då och då ;)
 
Canon har gjort det 2 gånger i rad.
Canon 5D kom efter 1DsMKII och slog världen med häpnad eftersom sensorn var bättre och brusegenskaperna mycket bättre än den då relativt unga storebrodern.
Sedan kom 1DsMKIII som givetvis slog lillebror 5D vad gäller pixlar och nu hanterade brus ungefär lika bra. Ett bra tag senare kom äntligen 5DMKII som igen visade sig ge bättre bilder än storebror.
Nu står det skrivet i stjärnorna om det kommer en 1DsMKIV.
Så vill du ha bra bildfiler billigt så välj en 5D. Vill du ha bättre autofokus och en kamera som är som en tanks så välj 1DsMKII. Tyvärr är också bildskärm mm sämre.
Själv kör jag numera med en 5DMKII som ger underbara bilder och en 1DMKIIN för de gånger autofokus och bps är viktigt.
Tyvärr kan varken 1DMKII eller MKIII leverera de rena bildfiler som 5D gör.
Tänk också på att en 1DMKIIN och ett 70-200/2,8 väger 3 kg.
 
Tack för svaren!
5d Mk II verkar ju som en kanonkamera, kanske slutar med en begagnad sådan, men så fruktansvärt sugen på en riktigt robust kamera

Förstår också att utrustningen egentligen spelar mindre roll, klarar mig egentligen bra med det jag har förutom väderätning. ;)

Vädertätningen på 5D har alltid räckt till för mig och 5DMKII är ändå bättre tätad. Då har kamerorna ändå fått utstå mycket bland annat monsurregn i Singapore och Indien.
Kvalitén har heller aldrig varit något problem.
Det är klart skall man slå ner en rånare med kameran utan den tar skada så är 1D serien outstanding.
 
Min 1Ds MkII har nästan lika bra bildfiler som min (såld) 5D "I".
Jag älskar min 1Ds II medan jag aldrig blev riktigt vän med 5D som ju egentligen är en förvuxen 20D.

AF är ojämförligt bättre, snabbare och säkrare i 1D-serien än 5D oavsett "I" eller "II"

Jag åkte kana nerför en blöt trappa i helgen (nej - jag var inte onykter.. ;) och kameran med 24-70 slog i rejält. Inte ett märke på 1Ds II medan blixtfoten på 580 II gick sönder. Plast!

Jag tycker att 1D-serien är en stridsvagn som tar mig till världens ände.
Behöver jag det?? Troligen inte men känslan är mäktig!

Har en 1D MkIIn samt en 1 Ds MkII (och en 10D - som faktiskt levererar utmärkta filer upp till 400 ISO)
 
Det är många som talar för 1d serien, 1ds Mk II låter som att man får mycket kamera för pengarna (cirkus 10k) och som sagt fullformat vilket jag är fruktansvärt sugen på att testa. Har ju dessutom klarat mig med halvkass(jämfört med dagens 5D mk II skärm) skärm på min 400D.

1D mk III är ju ganska lockande också nu när jag tänker efter, nyare teknik och förhoppningsvis inte ett stort steg ner i bildfilernas kvalite, Dock så skulle jag gärna prova på riktigt högupplösta bilder. Vet att det inte har någin betydelse så länge jag inte gör stora utsrkifter men det är lite som att ha en riktigt kraftfull dator, man använder den sällan till fullo men man vet att man har kraften när man väl behöver den.

Något som vet en sida där man kan se bildjämförelse mellan 1d Mk III och 1ds MkII ?

Sitter i österrike för några månader frammåt så kommer inte kunna göra något byte än på ett tagm hoppas lite på att en 1ds mK IV kommer komma ut så kanske 1ds mk III sjunker i pris, dock så lär den ju fortfarande ligga ganska högt ett tag.
 
Jag ser att du bara har ett objektiv som funkar på FF, ett rätt billigt dessutom. Det gör ju att du inte är så hårt bunden till Canon.

Du har inte funderat på en Nikon D3 istället?
 
intressant tanke! Den kameran kostar dock lite för mycket för mig för tillfället, skiljer trotsallt ca 15k mellan den och 1ds mk II. Då köper jag hellre en begagnad 1ds mk III, tycker trotsallt att canon kameror estetiskt har en fördel haha ;)
 
....... Något som vet en sida där man kan se bildjämförelse mellan 1d Mk III och 1ds MkII ? ......

The Digital Picture har en hel del matnyttigt om Canon:
Den primära jämförelsen görs mot föregångaren 1D MkIIn men det finns en del vs 1Ds II:

"The 1D III makes my 1Ds II (from the 1D Mark II and 1D Mark II N era) feel very much like it is due for an update. I have been extremely happy with my 1Ds II - it is an awesome camera, so generating this feeling is not an easy accomplishment. But there are just so many new and improved features on the 1D III"

Läs mer här:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-1D-Mark-III-Digital-SLR-Camera-Review.aspx
 
Kan man få tag på nya batterier till de äldre 1d/1ds kamerorna?

Det går alldeles utmärkt.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1555311

Gällande 5D mkII är det en helt fantastisk kamera vad det gäller bildkvalitet.
Men min personliga erfarenhet av dess AF är att den inte är så vidare bra för just sportfoto.
Min gammla 1D mkII spöar helt klart 5D mkII vad det gäller AF-prestanda.
Likaså min 7D.

Om du endast ska plåta sport i begränsad omfattning och inte har krav på leverera så kan ju 5D mkII vara ett alternativ.
Men om du tänker satsa mer seriöst på sport så tycker jag att du ska släppa tankarna på 5D mkII och satsa på 1D-serien eller 7D.
 
Om du kan leva med att jobba med max ISO 640 ungefär finns ju 1Ds för 5-6000:- beg. Annars är 1D mark II för 5000:- i hyffsat skick rätt så bra. 16-35 och även 17-35 zoomarna är bra kombon för allmänfoto med 1D serien. Har själv 1Ds II. En riktig stridsvagn! Tänk dock på att känslan och det gedigna yttre är något illusatorisk. Vid en stöt går inte huset sönder men sensor och spegel kan rubbas. Smällen fortplantas ju in i huset så skadan syns ju inte alltid utanpå.
 
Vill också påpeka att kan du leva med cropformat men vill ha stridsvagnskänsla är D2X/D2Xs från Nikon att tänka på. ISO maxar kanske vid 800 i praktiken men vilka hus! Objektivt skall D300/s vara minst lika bra, men det är inte samma känsla av kompromisslöshet.
 
Ser att några absolut vill ha in dig i Nikon lägret. Tyvärr var det ju inte många som var nöjda med sina fullformatare innan Nikon tog revansch med D3. Dessutom var det ju Canon du fråga om.
Så som du själv resonerar verkar väl 1DsMKII vara klockrent. Numera går ju denna fina kamera för rea-pris.
Alternativet är väl 5DMKII men då får du också betala 50% mer.
Så lägg mindre pengar på kameran och köper objektiv om du har något över. Fullformat kommer bäst till sin rätt med bra gluggar som är skarpa ända ut i hörnen.
Vilken kamera du än väljer blir du säkert inte besviken. 1D kamerorna har en viss känsla att fota med som inte är fel. Sedan kan man tycka menyhantering och inställningar är onödigt bökiga men när man väl vant sig är det inget större problem.
Kanske kan du hitta en 1D billigare i Österrike. Markrnaden i tysktalande länder är ju betydligt större än lilla svedala och de brukar tycka att saker blir gamla snabbare än vi gör.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.