Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ÖVergång till digitalt. Står inför ett dilemma!

Produkter
(logga in för att koppla)
mange78 skrev:
Nja, de exempel jag sett är inte i närheten av det riktiga analoga kornet. Är inte övertygad än på att man genom att lägga till nåt som inte finns från början kan återskapa samma effekt. Kalla mig konservativ eller motsträvig, men det är min uppfatning ;-).
I Black & White photography var det ngn som testade programvaran och påstod att resultatet var över förväntan. Men över förväntan är inte samma sak som exakt lika dan känsla.

Men det klart, för att kunna använda mjukvaran och skapa ett adekvat resultat så måste man veta hur det blir med film i verkligheten.
 
AF är lite annorlunda i 5D jämfört med 20D/30D.

5D har:
9-point TTL plus 6 "invisible assist AF points" within the spot metering circle

The 5D AF system also has 6 AF "assist" points which can't be selected but which improve the accuracy of focus tracking when working with moving subjects.

20D/30D har:
9-point TTL

Så det är lite mer som skiljer dem åt. Sedan är greppet helt underbart bra på en 5D.

Satt själv och var sugen på att uppgradera från 20D till 30D men då det var samma sensor så fick det vara. Fick sedan lite extra pengar så det blev en 5D istället.

/Ola

mange78 skrev:
Jo, men en beggad 20d ligger på 7-9000 beroende på skick. Och en 30d exkl moms ligger på 9500. Och jag vill främst åt det bättre greppet och spotmätningen.

Habegär säger du... Nja, inte direkt. Mer att jag vill ha ett bra och pålitligt verktyg om jag börjar ha foto som en inkomstkälla. Om jag säger så här. Det känns bättre att lägga 35-40000 på ett proffshus med småbildssensor (ev 1d MarkIII) om ett par år än att lägga 20000 på en 5d nu, som ju egentligen bara har sensorn som skillnad gentemot 30d. Bortsett då från en aningen högre upplösning och en bättre sökare.

Men än har ingen beställning gjorts, så jag funderar fortfarande.

Mvh Magnus
 
Re: Film är primitivt!

Janne H skrev:
Inte när du sett skillnaden i bildkvalitet från 5D. Sv/v gör du mycket bättre med avsevärt större kontroll och variation om du jobbar digitalt jfr analogt.

mvh.

/Janne
Heldigital sedan -96 :)

Janne, digitalteknikens oförtröttlige korsriddare har som vanligt uttalat sig mot bättre vetande.

En högupplöst sv/v film har högre upplösning än den bästa optik som finns tillgänglig. Vidare har den ca 9 bländarstegs omfång (hur mycket har en sensor?) som dessutom kan utökas ytterligare 6 steg vid framkallning.

Dessutom sjunker kontrasten gradvis vid ökad upplösning, till skillnad från det digitala, vilket har betydelse för valörer och gråskala.

Slutligen ger en silverrik papperkopia ett annat intryck än en utskrift från en skrivare.

För att citera Morten Krogvold:
"Bara medelåldes manliga idioter tror att den analoga fotografin är död".
 
Senast ändrad:
ekemannen skrev:
Håller med dig, 17 eller 18 mm f/2.8 till måtligt mycke pengar, max 6000 kr. Ibland skulle även jag vilja ha mer vidvinkel. Jag har funderat på Sigma EX 20/1,8 DG som skulle bli 32 mm, kanske dugligt ? Jag undrar hur den är på närbilder, typ 30 cm.

/ Erik

Sigmas 20/1,8 är inte alls dum, men den bör bländas ned. Närgränsen är på cirka 18cm (ett par centimeter från fråntlinsen) och ger då avbildningsskalan 1:4 ungefär.
 
Re: Re: Film är primitivt!

alf109 skrev:
Janne, digitalteknikens oförtröttlige korsriddare har som vanligt uttalat sig mot bättre vetande.

En högupplöst sv/v film har högre upplösning än den bästa optik som finns tillgänglig. Vidare har den ca 9 bländarstegs omfång (hur mycket har en sensor?) som dessutom kan utökas ytterligare 6 steg vid framkallning.

Dessutom sjunker kontrasten gradvis vid ökad upplösning, till skillnad från det digitala, vilket har betydelse för valörer och gråskala.

Slutligen ger en silverrik papperkopia ett annat intryck än en utskrift från en skrivare.

För att citera Morten Krogvold:
"Bara medelåldes manliga idioter tror att den analoga fotografin är död".

Nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar... Kan man inte framställa en bild på silverrikt papper med digital teknik ?
Sen i vilket samanhang behöver man det enorma omfång en sv/vit film har?

Sen börjar det bli lite uttjatat vad som är bäst hit och dit... Köp en D200 folk höjer ju den till skyarna och i nästa andetag säga att bilderna blir bra/dåligt osv slutligen är det pengarna som styr.
 
Re: Re: Film är primitivt!

alf109 skrev:
Janne, digitalteknikens oförtröttlige korsriddare har som vanligt uttalat sig mot bättre vetande.

En högupplöst sv/v film har högre upplösning än den bästa optik som finns tillgänglig. Vidare har den ca 9 bländarstegs omfång (hur mycket har en sensor?) som dessutom kan utökas ytterligare 6 steg vid framkallning.

Dessutom sjunker kontrasten gradvis vid ökad upplösning, till skillnad från det digitala, vilket har betydelse för valörer och gråskala.

Slutligen ger en silverrik papperkopia ett annat intryck än en utskrift från en skrivare.

För att citera Morten Krogvold:
"Bara medelåldes manliga idioter tror att den analoga fotografin är död".

Eftersom det är optiken som sätter gränserna spelar det ju ingen roll om filmen har 2 miljarder gånger högre upplösning än en digitalsensor, eller?? Kan du inte dra nytta av den otroligt höga upplösning som film har är det ju ett helt ointressant argument hur hög upplösning den än må ha.. Som det är idag på småbildsidan så räcker det med att gå upp till EOS 5D för att du skall få en sensor som kräver den bästa optiken för att utnyttjas fullt eftersom sensorn klarar av att registrera högre upplösning än billigoptiken kan ge (undantag finns alltid, så slipper nån säga det ;)) Jag märkte skillnad redan på min D60 när jag bytte till L-optik och på min 5D är det ännu mer tydligt..

Den analoga fotografin lever i allra högsta grad, men den är definitivt inte bättre än den digitala.. För mig var det tvärtom, den tekniska kvaliteten som jag får med min digitalare var jag inte i närheten av när jag fotade dia och scannade..

/Peter, som räknar med mothugg även fast inlägget är rejält OT :)
 
Det är väl strålande!
Låt var och en plåta med det han/hon trivs med. När man kan ha användning för omfånget man ges med sv/v film är tex när du plåtar något som har hög kontrast och vill ha teckning både i skuggor och högdagrar.
 
Fan, nu börjar det kanske luta åt en 5d i alla fall. Då från Tyskland. Min sambo köper kameran i företaget så det kan funka.

Men kan nån som har f-skatt och vet hur det funkar kolla om jag räknar rätt nu:

Canon 5d (kamerahus) + minneskort = 2728 euro inkl frakt.

Eftersom det är företag drar jag av tysk moms:

2728/1.16 = 2352

2352*9,23 = 21709 SEK

Stämmer detta?
 
Varför inte köpa svenskt om du kan dra momsen?

Fotokungen tar 27.490sek för huset inkl moms vilket då blir 21.992 exkl moms.

Som pricken på i så skickar du sedan in en kopia på kvittot och får 2.800sek i cashback.

De hundringar som skiljer i priset med att köpa svenskt kan vara bra om du i spannet 12-24 mån behöver reklamer (garanti) som exempelvis justering av sensorn. Köper du från Tyskland får du bara 12 måns garanti av Canon.

Smart är också om du kan få kvittot i ditt namn för garantins skull.

/Ola


mange78 skrev:
Fan, nu börjar det kanske luta åt en 5d i alla fall. Då från Tyskland. Min sambo köper kameran i företaget så det kan funka.

Men kan nån som har f-skatt och vet hur det funkar kolla om jag räknar rätt nu:

Canon 5d (kamerahus) + minneskort = 2728 euro inkl frakt.

Eftersom det är företag drar jag av tysk moms:

2728/1.16 = 2352

2352*9,23 = 21709 SEK

Stämmer detta?
 
WeeGull skrev:
Varför inte köpa svenskt om du kan dra momsen?

Fotokungen tar 27.490sek för huset inkl moms vilket då blir 21.992 exkl moms.

Som pricken på i så skickar du sedan in en kopia på kvittot och får 2.800sek i cashback.

De hundringar som skiljer i priset med att köpa svenskt kan vara bra om du i spannet 12-24 mån behöver reklamer (garanti) som exempelvis justering av sensorn. Köper du från Tyskland får du bara 12 måns garanti av Canon.

Smart är också om du kan få kvittot i ditt namn för garantins skull.

/Ola

Ja, du har ju en poäng där... Men det där med namnet på kvittot kan väl ändå inte vara nåt problem om man köper från Tyskland?

Sambon ska snacka med sin revisor ikväll, så vi får se om det blir en order imorgon :)!
 
Namnet på kvittot:

Företag = 12måns garanti

Privatperson = 12måns garanti, 24måns reklamation.

I vissa fall kan man säga senare att det är köpt till företaget för att dra av momsen men används enbart privat och så hävda att det är privatköpt MEN inte alla godtar denna ursäkt.

/Ola
 
WeeGull skrev:
Namnet på kvittot:

Företag = 12måns garanti

Privatperson = 12måns garanti, 24måns reklamation.

I vissa fall kan man säga senare att det är köpt till företaget för att dra av momsen men används enbart privat och så hävda att det är privatköpt MEN inte alla godtar denna ursäkt.

/Ola

Det är enskild firma så det behöver ju inte alls synas att det är köpt till ett företag. Företaget heter samma som min sambo :)!
 
Nu är det nära ett köp,följande två alternativ står mot varandra. Tar jag 5d måste jag snåla in på vertikalgreppet tills vidare.

1. Eos 30d
Vertikalgrepp
Sigma 18-50/2.8

Totalpris exkl moms: 14662

2. Eos 5d

Totalpris exkl moms och cashback: 19184


Vad säger ni?

Ni som har testat både 20d/30d och 5d, hur mycket skillnad märker man i bildkvalitet? Om man kör raw på bägge kamerorna.

Mvh Magnus
 
mange78 skrev:
Nu är det nära ett köp,följande två alternativ står mot varandra. Tar jag 5d måste jag snåla in på vertikalgreppet tills vidare.

1. Eos 30d
Vertikalgrepp
Sigma 18-50/2.8

Totalpris exkl moms: 14662

2. Eos 5d

Totalpris exkl moms och cashback: 19184


Vad säger ni?

Ni som har testat både 20d/30d och 5d, hur mycket skillnad märker man i bildkvalitet? Om man kör raw på bägge kamerorna.

Mvh Magnus

Jag körde hela tisdagen en fotosession med 10D, 350D och 5D paralellt. Ca 800 rawfiler totalt. Körde med L optik (17-40, 24-105 4 IS, 70-200 2,8 IS och 100-400 IS)
Visst är 5D en bra kamera med aningens vassare bilder, men för mig är den inte värd skillnaden på ca 20.000 jmf med 350D. Och i detta fallet betraktar jag 350D och 20D som likvärdiga i bildkvalitet.
Stefan
 
tiger656 skrev:
Jag körde hela tisdagen en fotosession med 10D, 350D och 5D paralellt. Ca 800 rawfiler totalt. Körde med L optik (17-40, 24-105 4 IS, 70-200 2,8 IS och 100-400 IS)
Visst är 5D en bra kamera med aningens vassare bilder, men för mig är den inte värd skillnaden på ca 20.000 jmf med 350D. Och i detta fallet betraktar jag 350D och 20D som likvärdiga i bildkvalitet.
Stefan

Ok, tack för svaret, men 350d är utesluten. Det står mellan dessa alternativ och då är prisskillnaden alltså ca 4500 kr, inte 20000.

Fler åsikter?

När jag tittar på exempelbilder från 5d och 20/30d får jag ofta känslan av att bilder från 5d liknar mer ett riktigt bra exponerat analogt dia. Mer "lyster" på nåt sätt.
 
Jag hade valt 5D, vilket jag iofs redan har :), för den större sensorn och sökaren + att man slipper "brännviddsförlängningen".. För mig så var sensorstorleken och 13MP viktigt eftersom jag ville ha möjlighet till lite större utskrifter och lite mer beskärningsmån än jag hade med min D60.. Funktionsmässigt så är det vad jag förstått ingen större skillnad, om någon alls, mellan 5D och 30D, så ur det hänseendet så spelar det ju ingen roll.. Vad gäller bildkvaliteten så vet jag inte om det är någon direkt skillnad här heller mellan kamerorna, tror du får ungefär lika oavsett vilken du väljer. Det man sett av 30Ds bildkvalitet räcker åtta dar i veckan, åtminstone för mig, men jag vet ju inte vad du har för krav.. Men som sagt, jag skulle gått på 5Dn utan att tveka och med tanke på vad du skriver i ditt första inlägg så låter det som om det är en 5D du vill ha..

Dä ä bare å köp :)

/Peter
 
mange78 skrev:
Nu är det nära ett köp,följande två alternativ står mot varandra. Tar jag 5d måste jag snåla in på vertikalgreppet tills vidare.

1. Eos 30d
Vertikalgrepp
Sigma 18-50/2.8

Totalpris exkl moms: 14662

2. Eos 5d

Totalpris exkl moms och cashback: 19184


Vad säger ni?

Ni som har testat både 20d/30d och 5d, hur mycket skillnad märker man i bildkvalitet? Om man kör raw på bägge kamerorna.

Mvh Magnus
Vad ska du med vertikalgrepp till 30d om du inte tänkt det på en 5 d där har du yterligare lite pengar att spara/förlora i båda fallen =D
 
Clubson skrev:
Vad ska du med vertikalgrepp till 30d om du inte tänkt det på en 5 d där har du yterligare lite pengar att spara/förlora i båda fallen =D

Som jag skrev så får jag snåla in på det tills vidare om jag tar en 5d. Dock skall det inhandlas till hösten i sådana fall. Vertikalgrepp skall jag alltså ha i bägge fallen, dock får jag vänta lite om jag tar 5:an.
 
alf109 skrev:
När man kan ha användning för omfånget man ges med sv/v film är tex när du plåtar något som har hög kontrast och vill ha teckning både i skuggor och högdagrar.
Då använder man HDR-teknik (High Dynamic Range) om man kör digitalt. Med HDR kan man få högre dynamiskt omfång än med film. Nackdelen är att det bara fungerar med stillastående motiv eftersom man måste ta flera exponeringar.

Se denna artikel för en introduktion.

PD
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.