Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ÖVergång till digitalt. Står inför ett dilemma!

Produkter
(logga in för att koppla)
Gamla 1ds är inte bra vid iso över 200.Huset är typ samma som till 1ds m2 men bildkvalitemässigt har det hänt mycket.
Vilket är viktigast bildkvaliter eller känslan på kameran?
Du klarar dig säkert bra med 30D 20D eller 5D.
Du skulle säkert gilla D200.
Men i ditt fall med den optiken du har skulle du få ett väldigt lätt o bra reportage kamera med 5D o prisskillnaden gentemot dom andra alternativen är marginell.

snap skrev:
Gamla 1ds är inte bra vid iso över 200.Huset är typ samma som till 1ds m2 men bildkvalitemässigt har det hänt mycket.
Vilket är viktigast bildkvaliter eller känslan på kameran?
Du klarar dig säkert bra med 30D 20D eller 5D.
Du skulle säkert gilla D200.
Men i ditt fall med den optiken du har skulle du få ett väldigt lätt o bra reportage kamera med 5D o prisskillnaden gentemot dom andra alternativen är marginell.

Du har rätt i mycket. D200 har jag övergett, mycket pga att Nikon inte satsar på sensorer i småbildsformatet. Även om jag inte skaffar en 5d nu, vill jag med all säkerhet uppgradera till 1-serien med ff inom några år.

mange78 skrev:
Jag använder nästan uteslutande 28mm, så bra vidvinkel är viktigt för mig. Och visst vill jag ha 2.8 men utbudet i en rimlig prisklass är minst sagt begränsat om man har en 1.6x sensor. Sen vill jag helst ha fasta objektiv och då blir det genast ännu svårare. Att ingen kan tillverka en fast 16 eller 17mm med bra ljusstyrka, 2.0 eller liknande?

Tycker det känns onödigt att betala extra pengar för en zoom som man dessutom får kompromissa på kvaliten på, när man kan/vill köra på fasta brännvidder.
Håller med dig, 17 eller 18 mm f/2.8 till måtligt mycke pengar, max 6000 kr. Ibland skulle även jag vilja ha mer vidvinkel. Jag har funderat på Sigma EX 20/1,8 DG som skulle bli 32 mm, kanske dugligt ? Jag undrar hur den är på närbilder, typ 30 cm.

/ Erik

mange78 skrev:
Har redan en 430ex så där är det lugnt. Det som är irriterande är ju att 17-50 2.8 inte kommit än...

Missförstånd då canons objektiv inte kommigt tänkte jag igentligen på sigmas objektiv själv är jag sugen på just 17-40 4L det verkar leverera trevliga bilder.

froderberg skrev:
Köp en Eos 5D och njut av bildkvaliteten och den fina sökaren.

Eos 5D räcker till de flesta tidningsjobb. Inte ens till sport måste man absolut ha supersnabb serietagning.

Helt rätt, kan bara hålla med!

/JH

Janne H skrev:
Helt rätt, kan bara hålla med!

/JH

Jo, en 5d vore ju gött. Men samtidigt känns 5d lite som en kompromiss, mellan "amatörkamera" och proffskamera. Om ca 2 år kommer jag med all säkerhet ha möjlighet att skaffa ett proffshus med småbildssensor och då kan det kanske vara intressant att se vad som kommer inom det segmentet hos Canon. Därför kanske man ska nöja sig med ett lite enklare hus i dagsläget och se till att komma igång och tjäna lite pengar på sin fotoverksamhet också, vilket jag inte gör idag.

Mvh Magnus

Erik Schalin skrev:
Vad är det du vill ha från 1-serien som 5D inte har?

Bättre och snabbare af, rejälare hus, 100% sökarbild, multispotmätning, fler af-punkter, snabbare serietagning bla. Överhuvudtaget vill jag ha en rejälare och mer pålitlig kamera om jag ska jobba med foto i framtiden.

Den kamera jag köper nu ser jag som en "tillfällig" lösning för att jag helt enkelt känner att analogt foto hämmar min vilja att fota mer och oftare. Dels pga dyra framkallningskostnader, men även tidsbrist för scanning och egen framkallning. Dock kommer jag nog fortsätta plåta svart-vitt med mitt analoga hus.

Film är primitivt!

mange78 skrev:
Dock kommer jag nog fortsätta plåta svart-vitt med mitt analoga hus.

Inte när du sett skillnaden i bildkvalitet från 5D. Sv/v gör du mycket bättre med avsevärt större kontroll och variation om du jobbar digitalt jfr analogt.

mvh.

/Janne
Heldigital sedan -96 :)

Hmmm det låter som ett habegär utom i 100% sökare-fallet.
Handen på hjärtat, hur ofta behöver du de andra funktionerna?

Tillfälligt hade Jag valt ett begagnat hus.
Det bör man förlora minst ekonomiskt på.

Re: Film är primitivt!

Janne H skrev:
Inte när du sett skillnaden i bildkvalitet från 5D. Sv/v gör du mycket bättre med avsevärt större kontroll och variation om du jobbar digitalt jfr analogt.

mvh.

/Janne
Heldigital sedan -96 :)

Ja, men du kan inte återskapa den grymt snygga kornighet som vissa filmer ger. Jag har i alla fall inte sett något exempel på det.

mange78 skrev:
Ja, men du kan inte återskapa den grymt snygga kornighet som vissa filmer ger. Jag har i alla fall inte sett något exempel på det.
Jo det skall gå med grain surgery.

Det trodde du inte Janne, att du skulle få draghjälp av mig. :)

Däremot är mörkrummet en betydligt trevligare plats än vid datorn.

Erik Schalin skrev:
Hmmm det låter som ett habegär utom i 100% sökare-fallet.
Handen på hjärtat, hur ofta behöver du de andra funktionerna?

Tillfälligt hade Jag valt ett begagnat hus.
Det bör man förlora minst ekonomiskt på.

Jo, men en beggad 20d ligger på 7-9000 beroende på skick. Och en 30d exkl moms ligger på 9500. Och jag vill främst åt det bättre greppet och spotmätningen.

Habegär säger du... Nja, inte direkt. Mer att jag vill ha ett bra och pålitligt verktyg om jag börjar ha foto som en inkomstkälla. Om jag säger så här. Det känns bättre att lägga 35-40000 på ett proffshus med småbildssensor (ev 1d MarkIII) om ett par år än att lägga 20000 på en 5d nu, som ju egentligen bara har sensorn som skillnad gentemot 30d. Bortsett då från en aningen högre upplösning och en bättre sökare.

Men än har ingen beställning gjorts, så jag funderar fortfarande.

Mvh Magnus

Erik Schalin skrev:
Jo det skall gå med grain surgery.

Det trodde du inte Janne, att du skulle få draghjälp av mig. :)

Däremot är mörkrummet en betydligt trevligare plats än vid datorn.

Nja, de exempel jag sett är inte i närheten av det riktiga analoga kornet. Är inte övertygad än på att man genom att lägga till nåt som inte finns från början kan återskapa samma effekt. Kalla mig konservativ eller motsträvig, men det är min uppfatning ;-).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar