Annons

Överexponering för ljusa hudtoner

Produkter
(logga in för att koppla)
Fredrik Calabrese skrev:
du kan utgå från blixtmätaren eller gråkort och gå upp 0,5 till 1 steg över. Det beror på filmen.
Att överexponera negativ färgfilm ger tätare negativ. Jag tror inte det blir så stor praktisk skillnad.

Bilderna i ovanstående länk är plåtade digitalt och efterbehandlade. Jag hade valt en svartvit film för att åstadkomma ett liknande resultat och sedan kopierat denna på färgpapper. Då kan man åstadkomma sepiatonen med hjälp av filtrering.

Tack för era råd.

Nu tänkte jag inte kopiera förfarandet rakt av utan göra en egen variant just med färgfilm.

Vill helst få negativ och kopior hyffsat "rätt från början" för minimal efterbehandling i datorn.

Därför min tanke att använda färgfilm med mild mättnad för att få en bildserie med mest svart och vitt i kläder, hår och bakgrund medan hudpartierna blir det enda som avslöjar att det är plåtat med färgfilm!

Hur är det, överxponering -> tätare negativ -> ökad färgmättnad och kontrast? Eller minskar mättnaden så som jag önskar i detta fallet?

Kanske skall exponera mer normalt och be om ett visst antal stegs kompensering vid kopieringen? Men vill samtidigt kunna skanna negativen och få ett ljust resultat på en gång...

Räcker 0,5-1 steg om man skall få hyffsad high-key över det hela? Portran har väl en exponeringslatitud på -2/+3 steg? Borde det då inte krävas mer överexponering, typ 1-2 steg eller har exponeringslatituden inget direkt med detta att göra?

Mindre färgmättnad

I en annan tråd: Om push/pull läste jag mig till att om man överexponerar och sedan underframkallar så minskar färgmättnaden för negativ färgfilm.

Detta kanske är vägen att gå? Samt att slutligen be om extra ljusa kopior.

Vad tror ni om att överexponera med 1 steg (köra efter ISO80) och sedan be om framkallning med kompensering för detta och till sist att få kopiorna printade kanske 1 steg ljusare än normalt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar