Annons

Överexponerad vit klänning eller underexponerat ansikte - Hjälp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rickuz

Aktiv medlem
Jag har nyligen börjat fotografera med en studioblixt utomhus, och det går hyfsat bra, förutom just när min modell har vita kläder på sig. Jag hoppas att någon kan vara hygglig och hjälpa mig att komma till rätta med detta. :)

Här är en snabb genomgång av min procedur. Tipsa mig gärna om jag gör fel någonstans eller vad som kan förbättras.

1. Jag placerar ut modellen och ställer upp blixten på stativ, snett ovanför henne, inuti en 60 tums softbox.

2. Jag exponerar bilden så att bakgrunden (himlen, molnen, vattnet, o.s.v) får en bra exponering

3. Efter det ställer jag in blixtstyrkan till att "balanseras" med dagsljuset, så att modellen blir korrekt exponerad.

Här kommer problemet som jag ofta råkar ut för! Om modellen har vita eller väldigt ljusa kläder på sig så slutar det oftast med att kläderna blir överexponerade till den grad att en stor del av detaljerna försvinner helt och hållet. Om jag minskar blixtstyrkan så får de vita kläderna en korrekt exponering, men då blir modellens ansikte, och övriga kroppsdelar mer eller mindre underexponerade.

Nu undrar jag självklart vad jag gör fel. :) Någon som vet?
 
Senast ändrad:
Min erfarenhet av blixt

Jag är ingen mästare inom fotografering och det vågar jag åtminstone erkänna, men när jag fotade bröllopsbilder sist så använde jag mig utav dagsljus istället för blixt.

Om du inte fotograferar i motljus så är blixt annars jättebra, men har du solen från sidan eller bakom dig så behövs det inget extra utan låta naturen ge ljuset till motivet. Så hade jag gjort och så gjorde jag också för länge länge länge sen, när man hade filmrullar i kameran fortfarande....

Jag tycker personligen att blixt brukar "förstöra" allt det roliga som man vill åstadkomma med fotografering, men använder det bara utifall det verkligen behövs.

Gällande andra aspekter och hur du ska fotografera kan jag tyvärr inte svara på. Har inte kommit så långt in i den digitala fotografins värld än...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.