Annons

Över/underexponera med ljusmätaren eller exponeringskompensation?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei Trulsson

Aktiv medlem
För att ställa in önskad exponering i kameran, vad är egentligen bäst - att justera ljusmätaren med slutartid/bländartal/ISO eller med exponeringskompensation?

Jag syftar då till de tillfällen då man vill t ex under- eller överexponera för bättre exponering av miljön/motivet.

Undrar Rei...

Det är liksom samma sak kan man säga.
I A-läge ger kompen +- på slutartiden, i S-läge ger kompen +- på bländaren och i M läge så tror jag inte ens den funkar för då rattar man ju in bländare och slutare istället.

Vill man över/under-exponera i något av de halvautomatiska lägena så måste man ju använda kompensationen.

(666:e inlägget på fredagen den 13:e, kan bli bra det här.)

Det är liksom samma sak kan man säga.
I A-läge ger kompen +- på slutartiden, i S-läge ger kompen +- på bländaren och i M läge så tror jag inte ens den funkar för då rattar man ju in bländare och slutare istället.

Vill man över/under-exponera i något av de halvautomatiska lägena så måste man ju använda kompensationen.

Ok, då förstår jag lite bättre. Då kan man ju justera t ex slutartid om man kör slutarprio, så länge man håller sig inom slutartid som önskas/krävs medan om man inte vill justera slutartid/bländare så kan man ta till expo-kompensationen.

(666:e inlägget på fredagen den 13:e, kan bli bra det här.)

Ujujuj, det är ett tecken! ;-)

Ok, då förstår jag lite bättre. Då kan man ju justera t ex slutartid om man kör slutarprio, så länge man håller sig inom slutartid som önskas/krävs medan om man inte vill justera slutartid/bländare så kan man ta till expo-kompensationen.

Hmm tja... Om du kör slutarprio och ändrar slutartid, kommer ju kameran att ändra bländaren för att kompensera, så så länge du kör prio någonting, måste du använda exponeringskompensation för att tala om för kameran att du vill ändra på det den föreslår...

Ändrar du ISO kommer ju kameran att kompensera i vilket fall, så länge den klarar av att exponera rätt utan att slutartid eller bländare "slår i taket" åt ena eller andra hållet. Så exponeringskompensation är enda sättet, såvida du inte kör helt manuellt.

Hmm tja... Om du kör slutarprio och ändrar slutartid, kommer ju kameran att ändra bländaren för att kompensera, så så länge du kör prio någonting, måste du använda exponeringskompensation för att tala om för kameran att du vill ändra på det den föreslår...

Ändrar du ISO kommer ju kameran att kompensera i vilket fall, så länge den klarar av att exponera rätt utan att slutartid eller bländare "slår i taket" åt ena eller andra hållet. Så exponeringskompensation är enda sättet, såvida du inte kör helt manuellt.

Ah, där ser man. Ja, det är ju egentligen rätt logiskt, men jag var osäker på detta. Tack för förtydligandet och förklaringarna. Nu har polleten landat. :)

Jag tror att exponeringskompensation fungerar även i manuellt läge på en Nikon. Då genom att helt enkelt låta exponeringsmätaren "visa fel" så mycket som man exponerat. Ställer man då mätaren i nolläget med tid/bländare/ISO blir exponeringen ändrad så mycket som kompensationen är satt till.

På en Canon fungerar inte exponeringskompensationen när man kör manuellt, då de anser att är det manuellt så är det.
Men jag såg att trådskaparen har Nikon.

kör man med auto-iso funkar det även i M-läge, så exponeringskompensationen används då för att justera exponeringen med hjälp av iso-talet.
en del tycker det är fruktansvärt dumt att det är så, men jag tycker det är ganska smart. På så sätt kan man ställa in bländare och slutartid som man vill ha den, sen får iso:t jobba för att få rätt exponering, å om nåt felar så finns det ju exponeringskompensation.

Det stämmer om det är en digitalkamera ni pratar om. Förr brukade jag kompensera med iso/asa på Analoga kompakter som inte hade manuella lägen, då var det bäst:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar