Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Österlen

Produkter
(logga in för att koppla)

Oscar Cederqvist

Avslutat medlemskap
Hade tänkt mig en tur till Österlen. Upptäckte att det inte finns några vindskydd/tältplatser längs kusten.
Är det någon som har tips på var man kan slå upp sitt tält och tända en brasa.
Det ska gärna inte var för långt ifrån kusten(runt stenshuvud) då jag vill vara på plats när ljuset är som bäst.

Om man kan köra dit med bil är det ett plus.

Jag har tältat lite i närheten av Stenshuvud (brukar fiska havsöring där) och i själva nationalparken så är det tältförbud. Dock så har jag någon gång tältat precis utanför gränsen vid en fiskebod och nära den norra parkeringen som man kommer till från Kivikshållet. Man kör in i Kivik och följer sen skyltarna mot Stenshuvud förbi nåt äppelmusteri så kommer man till parkeringen. Sen promenerar man ner ca 300 meter tills man kommer till en stor öppen yta där fiskarna brukar hänga nät. Där i kanten ner till vänster mot havet har jag tältat nån gång. Det är väl egentligen inte tillåtet heller, men under lågsäsong så är det knappt nåt folk där och slår man upp tältet sent och tar ner det tidigt och inte skräpar ner så ser jag det som en ringa förseelse. Ingen har sagt nåt i alla fall och sköter man sig så är det nog lugnt. Vill man elda så är det dock att rekommendera att köpa en säck på en mack.

Annars finns en annan plats jag tältat på, men det är någon kilometer från Stenshuvud. Man kör in på en väg som går inåt landet och tar sen av på en liten grusväg ett par hundra meter in i ett skogsparti. Jag kan kolla upp på en karta exakt var det är, kommer inte ihåg på rak arm nu. Där fanns även rätt mycket ris att elda.

Vill man inte tälta så finns ju en del trevliga vandrarhem också bl a i Haväng, några kilometer norr om Kivik.

/D

Tack för tipset.
Kolla gärna upp den andra platsen om du kan.
Ved tar jag med själv.
Alternativet är ju rastplatsen på skåneleden vid verkaån, kanske inte så långt om man kör bil.

Så. Jag bifogar en liten karta. Nu är jag inte helt hundra, för det är några år sedan, men som jag minns så viker man av mot S:t Olof från vägen mellan Simrishamn och Kivik. Sen viker man av på en liten avtagsväg efter en kort bit och kör in ett par hundra meter så kommer man in i ett skogsparti där det går att tälta. Se röda ringen på kartan. Obs! Det kan vara den första avtagsvägen också. :) Lycka till! Annars är nog kanske rastplatsen på skåneleden ett trevligare ställe men dock lite längre.

Stenshuvud har du uppe till höger på kartan.

/D

Bilagor

• map.jpg
    map.jpg
    81.6 KB · Visningar: 2,247
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar