ANNONS
Annons

Öppna RAW-filer (MRW) i Photoshop CS?

Produkter
(logga in för att koppla)

freolo

Aktiv medlem
Jag undrar om någon med MRW-filer har kunnat öppna dessa i Photoshop CS? Jag har en Dimage A2 som genererar MRW-filer när man fotar i Raw, men dessa kan jag inte öppna i Photoshop CS.
Jag märker att PS känner igen filformatet och vill gärna visa dom, men när jag väljer att öppna dom så får jag bara felmeddelandet:
"Kunde inte fullfölja din begäran eftersom det inte är rätt typ av dokument".

Undrar om någon vet??

Har själv samma problem och samma hård/mjukvara, har du löst problemet?

Om inte kanske någon hittar frågan nu och kan hjälpa till.

Har nu själv löst problemet. Det räkte inte att uppgradera pluginet jag var tvungen att själv flytta det nya pluginet till rätt matt i datorn. Jag behöll orginalet i en annan mapp.

Tar och hoppar in i denna diskussion eftersom jag inte riktigt fattar detta med raw.
Köpte en digital för en vecka sen och har inte haft tid att sätta mig in i det.
Vad innebär raw och vad är den egentliga skillnaden mot jpeg?
Är det bara att jpeg:en är komprimerad?
Måste man plocka in bilderna genom kamerans program eller finns det något enklare sätt att få in det i PS 7?
Har en Canon G2.
/Martin

Enligt siten http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html skall raw filer tagna med KonicaMinolta A2 kunna behandlas.

The Photoshop CS camera raw 2.4 beta is now available for download!
Macintosh | Windows®

Support for these cameras is included in the shipping version of Photoshop CS. Licensed users of Photoshop CS do not need the Camera Raw 2.3 plug-in to access raw files from these cameras.

Konica Minolta
DiMAGE A2

Edit: Skulle just skriva det att det räcker inte med att man hämtar raw uppdateringen utan den skall också ersätta den gamla. Innan jag hann skriva det hade min fyraåriga son ändrat datorns inställningar till amerikanska o jisses innan jag hittade varför åäö slutade fungera.

Senast ändrad:
Ett par tips, Fredrik:

1: Håll in alt-tangenten när du drar i exposure- och shadows-reglagen. Då ser du snabbt och enkelt när det blir utfrätt.

2: Exposure bestämmer var högdagrarna ska ligga på histogrammet, i princip utan att påverka lågdagrarna. Omvänt så bestämmer shadows var lågdagrarna ska ligga, utan att påverka högdagrarna. Brightness sätter mellantonerna, utan att påverka vare sig vitpunkt och svartpunkt. Och kontrasten lägger på en S-kurva runt punkten som bestämms med brightness, utan att påverka vit- och svartpunkt.

Maron skrev:
Tar och hoppar in i denna diskussion eftersom jag inte riktigt fattar detta med raw.
Köpte en digital för en vecka sen och har inte haft tid att sätta mig in i det.
Vad innebär raw och vad är den egentliga skillnaden mot jpeg?
Är det bara att jpeg:en är komprimerad?
Måste man plocka in bilderna genom kamerans program eller finns det något enklare sätt att få in det i PS 7?
Har en Canon G2.
/Martin

Sök lite i forumen.. det finns en uppsjö med trådar om RAW-formatet.

Jag tycker skillnaden är som natt och dag... Utnyttja din kamera till 100% och fota i RAW! =o)

En bra konverter är Capture One frå Phase one (www.phaseone.com) där går också att läsa om RAW-formatet.

Mvh /Peter - fotar uteslutande med RAW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar