Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Öppna D5D rawfil i photoshopCS

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Hej,

Är det någon som vet hur man öppnar RAW-filer från Dynax5D i photoshopCS?

Jag har CameraRawplugin 2.4 som stöder MinoltaRAW från A-serien och D7D.
Jag kan öppna mina RAW filer från KM A2 men inte från min D5D.

Nån som har nåt tips?

Antagligen som med de flesta rawfiler och CS
Skaffa senaste DNG konvertern. Konvertera dina rawfiler till DNG och de går att öppna i Photoshop CS
Senaste version av DNG kan du ladda ner från Adobe hemsida
Mikael

Har samma problem med 350D. Den stöds inte av CS utan bara av CS2. Skaffa DNG Converter från Adobe (den är gratis) som Mikael nämner så löser du problemet.

Ett annat tips är RAW Shooter essentials från pixmantec. En mycket bra och snabb konverter som också är gratis.

/F

Satt och kollade lite på Adobes sida om DNG konvertrar men jag tycker det verkar var samma dilemma att dom inte stöder D5D, fast jag kanske kollat fel?

DNG convertern laddade jag ner den senaste (3.3 beta) från adobe. Photoshop har jag CS2 men om du omvandlar dina raw-filer till dng-filer så gissar jag att de går att öppna även i CS men svära på bibeln kan jag inte.

Zebulah skrev:
DNG convertern laddade jag ner den senaste (3.3 beta) från adobe. Photoshop har jag CS2 men om du omvandlar dina raw-filer till dng-filer så gissar jag att de går att öppna även i CS men svära på bibeln kan jag inte.
Går tyvärr inte, har provat och CS totalvägrade...

Zebulah skrev:
Om ingen kommer fram med någon lösning kan jag testa på jobbet till veckan för där har jag CS.

Vi tar det från början.
Har du tagit ner senaste DNG konvertern och konverterat dina bilder från kamerans rawfilsformat till DNG ?

Om så- skall det inte vara något problem för cs att öppna den konverterade filen

Mikael.

Inte kan det väl finnas någon skillnad mellan mac/pc?

Har en mac-vän som inte kan öppna sina i CS2 med senaste raw-konverteraren, och han kör mac. Jag kan öppna dem utan problem, och jag kör pc.

macrobild skrev:
Vi tar det från början.
Har du tagit ner senaste DNG konvertern och konverterat dina bilder från kamerans rawfilsformat till DNG ?

Om så- skall det inte vara något problem för cs att öppna den konverterade filen

Mikael.

Tycker inte heller att det skall vara några problem men som sagt - konvertera först till DNG och öppna sen DNG-bilden i CS

Du måste ha cs2 för att ladda hem en senare version än 2.4 camera raw. Senare versioner av camera raw stöds inte av photoshop cs.
Och sen ska du ha ett adobe id som innebär att du får skrota din e-mailadress efter ett tag pga allt skit som adobe skickar.

Om jag inte minns helt fel så ska man ha ACR 3.1 eller om det var 3.2 installerad för att kunna öppna RAW bilderna från D5D i CS.

/Roman

Raw shooter essentials kan man hexa till lite så den fungerar med D5D.
Det finns tidigare trådar om det.

Tittade i Photoshop CS mappen. Camera Raw som skall ligga i filformat har version 2.4.
DNG konvertern har versionsnr 3.3x43

Mikael

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar