Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Önskemål om större bilder i bloggen

Produkter
(logga in för att koppla)

marten_p

Aktiv medlem
Jag funderar lite på hur ni ser på det här med att ha möjlighet till större bilder direkt i bloggen? Dagens alternativ med att man måste klicka på bilden för att få den större tycker jag är sådär. Skulle istället vilja att man kunde ha bilder upp till 1024x1024px. Då dagens skärmar blir större och större och med högre upplösning bör det här vara något som fler skulle uppskatta.

Är det något ni funderat på eller har en åsikt om?

Nu blir ju inte alla skärmar större och större. Det gäller egentligen bara stationära datorer, även om ytupplösningen ökat på bärbara. Samma sak gäller floran av surfplattor och mobiltelefoner som blir allt vanligare.

Om du tänker lite längre så inser du att det kräver att hela layouten på sidan ändras om ditt förslag ska gå att klämma in. En sådan spaltbredd är inte heller så lyckad för annat än bilder, men visst skulle man kunna ha lite bredare. 720-800 pixlar hade väl fungerat, men 1024 pixlar är inte så bra som spaltbredd. Man kan nog pula ihop en variant med smalare textstycken än bilder, men det blir inte så snyggt.

Nu är det ju inte mitt problem (annat än att jag har en blogg här), men det är bra att tänka lite längre än bara "större bilder". Gör man en sådan förändring krävs det andra saker än att bara ändra storleken på bilderna.

Jag har absolut tänkt ett steg längre, och det är också därför jag bloggar/visar upp bilder på andra ställen än Fotosidan för tillfället. Ställen där man har möjlighet att visa upp större bilder.

Utan att ha några större kunskaper inom hemsidesbyggande så skulle jag vilja säga att dagens hemsidor byggs mer och mer dynamiska, och lite beroende på hur bloggen är uppbyggd från början avgör huruvida det här är en stor förändring eller inte (för sidlayout osv).

(Postar mina egna bilder idag på en blogg med 853px bredd och 1024px höjd som max. Det gör stor skillnad för helheten mot för Fotosidans maxmått.)

Vi har ju plats för än bredare layout i.o.m att vi plockade bort reklamen nyligen, så det skulle man kunna göra - så får man själv bestämma.

Var har du den bloggen Mårten? Vore kul att se hur de löser spaltbredden, om de låter den vara smalare än bilden eller om det blir någon annan layout?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar