Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Önskar råd ang dia

Produkter
(logga in för att koppla)

BiNo

Aktiv medlem
Jag vill börja fotografera med dia film, men vet absolut ingenting om det, vore kul om nån kunde hjälpa mig med råd, vill veta vilken film som är bra/bäst att använda, hur mycket framkallningen kostar etc och om det är någonting speciellt man bör tänka på.

BiNo

Jag är ingen flitig diafotograf, men jag brukar använda Fuji Sensia II. Den ligger bra i pris och är en bra allroundfilm. Andra populära filmer är Provia och Velvia (för natur iaf) men de är dyrare. Framkallning finns en hel diskussion om. Jag har skickat till Fujis labb i Ånge, och det har fungerat bra för mig. Fast det förekommer visst en del misshandel av filmerna där.

Testa gärna Kodak Elite som allroundfilm och Kodak Elite Extra color som regn och mulen dag film..Dom är billiga och mycket bra...prova även att underexponera dom lite för mustigare färger,när motiven är sådana som behöver lite mer ...
Det går fint att använda fotopåsar från Scandinavian photo..det kostar 46:-/film att framkalla dom hos Fuji..
Det går att skicka max 6 filmer /påse och portot är bara 19:-

mvh/gunte..

BiNo skrev:
....och om det är någonting speciellt man bör tänka på.
BiNo

En viktig sak är att slarvmarginalen för exponeringen är mycket mindre med diafilm. En negativ film kan man ofta felexponera rejält (flera steg!) och ändå blir färgkorten acceptabla. En diafilm tål knappast ens ett halvt stegs felexponering.

Använd din första diafilm till att experimentera. Plåta ett antal "standardmotiv" med olika ISO-inställningar, både över och under filmens nominella ISO-tal. Då lär du dig vilket ISO-tal som ger rätt exponering med just din kamera och för just din smak. Håll dig sedan till det filmfabrikatet tills du blivit "varm i kläderna".

Exempel: När jag kör Fuji Velvia (nominellt 50ISO) så ställer jag in 32ISO. Astia/Provia (nominellt 100ISO) kör jag på 80ISO. Då blir resultatet bra med min kamera.

Acke:
Har du någon uppfattning av hur stor del av din exponeringsjustering som kameran respektive din personliga uppfattning står för?

Hej Bibi

Jag har precis börjat med dia.
Jag lämnade in diafilmen hos min lokala fotobutiken, det kostade mig 37:- utan ramar och jag fick tillbaka dem efter ca 1 vecka. Om jag hade valt att få diorna ramade skulle det kosta mig 79:-. Till det kommer köp av ny film.
Jag gjorde en snabbkalkyl för att se prisskillnaden jämfört med att skicka negativ film till Fuji-direkt, vilket jag vanligtvis gör. Med framkallning av 36 bilder, dubbla kopior, ny film (ISO 200) och porto skulle det kosta mig ca 159 kr hos Fuji-direkt.
För framkallningen av diafilmen hos min lokala fotoaffären skulle samma antal bilder, inkl ny film och glasramar kosta mig ca 172 kr. Jag valde att rama diorna själv i ramar med glas! Om jag istället skulle valt glaslösa ramar skulle totala kostnaden ha blivit ca 146 kr.
Om man istället skulle valt att få diorna ramade direkt skulle priset bli ca 158 kr. Jag vet inte vad summan av framkallningen hos Fuji skulle bli per 36-film eftersom jag inte har använt mig av den fotopåsen.
Sen kan man ju räkna vidare att det i början kommer kosta lite mer med tanke på den nämda slarvmarginalen.

Mitt filmval till en början har blivit Fujis Sensia 100. För att aldrig ha använt mig av dia tidigare blev jag nöjd med kvaliteten på bilderna, fast det är klart jag har ju inte fingranskat dem med lupp.;)

Detta är vad jag kan bidra med i den här diskussionen.
Lycka till!:)

SinusLinus skrev:
vad är det för påsar, Gunte. Trodde att Fujis påsar kostar ca 30kr

Hej Linus..Det trodde du nog rätt i också..men det finns en fotopåse,av gratistypen..följer ibland med vid utskick av deras katalog..som man kan använda..den rymmer max 6 filmer,inget bladdrande med en massa frimärken..den är portofri vid inskicket..och det kommer med ett inbetalningskort med dom färdiga filmerna..för 6 filmer blir det 49:-/film framkallat och klart..
finns möjlighet till ramat också,förstås..
mvh/gunte..

Själv lämnar jag mina diarullar till Kodak på stan. Kostar 49 spänn utan ramar. Är lite dyrt, men då är man ju säker på att få hela filmremsor tillbaka (inga namn... :) )
Angående filmvalet kör jag nästan bara med Provia, med undantag för Velvia på sommaren. Många tycker att Provian är extremt kall, men just den tonen gillar jag skarpt.
Den nya 100F är kanon, även om den kostar en slant.

Sen kanske vi ska tilägga att ingen filmtyp kan överträffa skärpan på en diabild. Knivskarpt!

Ang dia

Jag har testat många olika diafilmer och det är slående vad olika filmerna är. Jag tror att det bästa är att välja några olika filmsorter, som man sedan använder för att testfota de olika motiv man brukar fota. Då ser man vilken typ av film som passar ens egen smak. Själv använder jag fuji velvia som jag tycker är en fantastisk diafilm. Vid kontrastrika motiv exponerar jag den efter iso 40 annars kör jag den på sina iso 50.
Lycka till MVH Janne

Frimärke

Jag lämnar alltid in fotopåsen hos min lokala fotohandlare,på detta viset kommer jag undan porto.
mvh wedder

Tjena Bibi !

Jag kan rekommendera Kodak Elite 100 extracolour.
Finns i 20-pack för 700:- hos Hegethorns foto.
Då ingår inte framkallning.
Själv framkallar jag alla mina filmer hos
Spectravision i Örebro.
Kostar 39:- utan ram och du får bilderna med
vändande post.Dessutom får du filmerna i fina
Hamafickor med hålslag för pärm.
De är mycket bra och har endast fått nån
torkfläck som de åtgärdar utan kostnad naturligtvis!
Skippa Fuji i Ånge de har repat många filmer
för mig.
Andra bra labb är Diabolaget(Sthlm) och Crimson
(Sthlm).
Om du vill pröva andra filmer så rekommenderar jag
Fuji Velvia,Fuji Provia F 100,Kodak 100vs.
Hoppas det gav dig något att gå på.
Go natt.Michael

Crimson är lite dyrare, 50:- för en E6-framkallning (processen för de flesta dia-filmer). Men ock andra sidan får du men på 3 timmar.:)
Diabolaget har jag ingen erfarenhet av.

-Anders

Jag tycker Kodak Elit får ett ganska kraftigt blåstick när den blir underexponerad. Nu vet jag inte riktigt hur mycket underexponerade dessa bilder är som jag har, men alla detaljer syns ju så jag inbillar mig att det inte är allt för många steg.

Det har mest varit när jag glömt att kompensera för ljusa motiv, som t ex vita tigrar :(

Tror jag gillar Sensia bättre.

Mvh
Maverick

SinusLinus skrev:
Acke:
Har du någon uppfattning av hur stor del av din exponeringsjustering som kameran respektive din personliga uppfattning står för?

Linus: De ISO-tal jag redovisade är i själva verket de jag använder på min handhållna mätare. När jag låter kameran mäta så kör jag Velvia på 40 och Astia/Provia på 100. Jag tror att min kamera mäter "korrekt".

gunte skrev:
...prova även att underexponera dom lite för mustigare färger,när motiven är sådana som behöver lite mer ...

Gunte, här får du lite mothugg. På 70- och 80-talet, när Kodachrome fortfarande regerade, var det ju närmast självklart att underexponera 1/3 eller 1/2 steg för att få mustigare färger. Men med dagens moderna filmer behövs det inte längre. Färgerna räcker till så bra ändå, tycker jag. Föredrar att exponera normalt och får då dessutom bättre teckning i bildens mörka partier.

Andra positiva bieffekter om man exponerar normalt är att:
- bilden blir enklare att scanna
- bilden ser bättre ut projicerad på duk i ett ej helt mörklagt rum
- det blir lättare att göra snygga Ilfochrome-kopior

Smaken är som baken./Acke:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar