Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ökad synktid med vassare blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brasknarr

Aktiv medlem
Det skall nog vara minskad synktid vid närmare eftertanke...

Jag har en F75. Den har en synktid för blixten på 1/90s. Om jag skulle köpa tex. en sb-800 som verkar ha en synktid på upp till 1/4000s kan jag då använda den blixten på min kamera och en slutare kortare än 1/90?
 
Kameran är ju det samma,med blixtsynktid och ridå anpassade till varandra.Dvs ingen förändring med snabbare blixt.
 
Hej!

Jag använder inte Nikon-kameror, men finns det ingen motsvarande funktion som FP på Canon-kamerorna/blixtar på Nikons? Jag är inte helt insatt i hur det funkar men jag har fått för mig att det tillåter kortare exponering än vad snabbaste blixtsynktid är. Det borde ju finnas nått liknande på Nikon med tanke på att SB-800 skall synka ner till till 1/4000 sek. Det finns ju mig veterligen ingen Nikonkamera som har så kort synktid själv. Det kanske finns någon nikotinist som kan svara på det.


Ber för övrigt om ursäkt för att jag började babbla Canon i Nikonforumet:)


Mvh

Jalle
 
Nu är det utrett! Nästan...

Jag var på mässan i helgen och inte ens Nikons representanter kunde svara på min fråga, så jag testade.

Det går inte att minska synktiden med en bättre blixt monterad! Däremot borde det gå att komma runt problemet genom att på något sätt synka blixtarna till kameran (och inte tvärt om), kanske med en blixtskokabel.

Skall testa detta då tillfälle ges.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.