Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ögonmussla till 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

camag

Aktiv medlem
Jag undrar om det är någon mer än jag som saknar en ordentlig ögonmussla till sin 300D?

Jag har frågat i butiken där jag köpte den och där sa dom att det inte finns någon som passar.

Jag har jätteproblem när jag fotar ute när det blåser. Ögat rinner och jag ser inte om bilden är skarp eller ej.

Är det någon som har en lösning på detta så skulle jag vara mycket glad.
Det kanske finns någon pirat-ögonmussla som passar eller annat märke, vad vet jag?

/Catarina

Är osse på jakt efter detsamma. Mycket för att täcka hela ögat för att få bättre syn genom sökaren utan att ljus eller annat stör i ögonvrån. Har inte hittat nått bra än.

Enligt tillbehörsproduktbladet som följer med till 300D så finns det till Vinkelsökare C ett par adaptrar som gör att vinkelsökaren kan monteras på ALLA EOS-kameror.
Om man kunde köpa en sådan adapter lös så borde det väl gå att montera en mussla som normalt är gjord för någon annan EOS-kamera?

cama skrev:
Jag har jätteproblem när jag fotar ute när det blåser. Ögat rinner och jag ser inte om bilden är skarp eller ej.

En ögonmussla är bra för att hindra ströljus som stör, vet dock inte om det kommer att hjälpa ditt rinnande öga.

Är det verkligen vinden som stör? Om man spänner sig samt kniper hårt med det andra ögat så kan liknande problem uppstå.

Testa att hålla båda ögonen öppna när du kikar in i sökaren (om du inte redan gör det?). Kan kännas ovant till en början men gör att man slappnar av mer.

Bara en liten tanke...

/Larsa

Re: Re: Ögonmussla till 300D?

larsaz skrev:

Är det verkligen vinden som stör? Om man spänner sig samt kniper hårt med det andra ögat så kan liknande problem uppstå.

/Larsa

Tack för tips!
Fast jag tror inte att det är det som är problemet, för jag får bara tårar i ögonen när det blåser, inte när det är vindstilla.

Tack även till andra som tipsat, det borde kunna gå att använda den där adaptern som Edvin skriver om också, tycker jag.

Hoppas fortfarande på att hitta en som verkligen passar utan att behöva bygga om kameran, hihi.

/Catarina

Re: Re: Re: Ögonmussla till 300D?

cama skrev:
Hoppas fortfarande på att hitta en som verkligen passar utan att behöva bygga om kameran, hihi.

/Catarina
Kollade du länken jag skrev i inlägget ovan? Jag var nog otydlig med att bara klippa in en länk, men den leder till en ögonmussla för bl a 300D a´ 120:-.

lotelo skrev:
Kollade du länken jag skrev i inlägget ovan? Jag var nog otydlig med att bara klippa in en länk, men den leder till en ögonmussla för bl a 300D a´ 120:-.

Hej Lotta!
Jag skäms lite för att erkänna att jag kollade länken, men inte fattade riktigt vad det var.
Ögonmussla står det, men det finns ingen bild på den. Jag undrar ifall det är samma som sitter på min kamera i original? Jag beställde en ögonmussla i butiken där jag köpt kameran och fick en exakt likadan som redan sitter på kameran (á 120:). Det var jag ju inte hjälpt av, så den fick gå tillbaka. Han sa då att det tydligen inte finns någon som passar, men jag vill inte ge upp.
Hur tror du att jag kan få reda på om det är samma som sitter på kameran, eller om det är en större variant?
/Catarina

Jag tror fotobutiken är ute och cyklar där! Jag har också tänkt på det där med Ögonmussla i och med att jag bär Glasögon. Enligt Canons produktkatalog skall den som passar till 300D heta " Ögonmussla EF ". Till 10D har den beteckningen "Eb " och till EOS-1D "Ec-II" , i stort sett samma mussla med olika fattning.
Finns till dom analoga kamerorna också, där det är dom här beteckningarna som skiljer.

Vad gör Canon EP-EX 15 Eyepiece Extender? Får man större sökarbild? Om inte, finns det något som ger större sökarbild? Vinkelsökare C kanske?

Det kanske inte gör så mycket i de flesta fall. Vid manuell fokusering så har jag svårt för att bestämma mig var skärpan är som bäst. Glasögon hjälper ju inte direkt heller. Synd att den kostar nästan tre tusen.

Hur funkar leveransen från technikdirekt? Det finns bara ett att välja, eller? Kostnaden är 20€. Hellst vill jag hämta ut från posten, om de inte levererar kvällstid.

ANNONS