ANNONS
Annons

Återuppta fotandet

Produkter
(logga in för att koppla)

textilaren

Ny medlem
Hej hallå!

Fotade en del under gymnasiet, vilket i och för sig inte är så många år sen, och vill nu återuppta det efter flera samtal med mer erfarna fotografer från resor och liknande.

Grundkunskaperna finns där men behöver fräschas upp, och utveckling är förstås en självklarthet. Men nu är det dags att köpa kamera. Vad som är "bra" är något som jag inte har koll på överhuvudtaget och vill därför ha lite tips på någon digital systemkamera. Just nu vill jag mest komma in i fotandet igen och känna att jag lär mig något, men vill inte "tröttna" på min kamera och känna att den inte räcker till på längre sikt. Vill göra en investering, och vill max lägga ut 10 000.
Den kommer att användas till all möjlig typ av fotografering.

Ett bra tips är att gå till en fotobutik och känna på kamerorna. Jag gillar Canon, andra tycker att Nikon är bättre. Tycker att dessa två märken är att föredra, eftersom begagnatmarknaden och tillbehörsutbudet är större. Kan vara bra om du vill köpa ett begagnat objektiv senare eller sälja din kamera. Kolla gärna in www.cyberphoto.se, de brukar visa lite testbilder och kan ha bra kameraerbjundanden. Kan rekommendera butiken om du ska handla via nätet.

Jag tror att alla märken i jämförbar prisklass är lika bra - alltså blir det i praktiken en smaksak...

Jag vill rekomendera Nikon D90. Lika bra bildkvalité som D300 till <60% av priset...och då gärna med 16-85 zoomen på från början...fast jag vet inte vad det paketet kostar...

Men det är ett ganska kraftigt grepp på den, så om du har små händer är nog Canon att föredra, eller någon av de andra...

ja, kanske ska ta mig en tur till en fotobutik och inte typ.. elgiganten eller nåt sånt skit. Malmö är ju inte alltför långt iväg!

Men hur är det då, kan jag lika gärna köpa en kamera för halva priset och få nästan samma grejer i kameran? hur går "gränserna"? vad är det där "extra" tusenlapparna man betalar för egentligen? kanske inte extra.. men ja. Är det något jag märker någon större skillnad på, med ett mindre tränat öga?

Du märker det framförallt i hanteringen. De dyrare kamerorna är oftast snabbare på att hitta fokus och knäpper iväg fler bilder på kort tid. Lite fler knappar och smidigare reglage brukar det också vara samt ofta lite gummitätningar för att de ska stå emot naturen bättre.

Själva bildresultatet är skillnaden marginell som bäst på, många gånger ser du öht inte skillnad alls mellan en kamera för 5-6000 och en kamera för 12-13.

Tror nog de flesta på det här forumet är ganska överrens om att objektiven är det som gör skillnad, de påverkar slutresultatet i större utsträckning än kamerahusen.

Kan förresten rekommendera Media Markt, deras varuhus brukar ha rejält med kameror framme att klämma på och leka med.

Okej, det här känns som bra information! Härligt att folk är pigga på att svara på såna här, standardfrågor. Objektiven, ok.. så, vad är ett bra objekv för en fotograf som mig som vill fota lite allt möjligt? och vad betyder de där siffrorna egentligen, som ni nu kommer att nämna?

Blir en tur till Media Markt under veckan jag har lyxen att ha lov!

ja, kanske ska ta mig en tur till en fotobutik och inte typ.. elgiganten eller nåt sånt skit. Malmö är ju inte alltför långt iväg!

Fast det är inte alltid de är bra heller. Här i Uppsala finns mig veterligen ingen riktig fotobutik som är bra längre. Fotokompaniet köptes upp av FujiFotocenter för några år sedan och det hette att de skulle bevara fotokompaniets kompetens. Men jag har inte en enda god erfarenhet av dem. Varje gång jag har varit där för att köpa kemikalier har jag fått förklara för dem vad det är för prylar de har, och påpeka att de har saker på hyllan de påstår att de inte har i lager. En vännina gick dit med sin kamera när hon misstänkte damm på sensorn, varvid de blåste (med munnen) i kameran och sa att det nog var bra nu. :p

Så, se till att det blir en riktig riktigt fotobutik :/

Siffrorna på ett objektiv brukar vara såhär ungefär:

50/1,8

17-50/2,8

70-300/4,5-5,6

Där siffrorna före / betyder brännvidden, står det två tal med streck mellan är det ett zoomobjektiv, bara ett tal är det ett fast objektiv. Ju högre tal desto mer teleobjektiv.

Siffrorna på andra sidan / betyder största bländaren, eller ljusstyrkan hos objektivet. En låg siffra betyder att det är ljusstarkt och kan ge ett kort skärpedjup. Står det två tal med ett streck emellan på en zoom betyder det att största bländaren inte är samma i båda ändar av zoomomfånget.

50/1,8 är exempel på ett ljusstarkt fast normalobjektiv

17-50/2,8 är exempel på en zoom med omfång från hyfsad vidvinkel till normal med bra ljusstyrka för att vara en zoom.

70-300/4,5-5,6 är exempel på en telezoom med hyfsad ljusstyrka och olika ljusstyrka i ändarna av zoomomfånget.

Sen kan det stå VR (Nikon) eller IS (Canon), det betyder att objektivet har bildstabilisering. Det finns andra bokstäver som också betyder det hos andra tillverkare.

Enligt principen, den första kameran blir aldrig rätt, kan det vara en bra idé att börja billigt. Alla digitala systemkameror från de senaste åren levererar bra bilder. Du kan därför lugnt köpa en begagnad kamera som är en eller två generationer gammal och den kommer att generera väldigt bra bilder. 3000, kanske 4000 borde räcka, kanske ännu mindre, mycket beror på vilket/vilka objektiv som följer med. På detta sätt kommer du igång med fotandet och kan lära dig vad som är viktigt för dig. Den dagen du växt ur den kameran har du troligen en mycket bättre bild av vilka funktioner du vill ha. Skall kameran vara stor eller liten, hur viktigt är det med många bilder per sekund, intelligent AF, eller är det bildkvalitet och känsla du vill ha. Optimalt är också att köpa ett ljusstarkt objektiv som komplement till den troligen medföljande kitzommen. Billigast brukar 50/1.4, 1.7 eller 1.8 vara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar