Annons

Återlämnade objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Med tre objektiv som fokuserar fel skulle jag anta kamerahuset va det som var fel på och inte optiken.. Så då skulle kamera samt den optiken jag har (DVS Även annan än den nya ) åka till fabror kameradoktorn för översyn...

Med tre objektiv som fokuserar fel skulle jag anta kamerahuset va det som var fel på och inte optiken.. Så då skulle kamera samt den optiken jag har (DVS Även annan än den nya ) åka till fabror kameradoktorn för översyn...

Eftersom jag inte märkt något problem med nina andra objektiv så misstänkte jag inte att det kunde vara kameran, för när jag fick reda på att ljusstarka objekt framhäver effekten, dessutom de tre objektiven jag testade fokuserade fel på olika sätt.

Jag har inte varit med om att fått tillbaka ett nytt defekt objektiv, men jag har varit med om det när det gäller en datorskärm.
Jag lämnade in skärmen första gången för att det inte gick att få upp menyn, lämnar tillbaka den, inga problem, får tillbaka en ny som inte ville identifieras med sin rätta upplösning (trots test på flera datorer). Till slut får jag ett nytt exemplar där foten var defekt (och skärmen dessutom var avtorkad med en wettex elelr liknande på bildytan)

Den hade lindrigast fel och funkade tekniskt bra i övrigt i alla fall. jag orkade inte byta mer. Det är kanske så de hoppas att "felen ska lösa sig själva".

Så svaret på ursprungsfrågan: Ja tillverkare skickar tillbaka begagnade exemplar.Fast det kanske inte var ett svar på frågan ändå.

/FLiP

Jag har för mig att det på en annan tråd var någon som klagade p ett objektiv två gånger, och den andra gången fick han tillbaks det första han återlämnat.

/Mats

Stämmer bra, det var jag, som handlade från SC och råkade ha koll på serienumren. Antar att det är lite dilemma med distansköplagen: det är onekligen toppen att ha rätt att öppna en förpackning, testa, och returnera utan motivering om man inte är nöjd men det ställer så klart till det för handlarna och många försöker ju till och med hävda att det inte gäller vid bruten förpackning o dyl. (vilket konsumentverket slagit fast att det gör, om det krävs en ny förpackning ska det bekostas av försäljaren) Baksidan av myntet för mig som konsument är väl rimligen att jag måste acceptera att få och betala för en pryl som någon annan tidigare packat upp och tittat på, personligen kan jag nog acceptera det. Däremot ska man väl INTE behöva få en vara som någon annan skickat tillbaka för att den är felaktig, vilket någon råkat ut för vid ett köp från Scandinavian photo om det inte råkat sig så att just jag fick tillbaka objektivet i stället, efter en andra retur. (det hade inte reparerats på något vis).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar