Annons

Återlämnade objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Läste precis på ett amerikanskt forum ett svenskt inlägg om att han hade fått och skickat tillbaka TRE ex av Sigmas 50mm/1,4 till Cyberphoto pga att det inte fokuserade som det skulle. Då undrar jag, vad gör de med alla återlämnade objektiv som ju får anses som lätt begagnade då antar jag, ungefär som sådant som Elgiganten har på sitt fyndbord. Jag vet att de sysslar med sådan återlämningspolicy i USA, men gör man det i Sverige? Och vad gör Cyberphoto med dessa tre återlämnade objektiv? Skickar tillbaka till generalagenten för reparation, eller skickar glatt vidare till nästa kund som beställer objektivet? Vore kul att veta.

Läste precis på ett amerikanskt forum ett svenskt inlägg om att han hade fått och skickat tillbaka TRE ex av Sigmas 50mm/1,4 till Cyberphoto pga att det inte fokuserade som det skulle. Då undrar jag, vad gör de med alla återlämnade objektiv som ju får anses som lätt begagnade då antar jag, ungefär som sådant som Elgiganten har på sitt fyndbord. Jag vet att de sysslar med sådan återlämningspolicy i USA, men gör man det i Sverige? Och vad gör Cyberphoto med dessa tre återlämnade objektiv? Skickar tillbaka till generalagenten för reparation, eller skickar glatt vidare till nästa kund som beställer objektivet? Vore kul att veta.

Om det finns misstankar att försäljaren skickar dessa "lätt beg." objektiv till nästa kund utan att rätta till felet så skulle man kanske kunna skapa en lista här på FS där man skriver in modell, serienummer och typ av felet. Så att om man råkar köpa ett objektiv med strul så kan man kolla på listan om det objektivet figurerat där förut.
//Stanislav

Har själv ställt mej samma fråga. Fick levererat ett objektiv där kartongen var trasig vid öppningsstället och garantisedeln saknader. Ringde upp orderavdelningen som kollade i dator och påstod att "det inte varit ute hos kund samt att kvittot gäller som garanti".

Kan det alltså vara så att de fotohandlare som har de generösaste återlämningsgarantierna även är de som också säljer varor som redan har varit ute hos kund? Måste ju nästan vara så, och är det ok? Jag menar, i ärlighetens namn så lämnas ju en hel del felfria prylar tillbaka, kan inte tänka mig att alla tre Sigmaobjektiven var trasiga, däremot någon övernitisk pixel-peepare som satt och jämförde bilder i 200 procents förstoring.

Kan inte alla som lämnat tillbaka en glugg som kommer ihåg modell och serienummer skriva det här?

Är det bara jag som fotar av serienummret på allt jag äger ock skriver ut och sätter det i en mapp? :p

låter som överkurs att skicka hit serienummer, men vore intressant om någon som vet hur fotohandlarna gör med tillbakaskickade varor. Läser man ångerrätten när man handlar på internet så tycks man ju kunna använda objektiven nån vecka innan man skickar tillbaka dem, står inte något om obruten förpackning förutom programvaror och sånt. Tänk om det åkt i gatan utan att det blivit något märke på prylen, men linsförskjutning och sånt. Hmmm, kanske bäst att hålla sig till en handlare på stan.

låter som överkurs att skicka hit serienummer, men vore intressant om någon som vet hur fotohandlarna gör med tillbakaskickade varor. Läser man ångerrätten när man handlar på internet så tycks man ju kunna använda objektiven nån vecka innan man skickar tillbaka dem, står inte något om obruten förpackning förutom programvaror och sånt. Tänk om det åkt i gatan utan att det blivit något märke på prylen, men linsförskjutning och sånt. Hmmm, kanske bäst att hålla sig till en handlare på stan.

Men köper man i en vanlig butik får man förhandla sig till öppet köp annars riskerar man att sitta där med ett helt nyinköpt objektiv som omedelbart måste skickas på garantireparation i en månad eller två. Numera vägrar jag kategoriskt att köpa något jag inte har råd att kassera utan ha returrätt eller öppet köp. garanti ser jag mer som en garanti för att det blir trassel än som en trygghet.

En sak som eventuellt kan ha med saken att göra är att distanshandelslagen ger oss rätt att returnera varan (efter att ha öppnat och felsökt) UTAN att ange orsak. Frågan är då om detta också innebär att återförsäljaren har laglig rätt att sälja vidare som nyvara och/eller rätt att slå dövörat till när en kund ändå talar om orsaken? Det de inte vet kan de ju inte lastas för så kanske de helt enkelt inte VILL känna till orsaken.

Ja, jag ser inget direkt hinder för handlare att skicka ut begagnade prylar igen till nästa kund, men inte f-n blir man glad över det inte..

Men man blir glad över att kunna skicka tillbaka objektivet om det inte når upp till ens förväntningar. Statistiskt sett så lär det ju vara fler som skickar tillbaka hela objektiv till återförsäljarens kostnad än att köparen får ett dåligt ex. Förr, när man handlade i butik, så satt man ju där med sitt objektiv oavsett om det inte fokuserade bra eller inte.
Att skriva upp serienummer ger ingenting eftersom objektivet kan ha blivit kalibrerat sen sist.

Summa kardemumma så ska vi nog vara glada över att vi har ångerrätt även om en del felaktiga objektiv kan slinka ut på marknaden igen.

Men man blir glad över att kunna skicka tillbaka objektivet om det inte når upp till ens förväntningar. Statistiskt sett så lär det ju vara fler som skickar tillbaka hela objektiv till återförsäljarens kostnad än att köparen får ett dåligt ex. Förr, när man handlade i butik, så satt man ju där med sitt objektiv oavsett om det inte fokuserade bra eller inte.
Att skriva upp serienummer ger ingenting eftersom objektivet kan ha blivit kalibrerat sen sist.

Summa kardemumma så ska vi nog vara glada över att vi har ångerrätt även om en del felaktiga objektiv kan slinka ut på marknaden igen.

Såklart det är bra för de som skickar tillbaka objektiv, i mitt exempel tre st, men likväl tycker jag att det låter mindre kul att få objektiv som varit ute på vift när jag köper ett nytt objektiv och betalar för det.

Jag har för mig att det på en annan tråd var någon som klagade p ett objektiv två gånger, och den andra gången fick han tillbaks det första han återlämnat.

/Mats

Och inte att förglömma, problemet kan sitta i en kombination av ditt hus och objektivet vilket inte är fallet med nästa kund.

Det där med att kalibrera in fokus på ett objektiv, hur fungerar det?
Jag roade mig nyligen med att plocka isär ett objektiv från -90-95(?) och ställde om frontlinsen så att den borde fokusera fel men icke! Fokus satt på pricken och snabbt gick det. Jag plåtar med Minolta 7D.
Det fanns en del släpkontakter men dessa satt på zoomfunktionen. Om objektivet ska hålla nån som helst koll på fokus så lär det ju vara med mer precision än vad släpkontakter kan ge.

Hej, för min del har jag skickat tillbaka 3 st Tamron 28-75/2,8 med fokuseringsproblem, sedan visade det sig att det var kameran som var fel, fick även höra av Kameraservice att fokuseringsfel är mycket vanliga men oftast relaterat till kameran däremot om felet är litet så kan man korrigera objektivet så att det passar kameran men inte i mitt fall så jag väntar på kameraservice i stället.

MAO, de 3 returnerade objektiven kan vara OK, objektiven går ju tillbaka till generalagenten/tillverkaren men kommer troligen ut som nya efter kontroll och vid behov kalibrering. Ett sådant objektiv skulle jag vilja ha för det har ju kollats ordentligt!!!!!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar