ANNONS
Annons

Återfå bilder efter visande för potentiell kund? (långt)

Produkter
(logga in för att koppla)

wiwi

Aktiv medlem
Hej
Tänkte höra vad ni som orkar läsa tycker att jag ska göra. Jag har säkert gjort massa misstag på vägen men som nybörjare så.......

Det hela startade i februari 2005 när jag tog kontakt med ett resebolag och undrade om de eventuellt kunde vara intresserade av foton från Kina dit jag skulle resa. Första svaret var såklart nej vi sänder i så fall ut egna, men du kan ju i alla fall fråga. Blev hänvisad vidare där svaret var samma tills jag nämnde Kina och då var det kanske ändå lite brist på just Kinabilder så blev hänvisad vidare. Talade med den jag skulle tala med som sa att jag fick gärna visa mina bilder när jag kom tillbaka men såklart inga löften vilket jag inte heller hade väntat mig.
När jag kom tillbaka ringde jag igen och frågade om de fortfarande ville se bilderna och svaret blev ja. Frågade om jag skulle sända småbilder eller om jag skulle sända stora. Det gick i och för sig bra vilket som men eftersom katalogen var på G kunde det vara bra med stora i fall att det skulle gå snabbt. Så jag sände in en skiva med högupplösta bilder i två mappar. En mapp med de jag tyckte var bäst och en mapp med blandade övriga i fall att de skulle vilja och orka leta vidare. Frankerat och påskrivet kuvert tillbaka. Lite lösa pappersbilder på de bästa.
Ringde sedan en gång i månaden för att kolla.
De första månaderna hade dvd läsaren varit sönder, sedan mycket att göra, mm
Efter kanske 6-7 månader var de intresserade av tre bilder. Jag körde med öppna kort hela vägen från början att jag inte var van och visse hur allt fungerade så vi bestämde att de skulle maila ett bud på bilderna. Sedan när jag ringde igen kom de inte ihåg det längre. Skulle vi maila var svaret.
Skrev sedan i hop ett brev med info om priser och annat och sände dem. Skrev också att de hade haft bilderna ett år och att jag nu ville ha tillbaka dem.
Jag bad om att de skulle sända tillbaka bilderna och skivan senast den sista maj 2006.
Fortsatte ringa en gång i månaden. Fortsatte ringa en gång i månaden utom över semestern.
Nu senast när jag ringde har det gått 1 år och 6 månader och då visste de inte längre vart grejerna var. Tyckte dessutom att jag varit lite dum som sänt in högupplösta bilder för alla andra sänder in lågupplösta som de inte behöver sända tillbaka. Att de sedan hade önskat högupplösta från början var väl bara borta ur minnet. Deras slarv är nu mitt fel.De lovade dock att ringa när de letat ett tag.
De har inte hört av sig efter det.
Finns det något jag kan göra nu mer än acceptera att de förmodligen har slarvat bort både skiva, bilder, svarsbrevet mm. Ska man bara rycka på axlarna och gå vidare. Inte så kul att så många bilder är på vifft och inte heller papperskopiorna som jag hade andra planer för när jag skulle få tillbaka dem.

Att jag har gjort missar på vägen är jag fullt medveten om men är det så svårt att bara lägga grejerna i kuvertet och sända tillbaka om man inte är intresserad.Särskilt när man muntligt två gånger talat om att man gärna tittar på bilderna.

Förslag?

Troligen har du haft kontakt med en person som inte haft några befogenheter att köpa in bilder.
Tänk på det till nästa gång, fråga rakt ut.

Och skivan: Se den som en broschyr företaget har fått av dig - vill de ha en produkt (bild) från skivan så får vi väl hoppas att de betalar för den.

Vad är anledningen till att du vill ha tillbaka skivan/papperskopiorna? Du har väl kvar dem på din dator/backup? Dålig stil att inte skicka tillbaka såklart, men det är nog inte så mycket att göra om de slarat bort dem.

Annars måste man väl se det som att de inte är intresserade. Dåligt skött från deras sida såklart, men nåt köptvång finns ju inte. Sen får man ju också såklart hoppas att de är tillräckligt seriösa och inte använder bilderna nånstans utan att betala för dem.

/Fredrik

Hej
Jo, jag har alla bilder kvar.
men tycker ändå när det sagt att de skall sända tillbaka materialet att de ska göra det.
Gillar inte att ha bilder på vifft då det är allt för många som har använt bilder utan att meddela detta, så jag försöker hålla i dem.
Papperskopiorna kan jag i och för sig göra om men det är ändå ett antal hundralappar i material, det är större bilder inte de små.
Så det är ingen katastrof känner mig kanske bara besviken inte för att ingen bild blev såld - det hade jag inte räknat med, det hade bara varit bonus liksom - utan att de överhuvudtaget inte gör som de säger och allt de hade behövt göra var att stoppa grejerna i det bifogade kuvertet och lägga i utgångslådan på företaget.
Tror nog att de hade skött det perfekt om man hade haft ett känt namn.

w

De lovade också höra av sig både om de hittade eller inte hittade bilderna.
Är kanske mest tjurig på att de lagt över all skuld på mig. Det är mitt fel att jag sände högupplösta bilder (fast de bad om det), det är mitt fel att jag sände papperskopior (fast de sa att det skulle underlätta) det är väl mitt fel att de har så mycket att göra att de inte kan hålla reda på grejer också.

Senast ändrad:
Känns inte som att man har mer kontroll eller färre bilder på vift om de skickar tillbaka skivan. Det är ju bara att kopiera skivan om man nu vill behålla bilderna.

Dålig stil som jag sa, men tyvärr är det nog inte så mycket att göra åt saken. Du kan väl hoppas på att hitta dina bilder i nån trycksak och kan fakturera bilderna i efterhand. ;)

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar