atotowi
Aktiv medlem
skärpedjup och skärpekontroll
är två olika saker.
(1)Skärpedjup uppstår enbart av att man kan tollerera en viss oskärpa beroende på oförmåga att teckna eller uppfatta skärpa. Den har således både med upplösning och betraktelse att göra. Absolut skärpa finns alltid enbart i ett oändligt tunt lager.
(2) Skärpekontroll kan fås i fotografering ögonblicket genom bländar och utsnittsval samt om man har möjlighet till förställning.
(3)Eller som någon påpekade genom efterbehandling.
1. En bild som ska blåsas upp i stort format och betraktas på nära håll (kräver bra upplösning) kommer man att uppleva är oskarp i avsnitt som vid lägra förstoring tycks vara skarpa.
2. Utsnittsvalet bestäms av brännvidden (utsnitt och beskärning är inte samma sak). Hur bländaren påverkar skärpan har redan redogjorts för. Men i praktiken bestämmer den hur fort oskärpa uppstår som en funktion av avståndet till det absoluta fokalplanet.
Förställning är möjligheten att vrida filmplanet i förhållande till den optiska axeln. Normalt är vinkeln 90 grader men kan vid förställning ändras till andra vinklar. Detta medför att skärpeplanet kan läggas eller vinklas i motivet vilket ger helt andra möjligheter att få skärpa på olika platser i motivet.
3. Eftrerbehandling. Man kan ta en skarp och en oskarp bild och montera ihop och på så sätt få skärpa på utvalda delar. Man kan ta en skarp bild och applicera oskärpa på de delar man önskar.
Man kan ta många bilder med skärpa på olika delar och montera ihop vilket gör det möjligt att skapa en bild som verkar ha ett enormt skärpedjup osv.
är två olika saker.
(1)Skärpedjup uppstår enbart av att man kan tollerera en viss oskärpa beroende på oförmåga att teckna eller uppfatta skärpa. Den har således både med upplösning och betraktelse att göra. Absolut skärpa finns alltid enbart i ett oändligt tunt lager.
(2) Skärpekontroll kan fås i fotografering ögonblicket genom bländar och utsnittsval samt om man har möjlighet till förställning.
(3)Eller som någon påpekade genom efterbehandling.
1. En bild som ska blåsas upp i stort format och betraktas på nära håll (kräver bra upplösning) kommer man att uppleva är oskarp i avsnitt som vid lägra förstoring tycks vara skarpa.
2. Utsnittsvalet bestäms av brännvidden (utsnitt och beskärning är inte samma sak). Hur bländaren påverkar skärpan har redan redogjorts för. Men i praktiken bestämmer den hur fort oskärpa uppstår som en funktion av avståndet till det absoluta fokalplanet.
Förställning är möjligheten att vrida filmplanet i förhållande till den optiska axeln. Normalt är vinkeln 90 grader men kan vid förställning ändras till andra vinklar. Detta medför att skärpeplanet kan läggas eller vinklas i motivet vilket ger helt andra möjligheter att få skärpa på olika platser i motivet.
3. Eftrerbehandling. Man kan ta en skarp och en oskarp bild och montera ihop och på så sätt få skärpa på utvalda delar. Man kan ta en skarp bild och applicera oskärpa på de delar man önskar.
Man kan ta många bilder med skärpa på olika delar och montera ihop vilket gör det möjligt att skapa en bild som verkar ha ett enormt skärpedjup osv.