Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Åsikter om Canons 70-200/4 L tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

jonthu

Medlem
Ska köpa objektiv till D60. Håller 70-200/4 L märkbart högre kvalitet än 28-135 IS? Är den mycket sämre (bortsett ljusstyrkan) än 70-200/2.8?
Vill också köpa en vidvinkelzoom som börjar på 15-20 mm. Pris ej över 8000 kr. Vilken ska jag välja? Tacksam för åsikter!

Jonas

När det gäller vidvinkelzoom så kan jag varmt rekommendera Sigmas 15-30/3,5-4,5 som jag själv använder till min D100. Det är riktigt skarpt och välbyggt och 15 mm (blir 22,5 på D100) är inte helt fel på en digital systemkamera... ;)
Kostar 7938 kr hos cyberphoto.

Tack för tipset! Skulle kunna tänka mig Sigmas 17-35 också. Har någon hört om den är av samma klass som deras 15-30? Hur står sig Canons 20-35/3,5-4,5 i konkurensen?
Tack,
Jonas

Har haft Sigmas 17-35/2,8-4 tidigare. Den var ju helt ok den med. 15-30 är dock något vassare optiskt tycker jag. De extra millimetrarna är väldigt trevliga de med, speciellt på en digital SLR. Men det är ju en smaksak.

Kolla vad några användare tycker om 70-200/4L här.
Betyg 4.94 av 5 är inte dåligt.
Själv tycker jag att det är vida överlägset ex. 28-135IS i byggkvalitet. Ett 100% proffsobjektiv i alla avseenden. Ganska kompakt och lätt dessutom och med underbart skön känsla i reglagen. Det står inte efter ett 70-200/2.8(IS) som är klart klumpigare. Behöver man det där extra steget kanske det är värt det dubbla priset...
Har du en D60 är det kanske billigare att skruva upp ISO ett steg istället (de få gångerna man verkligen behöver det)...
Den är superskarp även vid full öppning.

Tack - det blir ett 70-200/4. Och kanske ett 24-85/3.5-4.5 så länge. Men jag tror jag skapar en ny tråd med en fråga där. Tack för kanoninfo.
Jonas

Tror inte du hittar ett enda dåligt ord om telezoomgluggen du undrar över..

Min åsikt om vidvinkel är att man skall ha samma märke på alla objektiv, eller iaf som man zoomar åt samma håll. Så är inte fallet på canon vs. sigma. Jag tycker det är mycket irriterande att ex fota något med telezoomen för att snabbt byta till ett annat hus med annan zoom om man inte fokuserar på samma sätt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar