Det kan ju vara som sa att Terje ar sa trott pa att hela tiden bli attackerad att han totalt trottnat pa att vara odmjuk?
Terje har inte visat ödmjukhet under någon del av utredningen av hans manipulationer. I stället angep han den förste avslöjaren hårt och osakligt, ridande på sin status som "naturfotograf" och nedvärderade honom såsom "jägare". Inte förrän han har blivit överbevisad har han vidgått någon av bildmanipuleringarna, som av allt att döma har pågått längre tid än de flesta anar.
Debatten om hans bilder har ju tagit sana proportioner att hela saken blivit lojlig
Det här är ett fotoforum, där diskussion om de manipulerade bilderna är höggradigt relevant, också långt efter avslöjandet. På Flashback fortsätter grävandet, och det har visat att förfalskning, plagiat och annan manipulering har förekommit betydligt längre bakåt än vad som först kom fram. Och Terje har inte vid något enskilt tillfälle vad jag vet vidgått manipuleringar som inte har pekats ut och påvisats med övertygande bevisning. Någon brist på proportioner kan jag inte se. I samhället i övrigt är den här historien för länge sedan glömd.
Hade det varit barn som hallit pa att tjafsa hade jag mojligen forstatt det, men det handlar ju om forhallandevis vuxna manniskor som inte ger upp utan driver en fullstandig mobbningskampanj mot honom
Srora ord du tar i din mun. Här har inte förekommit någon mobbning av Terje, men däremot har Gunnar Glöersen mobbats av Terjes vapendragare. Den mobbningskampanjen har du således ingenting emot, när du försöker vända på det till att Terje är mobbad?
Terje har gjort en tabbe och den ska tydligen forfolja honom restaen av livet
Nej, Terje har inte gjort
en tabbe. En tabbe brukar betyda att man klantar till det utan djupare avsikt, men det kan också användas för avsiktliga bedrägerier och brott. Men det täcker inte systematiskt bedrägeri under decennier.
Terje har systematiskt undet mycket lång tid manipulerat både bilder och människor, och han har fortsatt med det även efter avslöjandet om lodjuren, som visade sig bara vara toppen av ett isberg. Den ovanligt långvariga och hårdnackade oärligheten gör att det inte finns någon grund för förtroende gentemot Terje, och det kommer sannolikt att förfölja honom under lång tid. Men det är inget som vi kan styra över. Terje har helt enkelt förbrukat sitt förtroendekapital fullständigt. Den "andra chans" som ibland efterfrågas har han haft, tredje, fjärde och femte också. Hur menar du att man ska förhålla sig till en person som upprepat och ständigt visar sig opålitlig?
Det ar en djavla tur att inte folk vet vilka tabbar jag gjort
Da hade jag val blivit korsfast
Minst...
Kanske det vore klädsamt att inte förvrida proportionerna? Den här diskussionstråden handlar specifikt om Terjes manipulering av bilder och hans sätt att bemöta dem som ifrågasätter såväl bilderna som hans uttalanden. Den finns här, därför att det ligger oss nära. Många vill att naturfoto ska göras inom vissa etiska ramar, och många motsätter sig upphovsrättsbrott. Ur det perspektivet är diskussionen här relevant. Dina tabbar har ingenting med saken att göra, såvida du inte aktivt med råd eller dåd har deltagit i Terjes manipulering.