ANNONS
Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Javisst, men det är ju sjukt vad Terje och Malin utsätts för! Obegripligt.
Jag är förbaskad på att ha blivit dragen vid näsan av en som predikat något som han själv så djupt förrått (men som sagt en aning glad också, eftersom de ouppnåeliga höjderna i naturfoto visade sig vara just det, ouppnåeliga utan hjälp av datorprogram), men det finns ju absolut ingen anledning att hålla på att förfölja dom så som det tydligen har gjorts. Det är absurt. Visar att det under det svenska samhällets glatta och konflikträdda ' hej-och-vad-bra!' yta bubblar en smet av värsta smörja helt oregerligt. Man blir rädd.

Ja, du kan kolla in Terjes blog. Jag förstår ju att man inte vet hur mycket som är sant av det han säger, men är också bara en del av påståendena riktiga så är det mer än nog. (Att kalla Malin 'hora' och uppmana dom att gå ut i skogen och sjuta sig/varann, osv. osv. Fick mig att må illa, så jag vill helst inte fortsätta.)
Att Terje är uppbragt över att folk inte vill tro att hans bilder numera är omanipulerade har jag föga sympati för, närmare bestämt ingen sympati alls. Det är en säng han bäddat alldeles för knöligt för sig och kommer att få ligga i för långa tider framöver. Eftersom han inte kan redovisa vad han gjort så faller skuggan in i framtiden allt tyngre. Jag orkar inte ens se på hans bilder mera för jag kan inte se dom utan en sur grimas.

Javisst, men det är ju sjukt vad Terje och Malin utsätts för! Obegripligt.
Jag är förbaskad på att ha blivit dragen vid näsan av en som predikat något som han själv så djupt förrått (men som sagt en aning glad också, eftersom de ouppnåeliga höjderna i naturfoto visade sig vara just det, ouppnåeliga utan hjälp av datorprogram), men det finns ju absolut ingen anledning att hålla på att förfölja dom så som det tydligen har gjorts. Det är absurt. Visar att det under det svenska samhällets glatta och konflikträdda ' hej-och-vad-bra!' yta bubblar en smet av värsta smörja helt oregerligt. Man blir rädd.

Jag tror du ska tänka på att man måste ta Terjes ord med ungefär 200 klacksparkar, eller så. Hans beteende är fullständigt anskrämligt.

Det är han själv som väljer vad han ska publicera, mig veterligen helt obegripligt varför han väljer att publicera sådana kommentarer, även om de mycket möjligt kan vara fingerade. Ena sekunden skriver han att han inte ska publicera folks kommentarer, eftersom det ger mobbarna näring. Men något stycke efter så har han trots allt publicerat flertalet kommentarer.

Angående kommentaren "Jag tycker dina bilder är skräp! Sorry". Är det mobbning verkligen?

Jag tror du ska tänka på att man måste ta Terjes ord med ungefär 200 klacksparkar, eller så. Hans beteende är fullständigt anskrämligt.

Jovisst, klacksparkar osv. Han är ju en 'cornered rat' och man får anta att han gör allt för att överleva med sig själv.
Med anskrämligt beteende, menar du hans blog, eller är det annat han gör som jag missat här i min avkrok?

Aha, ok. Kommentarerna gick i kors här...

Javisst, Terje har en totalt skev verklighetsuppfattning, det har han visat tidigare iom att han yrkar på at han är en hederlig person egentligen.
Att han får höra att hans bilder är skit kan inte tas i samma andetag som hot mot liv och person. Men samtidigt vidhåller jag att anonyma hotelser och smädanden osv. är skrämmande.

Jovisst, klacksparkar osv. Han är ju en 'cornered rat' och man får anta att han gör allt för att överleva med sig själv.
Med anskrämligt beteende, menar du hans blog, eller är det annat han gör som jag missat här i min avkrok?

Åsyftade främst hans senaste inlägg, som är fullständigt motsägelsefullt och dryper av in your face-attityd och nedlåtanden.

Sedan har jag varit i kontakt med honom lite smått i samband med att han tog bort en kommentar då jag berömde en av hans bilder samtidigt som jag frågade honom hur det skulle gå med redovisning av tidigare ifrågasatta bilder... och vissa saker han skriver är fullständigt befängda. Tyvärr.

Ja, du kan kolla in Terjes blog. Jag förstår ju att man inte vet hur mycket som är sant av det han säger, men är också bara en del av påståendena riktiga så är det mer än nog. (Att kalla Malin 'hora' och uppmana dom att gå ut i skogen och sjuta sig/varann, osv. osv. Fick mig att må illa, så jag vill helst inte fortsätta.)
Att Terje är uppbragt över att folk inte vill tro att hans bilder numera är omanipulerade har jag föga sympati för, närmare bestämt ingen sympati alls. Det är en säng han bäddat alldeles för knöligt för sig och kommer att få ligga i för långa tider framöver. Eftersom han inte kan redovisa vad han gjort så faller skuggan in i framtiden allt tyngre. Jag orkar inte ens se på hans bilder mera för jag kan inte se dom utan en sur grimas.

Och du tror det är sant som han skriver på bloggen. han har ljugit i åratal på bloggen och plötsligt så tror du allt han säger där är sant :)
Skulle snarare tro det är hans sätt att få sympati och framställa sig själva som offret i hela historien. Hans kommentarer att Malin skulle ha blivit kallad hora hundratals gånger.......det skulle ju vara flera gånger om dagen varje dag sen historien startade...........hur troligt är det. speciellt som det är Terje folk anklagar

Senast ändrad:
Denna tråd är ju rätt avliden... men Terje drar verkligen till med det "tunga" artilleriet nu.

mmm, orkar faktiskt inte bry mig även om man blir chockad när man läser hans blogg, han förstår fortfarande inte va han bör göra, utan driver på om icke frågan "hets" som den vore en tävling, "dom ska inte få vinna"..

dom exemplen(längst ner, kommentarer han fått senaste dagarna) han tog upp va väl inget jag ramlade omkull utav precis..den enda personliga va att nån tyckte han skulle flytta tillbaka till norge.det ändra handlade istort om frågan & fotografi..
sen är det självklart tråkigt att folk inte kan kritisera utan gå på personen..

tråden här är ju rätt död..men det finns fortfarande intressanta diskutioner kvar på andra ställen..tex fick hem naturfotografen för nån dag sedan, där det handlade 3-4 sidor om terje & biofotos hållning i manipulationsfrågan (vilket måste diskuteras vidare)

Nu har jag gjort ett extremt naivt inlägg i hans blogg, som jag inte uppfattar som ett dugg kränkande, och inte ett dugg anonymt, hur reagerar han på det?

"Hej Terje!

Jag heter Jens Stålberg och bor i Lund, och är alltså inte anonym. Jag skulle vilja veta när du började fuska med dina bilder, och jag skulle vilja veta vilka av de tveksamma bilderna som diskuterats som är äkta och vilka du manipulerat. Nu ska jag vara konkret. Vargbilden där det springer en varg över isen, samt bilden på det väldigt mörka lodjuret som står på isen. Är dessa två bilder äkta? Om så är fallet vore det jättekul att få se dina originalfiler från tillfället, kan du inte lägga upp dem? Eftersom du inte själv vill kommentera dessa bilder så tror jag att folk kommer fortsätta misstänkliggöra dig, ett litet tips bara... "

Nu har jag gjort ett extremt naivt inlägg i hans blogg, som jag inte uppfattar som ett dugg kränkande, och inte ett dugg anonymt, hur reagerar han på det?

"Hej Terje!

Jag heter Jens Stålberg och bor i Lund, och är alltså inte anonym. Jag skulle vilja veta när du började fuska med dina bilder, och jag skulle vilja veta vilka av de tveksamma bilderna som diskuterats som är äkta och vilka du manipulerat. Nu ska jag vara konkret. Vargbilden där det springer en varg över isen, samt bilden på det väldigt mörka lodjuret som står på isen. Är dessa två bilder äkta? Om så är fallet vore det jättekul att få se dina originalfiler från tillfället, kan du inte lägga upp dem? Eftersom du inte själv vill kommentera dessa bilder så tror jag att folk kommer fortsätta misstänkliggöra dig, ett litet tips bara... "

Angående vargbilden, så har han kommenterat och sagt att "sanningen inte är som många tror", men att han ska redovisa den längre fram.

Det mörka lodjuret säger han är äkta. Och känner väl att det är det som krävs, vad som är sagt innebär sanning för honom. Samma för Året-vargen.

Han kommer inte redovisa något som folk vill att han ska redovisa, hans blogg, hans regler.

Angående vargbilden, så har han kommenterat och sagt att "sanningen inte är som många tror", men att han ska redovisa den längre fram.

Det mörka lodjuret säger han är äkta. Och känner väl att det är det som krävs, vad som är sagt innebär sanning för honom. Samma för Året-vargen.

Han kommer inte redovisa något som folk vill att han ska redovisa, hans blogg, hans regler.

Nej det vet jag mycket väl, jag tyckte bara det var kul att skriva och se vad han säger...

Äh, det är bara att glömma denna patetiska f.d. naturfotograf och titta på sådant som har ett värde i stället.
Han är slut inom allt som är seriös fotografi om inte för alltid så i vart fall väldigt länge. Låt honom leva i sin lilla värld och försöka skrapa ihop resterna av det som var en karriär.

Edit: Det är väl ingen som tror att de hängivna fansen som skriver på hans blog faktiskt är äkta?

Och du tror det är sant som han skriver på bloggen. han har ljugit i åratal på bloggen och plötsligt så tror du allt han säger där är sant :)
Skulle snarare tro det är hans sätt att få sympati och framställa sig själva som offret i hela historien. Hans kommentarer att Malin skulle ha blivit kallad hora hundratals gånger.......det skulle ju vara flera gånger om dagen varje dag sen historien startade...........hur troligt är det. speciellt som det är Terje folk anklagar
Tro på allt är väl att ta i, men om bara en bråkdel är sant så är det beklagligt. Det är allt. Här är vi ju inte anonyma och debatten har varit saklig - om än med rätta stundvis ganska upphetsad. Jag är inte ute för att försvara Terjes tokerier - han reagerar som en 'cornered rat', förstås, och hans verklighetsuppfattning har jag tidigare också ifrågasatt i denna spalt - men om det han beskriver innehåller ett uns av sanning så är det sorgligt. 'Two wrongs don't make a right', om jag får uttrycka det så.

Tro på allt är väl att ta i, men om bara en bråkdel är sant så är det beklagligt. Det är allt. Här är vi ju inte anonyma och debatten har varit saklig - om än med rätta stundvis ganska upphetsad. Jag är inte ute för att försvara Terjes tokerier - han reagerar som en 'cornered rat', förstås, och hans verklighetsuppfattning har jag tidigare också ifrågasatt i denna spalt - men om det han beskriver innehåller ett uns av sanning så är det sorgligt. 'Two wrongs don't make a right', om jag får uttrycka det så.

Att hans facebookkonto blev hackad av en arg undersåt har jag väldigt svårt att tro på. Tidigare har det snarare låtit som att hans skulle ta bort sitt facebook-konto, helt sonika. Det var iallafall en nyhet för mig.

Malins blogg har inte blivit hackad, hans egna blogg har inte heller blivit hackad. Jag kan såklart inte vara helt hundra på det, men det skulle nog vara ett tiotusen tecken långt inlägg med offerkoftan i högsta hugg, om nu fallet vore så. Med all rätt då, dessutom. Att någon har försökt hacka sig in i hans och Malins dator... ja.... vem tror något sånt?

Terje har däremot skrivit, att de som har skrivit elaka saker och spekulationer, samt de som publicerar fakturor och "rykten" håller på att bli identifierade.

Att en av hans vänner har fått sin blogg hackad och nerlusad med sexskämt et cetera, et cetera - återigen, vem är villig att gå på en sådan uppenbar (i mina ögon) lögn? Om fallet hade varit så borde han väl iallafall ha antytt vem personen i fråga var som fick bloggen hackad.

Hans agerande är tragiskt, men som sagt, anledningen till detta inlägg är för att diskussionerna har stagnerat i princip helt på bägge forumen. Då hans besökarstatistik har minskat rätt mycket på sistone så är väl detta ett försök till uppmärksamhet, samt en metod för att underminera samtliga som inte håller med honom. Kommentarer som inte på något vis stryker honom medhårs, men för den delen inte behöver vara negativa, publiceras inte. I nuläget har han tre-fyra trofasta personer som kommenterar hans bilder.

Hans snack om kändisskap är också bara... ja, nä, ingen ide att lägga någon energi på människan. Han är körd för all framtid, och med all rätt definitivt.

"Hej Terje!

Bra skrivet Jans. Även jag har gjort ett inlägg på Terjes blogg i mitt riktiga namn. Jag har dock valt att maskera det i kopian av inlägget som jag postar här tills dess (och om) Terje väljer att publicera min kommentar. Bloggen är tydligen satt på förmoderering nu, och han släpper väl bara igenom kommentarer från sina alter egos, och de andra två-tre fansen han har kvar...

Eftersom Terje är så hatisk i sin blogg och kommer med sådana grava anklagelser, så vill jag att även ni här skall få se vad som sägs från oss som är aktiva i tråden på Flashback...

Terje,

Vi har aldrig talats vid förut, men jag är en av pristagarna till Sveriges Radios pris Årets Medieorm 2011, och jag är en aktiv deltagare i tråden om dig på Flashback, och enbart för din skull har jag valt att avslöja min rätta identitet. Hej, jag heter Bxxx Mxxxxxxxx och är en pensionerad xxxxxxxxxsköterska och engagerad farmor till två små monster och jag är bosatt i Gxxxx. Mejladressen jag angett nedan är korrekt. Det är trist, om det nu är med sanningen överensstämmande, att du fått sådana hatiska kommentarer som du påstår. Jag är dock som sagt aktiv på Flashback, på TerjadeFoton-bloggen och även på Fotosidan, och i dessa fora så förekommer det inte den typen av kommentarer som du påstår. Tvärtom, efter att den första uppståndelsen lade sig då alla var väldigt upprörda efter ditt avslöjade bildfusk, så har tonen varit mer resonerande och inriktad på att avslöja även de bilder som du så här långt inte erkänt är manipulerade såsom t ex vargbilden från 2007, men även Året-vargen från 2010 som vi redan hittat orginalvargen till, samt några bilder till. Att din hustru Malin har diskuterats har knappt förekommit annat än de gånger då du själv valt att involvera henne i ditt bildfusk och i dina blogginlägg.

Att det finns enstaka sk "troll" det hör Internet till, och det är något som alla som väljer att vara aktiv på Internet med t ex en blogg eller i ett forum får räkna med, men dessa troll är knappast representativa för den stora majoriteten.

Jag tycker att det är lite trist att du själv nu återigen drar igång "hetsen" som du kallar det. Diskussionerna om ditt fusk hade avtagit helt på Fotosidan, och var även i det närmaste död på Flashback och på TerjadeFoton-bloggen. Med ditt inlägg så blåser du dock återigen liv i glöden, och speciellt med tanke på hur hatiskt ditt blogginlägg är i tonen, så är det många som nu ruskar på huvudet och undrar vad det egentligen handlar om? Min fråga är alltså, vad handlar det här om egentligen Terje? Vill du snacka så får du gärna skicka ett mejl till mig. Jag kan naturligtvis inte tala för alla på Flashback och definitivt inte för dem på Fotosidan, men om du har funderingar om hur våra undersökningar gått till, och om hur vi planerar fortsätta eventuell bildbevakning av dig i framtiden, så får du gärna höra av dig till mig.

Hälsningar,
Bxxx Mxxxxxxxx

Kommentar av Bxxx Mxxxxxxxx | december 3, 2011

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar