Ja, jag tror att du pekar på ett problem som går väldigt djupt ner - både i tid och i fråga om personlighet. Att i lång tid (åratal, verkar det som) leva med att janus-ansikte, där man i sten predikar att 'man kan inte växa som fotograf ifall man efterbehandlar bilderna i datorn' och samtidigt inse att ens eget fotograferande inte kan leva upp till detta, måste vara ett dilemma man inte löser med att säga att man begick 'ett fel' och att alla gör misstag och förlåt och nu är detta i det förgågna.
Varför ansåg han att han måste klistra in alla dessa djur? Tydligen för att hans 'straighta' foto inte räckte till. Och började det hela med knappnål innan det blev silverskål - dvs. började det med mindre suddande och fixande och växte till allt mer vidlyftiga ingrepp? Är det därför han inte ens VET vilka bilder han manipulerat? Har han länge levat med en vidgande klyfta mellan det höga ideal han predikat och de bilder han kunnat prestera? En klyfta han smetat över med kloningsverktyg och annat?
Jag tror han har ett stort personligt problem att gripa tag i, förutom alla de som redan diskuterats i ett antal tusen inlägg här ovan. Han vidhåller att han är en god fotograf, men höll inte bilderna ens i hans egna ögon redan för länge sedan? Han är fortfarande i 'denial' i alla fall.
Nja, jag tror förvisso att han säkerligen inte vet den totala omfattningen då det troligtvis rör sig om hundratals bilder, men det känns ändå som att han borde ha ett visst hum om vissa bilder och huruvida de är manipulerade eller ej. Exempelvis vargbilden och några andra i princip bevisade bilder... han blånekar fortf. att de är manipulerade. Såklart. Däremot kan han ju inte ta sig i kragen och våga gå så pass långt att han ens kommer till ett partiellt erkännande.
Nedan följer ett utdrag från ett email från Terje förra veckan:
"Och när jag redovisar bilderna, så redovisar dem. Inte innan, och inte när andra "kräver" att jag ska visa bilderna. Jag har skrivit rätt mycket redan i min blogg, ett flertal av bilderna var ifrågasatta innan. Några av bilderna blir ifrågasatta fortfarande fast de ligger i bloggen.
Jag har i min blogg medgivit hittills vilka bilder jag manipulerat. Återkommer framöver med flera bilder som flera har ifrågasatt. Men, när jag väljer att visa fram bilderna. Inte innan!"
Såsom jag tolkar det så menar han fortfarande att han redan har erkänt den totala vidden av de manipulerade bilderna.
Anledningen till varför han agerar som han gör nu, är ju delvis för att han börjar bli mer och mer ointressant allt eftersom tiden går. Första gången hans besökarstatistik började sjunka så skrev han ett inlägg där hans blogg tydligen hade blivit hackad (...), ett inlägg som han tog bort några timmar efter att det hade postats. Och nu senast väljer han att lyfta fram sig själv på detta viset.
Utan uppståndelsen är han ingenting. En loser, en föredetting, och det tror jag att han vet. Men när "drevet" fortfarande är i full gång så riktas fortfarande en viss uppmärksamhet mot Terje Hellesö, och då får han sin lilla tid i rampljuset. Och om han skulle erkänna något, skulle intresset försvinna helt - och det enda som skulle finnas kvar vore hans trogna mini-harem.
Som han själv skriver, han har nu blivit en "hyperkändis".