Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur bloggen först är skriven av Malin. För att sedan ändras helt och hållet för att vara mer Terje-friendly. Hur det är så pass uppenbart att den har ändrats rätt grovt sedan den först postades. Är det osmakligt att spekulera i det?

http://i56.tinypic.com/2rwm6hy.png rött - borttaget, grönt - tillagt.

Jag har läst bloggen och tagit bort "Röt" och lagt till "grönt" och kan inte finna att den har blivit mera Terje-vänlig.
Malin har helt enkelt läst den på nytt och förbättrat språk och stil. Visserligen har hon tagit bort längre stycken i slutet, men detta ändrar inte alls på helheten som är faktiskt mycket anklagande och utlämnande.

Jag kan känna medkänsla med Malin som har ställt upp för Terje för att vara lojal som hans äkta hälft och litat på honom att allt kommer att bli bra och på så sätt har dragits djupare in i röran.
Detta är faktiskt inte ovanligt.
 
Jag har läst bloggen och tagit bort "Röt" och lagt till "grönt" och kan inte finna att den har blivit mera Terje-vänlig.
Malin har helt enkelt läst den på nytt och förbättrat språk och stil. Visserligen har hon tagit bort längre stycken i slutet, men detta ändrar inte alls på helheten som är faktiskt mycket anklagande och utlämnande.

Det är några nyckelmeningar som är ändrade, men i det stora hela är inte den nuvarande versionen speciellt smickrande för Terje heller.
 
Att "forumdrevet" spekulerar i allt möjligt är kanske inte så konstigt, i och med att TH valt att fortsätta hålla på sanningen och i stället utnyttja allt mediautrymme till att beklaga sig över att allt och alla är emot honom.
...

TH kan stoppa "drevet" genom att publicera hur det verkligen förhåller sig. Tyvärr känns det inte så troligt att han gör detta, och i och med det kommer spekulationer och allt annat han tycker är obehagligt att fortsätta.

Håller med. TH beklagar sig över alla spekulationer, men spekulationerna uppstår ju just för att han väljer att tiga om sina fejkade bilder. Hade TH rakryggat lagt korten på bordet så hade spekulationerna varit över för länge sedan.

Tystnaden från TH gör ju snarast att man börjar fundera på om fuskandet har ännu större proportioner än vi hittills anat. Och så blir det ännu mer spekulationer.

Tyvärr ser jag inga signaler på att TH kommer att berätta. Min känsla baserat på tidigare forumdiskussioner från THs aktiva tid på FS är att han aldrig erkände några egna fel eller misstag, oavsett hur goda argument han blev ställd inför.
 
Hon tar ju själv upp frågan om hur mycket hon är inblandad eller inte inblandad i bildfusket-fejkandet på sin blogg (och Terje på sin) Och har t.om. kommentarer om att hon inte skulle blivit lurad eller sol o vårad av Terje. Givetvis har deras relation med saken att göra när de var gifta och hon startade Hellesö Photography firman för att Terje inte kunde göra det p.g.a. sina skatteskulder och betalnings-anmärkningar. Det är ju nästan omöjligt att prata om Hellesö Photography om man inte för prata om henne då.
hon skriver själva mycket om deras relationer i samband med fusket på sin blogg också. skulle vi då hoppa över allt de när vi pratar om dem?

Att Terje ljugit i sitt bildskapande för vilket motiv som helst, KAN vara fotografiskt relevant, men hurvida han "Styr Malin med järnhand" etc tycker jag är fullständigt ovidkommande. Vem vet, han kanske brände myror med förstoringsglas när han var liten också. Vad har det med att han klippt och klistrat i sina bilder att göra?

Det Terje gjorde som var fel, och som faller inom ramen för ett fotografiskt forum, är sin bildredigering. Motivet att tjäna pengar driver många fotografer, både hederliga och ohederliga och det finns knappt relevans att ta upp det som ett varnande exempel, än mindre hans ev familjeproblem.

Jag är ingen forumpolis, men jag tycker att dessa ovidkommande spekulationer förstör en viktig tråd.
 
Att Terje ljugit i sitt bildskapande för vilket motiv som helst, KAN vara fotografiskt relevant, men hurvida han "Styr Malin med järnhand" etc tycker jag är fullständigt ovidkommande. Vem vet, han kanske brände myror med förstoringsglas när han var liten också. Vad har det med att han klippt och klistrat i sina bilder att göra?

Det Terje gjorde som var fel, och som faller inom ramen för ett fotografiskt forum, är sin bildredigering. Motivet att tjäna pengar driver många fotografer, både hederliga och ohederliga och det finns knappt relevans att ta upp det som ett varnande exempel, än mindre hans ev familjeproblem.

Jag är ingen forumpolis, men jag tycker att dessa ovidkommande spekulationer förstör en viktig tråd.

Håller med i stort. Det är dock inte ovidkommande hur han manipulerat och styrt sin fru då detta är ett verktyg för att kunna ha lurat till sig kunder och annat. Hon har ju gått in och försvarat honom och även hon har ljugit. Har du sett hennes försvarstal mot Terje under åren? Hon har inte direkt haft en trevlig ton mot de människor som ifrågasatt Terje...
 
Håller med i stort. Det är dock inte ovidkommande hur han manipulerat och styrt sin fru då detta är ett verktyg för att kunna ha lurat till sig kunder och annat.
Hurvida han manipulerat sin fru eller hon varit med på det hela är rena spekulationer som inte hör hemma här. Det förefaller som han inte berättat alla detaljer för henne, men det är _bevisat_ att han fotomanipulerat. Det han kommer att bli ihågkommen för, och det som är relevant här, är hans fotomanipulation och dess konsekvenser politiskt och hur synen på naturfotografer kan förändras.

Hon har ju gått in och försvarat honom och även hon har ljugit. Har du sett hennes försvarstal mot Terje under åren? Hon har inte direkt haft en trevlig ton mot de människor som ifrågasatt Terje...

Har hon ljugit eller har hon blivit bedragen av TH? Allt är spekulationer. Sedan att hon försvarat sin man tycker jag i princip är berömvärt. Sedan är det inte hon som bör granskas i en 3000 inlägg lång tråd. Hon har inte blivit av med titeln "Årets Naturfotograf".
 
Att Terje ljugit i sitt bildskapande för vilket motiv som helst, KAN vara fotografiskt relevant, men hurvida han "Styr Malin med järnhand" etc tycker jag är fullständigt ovidkommande. Vem vet, han kanske brände myror med förstoringsglas när han var liten också. Vad har det med att han klippt och klistrat i sina bilder att göra?

Det Terje gjorde som var fel, och som faller inom ramen för ett fotografiskt forum, är sin bildredigering. Motivet att tjäna pengar driver många fotografer, både hederliga och ohederliga och det finns knappt relevans att ta upp det som ett varnande exempel, än mindre hans ev familjeproblem.

Jag är ingen forumpolis, men jag tycker att dessa ovidkommande spekulationer förstör en viktig tråd.

Jag har aldrig skrivit eller sagt att han "Styr Malin med järnhand" så varför säger du det med ett annat citat från mig ?
 
Hurvida han manipulerat sin fru eller hon varit med på det hela är rena spekulationer som inte hör hemma här. Det förefaller som han inte berättat alla detaljer för henne, men det är _bevisat_ att han fotomanipulerat. Det han kommer att bli ihågkommen för, och det som är relevant här, är hans fotomanipulation och dess konsekvenser politiskt och hur synen på naturfotografer kan förändras.



Har hon ljugit eller har hon blivit bedragen av TH? Allt är spekulationer. Sedan att hon försvarat sin man tycker jag i princip är berömvärt. Sedan är det inte hon som bör granskas i en 3000 inlägg lång tråd. Hon har inte blivit av med titeln "Årets Naturfotograf".


Det är väl inga spekulationer när Malin själv skriver i sin blogg. Och när Terje själv skriver hur han ljugit för sin fru i åratal?

Vi behöver inte direkt enbart diskutera foto. Detta är väl ett forum för fotografer? Där vi kan diskutera fotografer som gör fel? Att han sedan gått ut och sagt att han ljugit och bedragit sin fru, vilket Malin även styrker blir det konstigt när du anser att det är ovidkommande för diskussionen.

Jo, hon bör också granskas då hon också tagit bilder på lodjur. Och lagt upp dessa. Eftersom detta är ett bedrägeri som verkar bottenlöst är det väl självklart att hon också granskas då hon påstått att hon sett bilder direkt ut kamera och ljugit för att hennes man inte skall förlora ansiktet?

Av dessa tre tusen inlägg tycker jag inte hon har varit på tapeten speciellt mycket. Du överdriver och förvränger en hel del. Har du ens läst igenom tråden?
 
Att Terje ljugit i sitt bildskapande för vilket motiv som helst, KAN vara fotografiskt relevant, men hurvida han "Styr Malin med järnhand" etc tycker jag är fullständigt ovidkommande. Vem vet, han kanske brände myror med förstoringsglas när han var liten också. Vad har det med att han klippt och klistrat i sina bilder att göra?

Det Terje gjorde som var fel, och som faller inom ramen för ett fotografiskt forum, är sin bildredigering. Motivet att tjäna pengar driver många fotografer, både hederliga och ohederliga och det finns knappt relevans att ta upp det som ett varnande exempel, än mindre hans ev familjeproblem.

Jag är ingen forumpolis, men jag tycker att dessa ovidkommande spekulationer förstör en viktig tråd.

Det är ju klart att detta har med saken att göra. Malin (även Terje) har ju skrivit på bloggen att Terje klippt och klistrat i hennes bilder utan att hon vetat om det. I deras version har Terje lagt in Lodjur även i hennes bilder utan hennes vetskap.
Hur är det möjligt att skriva om detta utan att på något vis blanda in deras relation eller förhållande till varandra???
 
Har hon ljugit eller har hon blivit bedragen av TH? Allt är spekulationer. Sedan att hon försvarat sin man tycker jag i princip är berömvärt. Sedan är det inte hon som bör granskas i en 3000 inlägg lång tråd. Hon har inte blivit av med titeln "Årets Naturfotograf".

Det är inga spekulationer. Hon har ju redan erkänt att hon ljugit när hon berättade att hon sett hans fejkade bilder direkt i kameran så de måste vara äkta.

Tycker du det är berömvärt att ljuga för att försvara sin man som vinner tileln Årets Naturfotograf på fusk !!!!!!
 
Det är inga spekulationer. Hon har ju redan erkänt att hon ljugit när hon berättade att hon sett hans fejkade bilder direkt i kameran så de måste vara äkta.

Tycker du det är berömvärt att ljuga för att försvara sin man som vinner tileln Årets Naturfotograf på fusk !!!!!!

Håller med. Vad är ärofyllt i det? Förstår inte hur man kan resonera så.
 
Hurvida han manipulerat sin fru eller hon varit med på det hela är rena spekulationer som inte hör hemma här. Det förefaller som han inte berättat alla detaljer för henne, men det är _bevisat_ att han fotomanipulerat. Det han kommer att bli ihågkommen för, och det som är relevant här, är hans fotomanipulation och dess konsekvenser politiskt och hur synen på naturfotografer kan förändras.



Har hon ljugit eller har hon blivit bedragen av TH? Allt är spekulationer. Sedan att hon försvarat sin man tycker jag i princip är berömvärt. Sedan är det inte hon som bör granskas i en 3000 inlägg lång tråd. Hon har inte blivit av med titeln "Årets Naturfotograf".


Hon har erkänt att hon ljugit för att försvara sin man. Att hon sett djur i kameran som sen inte funnits där.
Så ja... Att ljuga är en bra egenskap och det skall berömmas?
Tror vi båda svarar nej på det. Det är mycket information som försvinner i flödet här.

Att T och M hade ett "fotoföretag" tillsammans under tiden av lögnerna är en ganska stark koppling. Du har dvs en ev medbrottsling som vi pratar om, som är kanske det av eget bevåg, eller endast ett verktyg av en person som är väldigt duktig/erfaren av att ljuga.

Malins band till "soppan" är tyvärr dvs starkare än bara en relation.

Gällande spekulationer så har många här på FS (ja, inte bara FB) haft rätt hela tiden och ena spekulationen efter den andra har "självuppfyllts?".

Så för överigt tycker jag att FS folket håller en hög klass i att analysera var hur och varför. Sen är det ju alltid hårfint vad som är OT eller inte. Det skjuter iväg sidoämnen hela tiden. Det är ju så många bitar att lägga för att se och förstå helheten.


Edit: Bra att jag skriver så långsamt som nyvaken att två liknande inlägg redan skrivits och besvarats! :)
 
Senast ändrad:
Terje är idag ett av fyra exempel på "välkända fuskare genom tiderna" i DN/Kultur. Det är också en form av berömmelse...

Så är det ju!
- Hellre Ökänd än Okänd
- All form av publicitet är god publicitet
och vad man nu brukar säga.

Jag hade aldrig hört talas om Terje innan artikeln om anklagelserna om fusket fanns på Fotosidans första sida.
Nu vet jag ganska mycket om honom, hans företag och hans historia.
Frågan är dock om det jag nu vet kommer att öka eller minska chanser att jag någon gång köper en bok av honom, eller går en kurs för honom. Tiden får visa detta.
En sak är dock säker. Det jag eventuellt köper blir troligen inte "grisen i säcken".

Petter ...
 
Så är det ju!
- Hellre Ökänd än Okänd
- All form av publicitet är god publicitet
och vad man nu brukar säga.

Jag hade aldrig hört talas om Terje innan artikeln om anklagelserna om fusket fanns på Fotosidans första sida.
Nu vet jag ganska mycket om honom, hans företag och hans historia.
Frågan är dock om det jag nu vet kommer att öka eller minska chanser att jag någon gång köper en bok av honom, eller går en kurs för honom. Tiden får visa detta.
En sak är dock säker. Det jag eventuellt köper blir troligen inte "grisen i säcken".

Petter ...


Förstår inte vad du snackar om. Vilken massa dravel hela tiden.
Läs på lite, skaffa lite koll, nej, Terje är nog hellre Okänd än Ökänd i detta sammanhanget. All publicitet hittills har blivit väldigt dålig för Terje, och det kommer nog göra framtiden för honom väldigt dålig. Ännu en gång är du ute och cyklar. Snälla...
 
Alldeles nyss höll du med om att det inte behövs fler forumpoliser.
Lev som du lär och låt andra tycka det dom tycker? ;-)
 
Förstår inte vad du snackar om. Vilken massa dravel hela tiden.
Läs på lite, skaffa lite koll, nej, Terje är nog hellre Okänd än Ökänd i detta sammanhanget. All publicitet hittills har blivit väldigt dålig för Terje, och det kommer nog göra framtiden för honom väldigt dålig. Ännu en gång är du ute och cyklar. Snälla...

Hur menar du?


Petter ...
 
Hur menar du?


Petter ...

Att det du skriver om att all publicitet är bra publicitet.
Det är onekligen visat sig att den senaste tidens publicitet runt Terje inte visat sig vara speciellt bra, du kan ju läsa lite om att han blev fråntagen div utmärkelser, utsparkad på ett diplomatiskt sett ur fotoklubbar och föreningar. Hur det i framtiden blir med bokförläggare och annat är nog inget som behöver diskuteras.

Så nej, jag håller verkligen inte med om att publiciteten har gynnat Terje öht då han i princip förstört sin karriär. Sen om du eller någon annan köper en bok pga detta som hänt lär ju knappast denna händelsen leda Terje framåt i fotokretsarna.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.