Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Att det du skriver om att all publicitet är bra publicitet.
Det är onekligen visat sig att den senaste tidens publicitet runt Terje inte visat sig vara speciellt bra, du kan ju läsa lite om att han blev fråntagen div utmärkelser, utsparkad på ett diplomatiskt sett ur fotoklubbar och föreningar. Hur det i framtiden blir med bokförläggare och annat är nog inget som behöver diskuteras.

Så nej, jag håller verkligen inte med om att publiciteten har gynnat Terje öht då han i princip förstört sin karriär. Sen om du eller någon annan köper en bok pga detta som hänt lär ju knappast denna händelsen leda Terje framåt i fotokretsarna.

Just nu har sannolikt Terje en väldigt jobbig period. Men vem vet hur det påverkas i det längre perspektivet?
Hans namn har under ett fåtal veckor fått en enorm pulicitet långt utanför de kretsar där han var stor förut.

Petter ...
 
Just nu har sannolikt Terje en väldigt jobbig period. Men vem vet hur det påverkas i det längre perspektivet?
Hans namn har under ett fåtal veckor fått en enorm pulicitet långt utanför de kretsar där han var stor förut.

Petter ...

Ja, men hans namn har aldrig omnämnts i positiva sammanhang så jag har svårt att se hur detta kan gynna honom i framtiden... då funkar inte riktigt att all publicitet är god publicitet, då man förevigt kommer vara känd som killen som stal andras bilder och klippte in i sina egna.
 
Ja, men hans namn har aldrig omnämnts i positiva sammanhang så jag har svårt att se hur detta kan gynna honom i framtiden... då funkar inte riktigt att all publicitet är god publicitet, då man förevigt kommer vara känd som killen som stal andras bilder och klippte in i sina egna.

Det går att göra business på vad som helst:

En föredragsresa genom Sverige där allt berättas där "sanningen kommer fram". Biografier som avslöjar "allt". Kurser i hur man gör.

Listan kan göras lång.
Med ett namn så står kunderna på kö.

edit: Gissar att biografin kommer först. Sedan morgonsoffor i TV, därefter kommer resten.


Petter ...
 
Senast ändrad:
Det är väl skillnad att skriva något där man motskriver fakta? Eller du håller kanske inte med där.
Andra får tycka, men nu handlar det inte om att tycka, utan okunskap.

Det är en handfull debattörer i den här tråden som utmärker sig med rätt aggressiv ton och är väldigt snabba att bemöta andras åsikter med nedlåtande omdömen som "dravel", "du är inte intelligent nog" och annat. Jag undrar varför - är det någon sorts skrämseltaktik för att endast dom som har samma åsikter och skriker lika högt är välkomna i debatten? Går det inte att framföra sin egen åsikt utan att samtidigt vara spydig och otrevlig mot den man diskuterar med?

Vad gäller "all reklam är bra reklam", så är det en gammal sanning. Många lär sig känna igen ett namn eller ett företag men glömmer så småningom det dåliga som det var förknippat med. En hel del människor som begått brott eller andra dumheter har gått vidare och använder sin erfarenhet till att göra gott, eller till att tjäna pengar på det i form av böcker, föreläsningar och annat. Hur sannolikt det är att TH skulle kunna dra någon nytta av den här "reklamen" vet vi inte, men det är inte teoretiskt omöjligt. Om inte annat så vinner han säkert en del sympatipoäng på det så kallade "drevet" som många nu tycker pågått för länge och går för långt när spekulationerna drar iväg. Jag ser det inte alls som omöjligt att han i någon mening till och med kan vinna i längden på att bli mer känd än han varit tidigare. Det är bara i den mindre naturfotokretsen som han för alltid kommer att vara bränd.
 
Det går att göra business på vad som helst:

En föredragsresa genom Sverige där allt berättas där "sanningen kommer fram". Biografier som avslöjar "allt". Kurser i hur man gör.

Listan kan göras lång.
Med ett namn så står kunderna på kö.

Petter ...

Kurser i hur man taffligt klipper in djur i bilder? Jag tror de flesta skulle föredra att inte deltaga i dem. Eller menar du kurser i att ljuga och manipulera sin omgivning?

Han kan hålla hur många föredrag som helst, och skriva hur många biografier som helst. Jag tror inte intresset skulle vara något vidare stort, han gjorde det för pengar och publicitet, been there, done that. Man har sett det förut.

Men att han har gagnats av detta? Nej. Dessutom så har han ju inte ens berättat "sanningen" än, endast pyttesmå fragment av den.
 
. Om inte annat så vinner han säkert en del sympatipoäng på det så kallade "drevet" som många nu tycker pågått för länge och går för långt när spekulationerna drar iväg. Jag ser det inte alls som omöjligt att han i någon mening till och med kan vinna i längden på att bli mer känd än han varit tidigare. Det är bara i den mindre naturfotokretsen som han för alltid kommer att vara bränd.

Han vinner sympatier hos folk som inte är så insatta i detta, folk som sitter och läser hans blogg och beklagar sig över drevet som attackerar han genom att bevisa bilder som han själv inte kan förmå sig att erkänna. Är inte det beklagligt, så säg.
 
Just nu har sannolikt Terje en väldigt jobbig period. Men vem vet hur det påverkas i det längre perspektivet?
Hans namn har under ett fåtal veckor fått en enorm pulicitet långt utanför de kretsar där han var stor förut.

Petter ...

Så du vill egentligen starta en ny tråd som handlar om att´"all reklam som TH får av media pga fusket, vilket kan ge honom fördelar i framtiden"?

Jag känner igen mig hos andra här, att ibland känns det som att du bara skriver för skrivandets skull. Utan att vara intresserad av ämnet. Inget illa menat.
 
Så du vill egentligen starta en ny tråd som handlar om att´"all reklam som TH får av media pga fusket, vilket kan ge honom fördelar i framtiden"?

Jag känner igen mig hos andra här, att ibland känns det som att du bara skriver för skrivandets skull. Utan att vara intresserad av ämnet. Inget illa menat.

En tråd som handlar om anklagelserna mot Terje bör väl även kunna handla om konsekvenser av dessa anklagelser. Konsekvenser på säväl kort som lång sikt.

Petter ...
 
Han vinner sympatier hos folk som inte är så insatta i detta, folk som sitter och läser hans blogg och beklagar sig över drevet som attackerar han genom att bevisa bilder som han själv inte kan förmå sig att erkänna. Är inte det beklagligt, så säg.

Om det är beklagligt eller inte är ju inte så värst relevant i frågan om han kan dra nytta av reklamen.

Jag gillar inte hur han verkar slingra sig, men som sagt, vad jag tycker om det påverkar knappast hans möjligheter att komma tillbaka i längden. Om det nu är så att hans blogg fungerar på det sätt du tror så spelar i sådana fall fortsatta spekulationer honom i händerna om det ger mer sympatipoäng. Jag tror dom som diskuterar detta skulle vinna på att hålla sig så sakliga som det bara går och undvika att dra in sånt som paret THs personliga liv och spekulera om vem som kontrollerar vem och sådant, det är ovärdigt och retar folk. Håll det till saklig diskussion om bilderna, det kan ingen tycka är fel.
 
Det är en handfull debattörer i den här tråden som utmärker sig med rätt aggressiv ton och är väldigt snabba att bemöta andras åsikter med nedlåtande omdömen som "dravel", "du är inte intelligent nog" och annat. Jag undrar varför - är det någon sorts skrämseltaktik för att endast dom som har samma åsikter och skriker lika högt är välkomna i debatten? Går det inte att framföra sin egen åsikt utan att samtidigt vara spydig och otrevlig mot den man diskuterar med?

Vad gäller "all reklam är bra reklam", så är det en gammal sanning. Många lär sig känna igen ett namn eller ett företag men glömmer så småningom det dåliga som det var förknippat med. En hel del människor som begått brott eller andra dumheter har gått vidare och använder sin erfarenhet till att göra gott, eller till att tjäna pengar på det i form av böcker, föreläsningar och annat. Hur sannolikt det är att TH skulle kunna dra någon nytta av den här "reklamen" vet vi inte, men det är inte teoretiskt omöjligt. Om inte annat så vinner han säkert en del sympatipoäng på det så kallade "drevet" som många nu tycker pågått för länge och går för långt när spekulationerna drar iväg. Jag ser det inte alls som omöjligt att han i någon mening till och med kan vinna i längden på att bli mer känd än han varit tidigare. Det är bara i den mindre naturfotokretsen som han för alltid kommer att vara bränd.

Precis min mening också. När ICA fuskade med köttfärsen var det många som hävdade att dom skulle förlora kunder; så blev inte fallet. Trots att det fusket är bra mycket allvarligare i ett litet större perspektiv.
Jag är övertygad att jag kommer att bli påhoppad för detta inlägg, men det tål jag.
 
Precis min mening också. När ICA fuskade med köttfärsen var det många som hävdade att dom skulle förlora kunder; så blev inte fallet. Trots att det fusket är bra mycket allvarligare i ett litet större perspektiv.
Jag är övertygad att jag kommer att bli påhoppad för detta inlägg, men det tål jag.

"Påhoppad". OK.

Såvitt jag vet gick ICA iallafall ut och erkände fusket, efter att de hade blivit överbevisade. Effekten lindrades pga att de iallafall till slut var öppna och ärliga.
 
Exakt. Det är därför det är bra att vara konsekvent. Titta gärna på dina tidigare inlägg. Vill du ha dem klippta och klistrade, då får du dem utanför tråden. Skicka ett PM till mig i så fall.

Jag har konsekvent framfört åsikten att spekulationer om bakomliggande orsak är både osmaklig och ointressant. Jag må ha skrivit detta på lite olika vis. Men budskapet och min ståndpunkt har varit konsekvent.
Jag ogillar drevet som pågår. Jag ogillar de personliga påhoppen. Men jag uppskattar kartläggningen av fakta och faktiska händelser.

Petter ...
 
Jag tror dom som diskuterar detta skulle vinna på att hålla sig så sakliga som det bara går och undvika att dra in sånt som paret THs personliga liv och spekulera om vem som kontrollerar vem och sådant, det är ovärdigt och retar folk. Håll det till saklig diskussion om bilderna, det kan ingen tycka är fel.

Det är praktiskt taget omöjligt att hålla en diskussion utan att nämna deras personliga liv eller relation.
Man hittade fejkade och inklippta lodjur i Malins bilder. Då var hennes försvar att Terje måste ha klippt och klistrat i hennes bilder utan att hon visste det. Hur kan man diskutera det utan att nämna deras personliga liv och relation ?
Firman som Terje har fuskat och fejkat i ( Hellesö photography), har startats av henne och bägge jobbar där. Hur diskuterar man det utan att nämna deras personliga liv eller relation ?
Hon skrev en mycket lång artikel om hennes start av firman som helt grundade sig på personliga saker och Terjes skatte-skulder, betalnings-anmärkningar och problem med F-skattesedel. Det gjorde att de var tvungna att starta firman i Hellesö photography i hennes namn. hut diskuterar man det utan att nämna något personligt ?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.