Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har läst "det mesta" i denna soppa, och jag kan ärligt säga, att jag aldrig sett något som ens liknar ett så brutalt påstående. Däremot, en del som uttryckt lite försiktiga farhågor om att de hoppas Terje/Malin "inte gör något dumt".

Med viss reservation för att jag trots allt missat något relevant, så vill jag påstå att Terje inte är så ärlig här. Kanske har han upplevt att "stämningen" varit så som han beskriver det, men det är inte samma sak som att någon verkligen sagt / skrivit / önskat detta.

Jag tror inte offerrollen är rätt väg för Terje, just nu...

Jag funderar på om Terje helt enkelt tror sig klara sig utan fotoetablisemanget. Det är några hundra som läser här och på Flashback, men den stora majoriteten som köper böcker och går på föredrag har säkert ingen koll på den här storyn mer än att han "klippt in ett lodjur och bett om ursäkt för det". Är han så beräknande är det faktiskt lite skrämmande.

Sedan håller jag med om att jag verkligen inte hört någon som önskat honom illa fysiskt, utan precis som ovanstående så tycker jag snarare tvärtom, folk har uttryckt oro över att han skulle skada sig själv. Det är betydligt fler som oroat sig för honom än som velat honom illa, det borde han kanske fokusera på.
 
Ursäkta, men vart tog mitt inlägg från inatt vägen? Det var inte mer OT än 1000 tals andra inlägg som finns i andra trådar? Innehöll inga svordomar, personangrepp eller dylikt.
 
Klart att det är OK. Allt är OK så länge man inte säger en sak och gör en annan.

OK hur då?

Egentligen är faktiskt denna fråga helt motiverad och tänker man efter så är det inte så konstigt att man ställer sig denna fråga när det gäller JPEG direkt ur kameran.

Om det exv. det finns någon som satt upp olika regler för vad som är acceptabel bildmanipulering/efterbehandling och om man vill ansluta till vad som i dessa regler och definitioner är OK och man förlitar sig på vad som händer i en "svart låda" av inbyggd logik i kameran för att låta denna skapa JPEG från RAW så har vi per definition ingen aning om vad som egentligen sker.

Citat ur FS definition:
"Att ljusa eller mörka bilden får inte göras så mycket att de kunde varit gjort med Cloneverktyget. Vi kommer inte att definiera exakt vilka verktyg eller handgrepp som är tillåtna, utan utgångspunkten med hela definitionen, är att bara tillåta sånt som gör att bilden bäst beskriver exakt vad fotografen såg vid fotoögonblicket."

Då undrar ju jag hur man ska se på DRO som det heter i Sony-kameror och motsvarande i andra tillverkares kameror. Den funktionen påverkar ju delar av bilderna och gör egentligen samma sak som jag gör om jag väljer "adjustment brush" i Lightroom och väljer att dutta på lite lägre eller högre exponering.

Vill man vara petig så är det ju heller inga problem att se mängder av bilder på FS som är så pass hårt hanterade att de inte längre kvalar in i det "fotografen såg vid fotoögonblicket". Säger man inget om bilden så är det alltid underförstått att den inte är manipulerad eller ....? Det är väl ändå "default"-läget.

Det finns mängder av ställen att röra sig över och kring på "det sluttande planet" som heter bildmanipulering och det gäller ju att hitta någon fungerande nivå som folk kan leva med. Problemet även med Fotosidans definition är att även denna, vilket jag tidigare kommenterat, innehåller åtminstone en motsägelse som i alla fall gör mig lite förvirrad. Vid sidan av det finns massor av folk som hanterar sina bilder ganska fritt från allt vad definitioner och överhuvudtaget inte reflekterar över problemet att bilder för många fortfarande är ett uttryck för "en ögonblicksbild av sanning och verklighet". Så i den belysningen kan det ju vara bra att folk fattar att det inte alltid ens är i närheten av detta även om fotografen inte skrivit bildens tillkomsthistoria på näsan på betraktaren. Så det är luddigt även om folk inte har oetiskt uppsåt. Om vi dessutom utsätts för mänmniskor som avsiktligt lurar sin publik och likt Terje bygger osanna tillkomsthistorier kring sina bilder så är det ju inte konstigt att många av oss känner oss fullständigt uppsnurrade på fel planhalva.

Den naiva oskulden är väl äntligen död nu i detta land och vår värld har blivit ännu lite krassare och tråkigare och varför skulle vi väl tro att Sverige skulle vara undantaget mekanismer och företeelser som mängder av människor lärt sig leva med i länder, organisationer och företag där bilder manipuleras med uppsåt av politiska, ekonomiska eller rena maktspelsskäl. Det är väl istället rent otroligt naivt att vi kunde tro något annat.

Man ska inte tro varenda bov om gott har jag för mig min pappa brukade säga. Det är inte fel med lite vanligt sunt bondförnuft ibland. Jag tror t.o.m. Åsa Nisse och Klabbarparn skulle skrattat år vår godtrogenhet. Även Nisse skulle anat ugglor i mossen och sagt typ: "Könstigt att tokken däringa fottegraf sitt lodjur så fort in limnat huset när ja int sitt en lodjursvans i hele mitt liv" - eller hur nu han skulle uttryckt sig.
 
...
Sedan håller jag med om att jag verkligen inte hört någon som önskat honom illa fysiskt, utan precis som ovanstående så tycker jag snarare tvärtom, folk har uttryckt oro över att han skulle skada sig själv.
...

Det är lite svårt att bevisa eller motbevisa eftersom historien skrivs om löpande på Internet då moderatorer plockar bort dom mest olämpliga inläggen. Det har skrivits en del i stridens hetta som inte borde skrivits, t.ex om Hellesös hälsa och äktenskap. Förståeligt men knappast smickrande för dom som inte kan hålla sig sakliga utan måste sänka sig till rena personangrepp.
 
Subjektivt skapande . . . . och vipps så pratar vi som Impressionisterna när de skapande sina intrycksbaserade målerier.
Närmare ett dokumentärt fotografi än som så kommer vi inte - i "filosofins värld"!
Alltså bilder där fotografen tar del av en situation UTAN att röra den eller påverka den men att man väljer att antingen i kameran eller i efterhand påverka den slutliga bilden för att understryka det man vill säga.

Om vi bortser ifrån "filosofis värld" så är ett dokumentärt fotografi ett fotografi där fotografen inte påverkat situationen i sig och situationens/bildens äkthet i efterhand. Men även här TAR fotgrafen ställning, fotografen TAR val, fotografen VÄLJER att INTE TA med etc.

Jag skulle tro att de flesta av oss är villiga att till en viss basal nivå påverka (på samma/liknande sätt som man alltid har gjort i mörkrummet.. pressat filmer.. tonat/blekt, kontrastfilter, pjattning, efterbelysning etc) det som kameran registrerade, eftersom det som kameran registrerar sällan är så som vi uppfattade verkligeheten i fotograferingsögonblicket.

Personligen så anser jag inte att en fotograf är mindre bra/skicklig/duktig om han/hon inte är nöjd med resultatet direkt ur kameran. Jag är som betraktare och publik nyfiken på det fotografen såg och inte det kameran såg. Det är den slutliga bilden som är det intressanta. (Pratar inte i termer om att bildmanipulationen är ok på någe vis).

Det jag vill fram till är att det redan i fotografens hjärna sker en manipulation men att det på samma gång är DÄR (endast där!) som äkheten också upplevs första och enda gången.

Vi måste nog inse att det med andra ord finns flera olika former av dokumentära bilder, där alla riktar sig mot äkthet. Därmed inte sagt att jag spänner ut gränserna för vad vi anser vara direkt bildmanipulation.

Många tror ju naivt att journalistiskt fotografi är dokumentärt fotografi och vice verca.. Så är det ju givetvis inte!

Dags för lite genomtänk.
 
Jag funderar på om Terje helt enkelt tror sig klara sig utan fotoetablisemanget. Det är några hundra som läser här och på Flashback, men den stora majoriteten som köper böcker och går på föredrag har säkert ingen koll på den här storyn mer än att han "klippt in ett lodjur och bett om ursäkt för det". Är han så beräknande är det faktiskt lite skrämmande.

Sedan håller jag med om att jag verkligen inte hört någon som önskat honom illa fysiskt, utan precis som ovanstående så tycker jag snarare tvärtom, folk har uttryckt oro över att han skulle skada sig själv. Det är betydligt fler som oroat sig för honom än som velat honom illa, det borde han kanske fokusera på.

Han skrev ju på naturfotoforum när boken året skulle släppas att han äntligen fått sponsorer för boken.
Tror rent ekonomiskt att man som fotograf har svårt att klara sig utan spons...
 

Läsvärt, tack för länken.


Det mest fascinerande med hela den här historien är hur många så hårt och aggressivt försvarat allt runt om TH. Som t.ex. innan han blev överbevisad och motvilligt tvingades erkänna (en del) sina manipulationer, så blev man anklagad för att vara en dyngspridare utan kunskap med behov utav glasögon. Detta för att man ifrågasatte en bild! Tror faktiskt aldrig att jag läst så aggressiva och elaka påhopp som från dem som försvarade TH in i det sista, detta på olika forum.

Man kunde ju tänka sig att fansen skulle hålla en lite lägre profil efter avslöjandet, men icke. Istället har försvarandet fortsatt på nästan samma nivå, mycket prat om att inte sparka på någon som ligger, skadeglädje, behov utav att förlåta etc.

Men det positiva med hela den här affären är att det känns som att debattklimatet på Fotosidan fått en rejäl vitamininjektion. Tidigare har många "gringubbar" sänkt stämningen på det mesta, till den grad att många med mig knappt brytt sig om att ens försöka diskutera något. Men nu känns det som om något bra är på gång.
 
Det är lite svårt att bevisa eller motbevisa eftersom historien skrivs om löpande på Internet då moderatorer plockar bort dom mest olämpliga inläggen. Det har skrivits en del i stridens hetta som inte borde skrivits, t.ex om Hellesös hälsa och äktenskap. Förståeligt men knappast smickrande för dom som inte kan hålla sig sakliga utan måste sänka sig till rena personangrepp.

Det har du helt rätt i, men jag håller nog fast vid att om Terje vill analysera huruvida han är "hatad" som person i fotovärlden eller inte, så borde han se att det är fler som är oroade över personen än som vill honom illa. Det kan man ju tycka borde spegla hans uttalande...
 
Finns det inte en skillnad på "ur kameran" och "rakt ur kameran", så tolkar jag det... Alltså, om man använder en massa inbyggda funktioner (mjukvarumodifiering av bilder) i kameran, då är det "ur kameran", men om man jobbar med enbart bländare/slutartid/iso, då är det "rakt ur kameran"

Edit: förtydligade lite vad jag menade...

Även den definitionen är helt personbunden och illustrerar just hur en del av detta moras och sluttande plan ser ut.

för:

"rakt ur kameran" för mig innebär en JPEG med de inställningar som finns i kameran ELLER faktiskt även en RAW :) Problemet är att du idag vet lika lite om vad de gjort med en RAW som med en JPEG "rakt ur kameran". De kan båda vara "förkokta"

Sen är det faktiskt så att många med mig behandlar även en hyfsat exponerad JPEG lite lätt i exv. Lightroom. Det skiljer den hanteringen från "rakt ur kameran". Jag gör överhuvudtaget ingen distinktion mellan "ur kameran" eller "rakt ur kameran" utan bara om jag efterbehandlat eller inte och om jag påverkat bilden så att den avviker från den bild jag tog vid exponeringstillfället..

Andra har som sagt sina egna definitioner som de tycker är både helt oomtvistliga och klockrena.
 
Senast ändrad:
Det har du helt rätt i, men jag håller nog fast vid att om Terje vill analysera huruvida han är "hatad" som person i fotovärlden eller inte, så borde han se att det är fler som är oroade över personen än som vill honom illa. Det kan man ju tycka borde spegla hans uttalande...

Men det här kan väl aldrig koka ner till en sifferövning kring hur många....?
Ibland räcker det och blir över med en som i Norge - inget i övrigt lika i den jämförelsen.

Det intressanta i det här är väl knappast Terje om vi får lite perspektiv på detta. Det intressanta måste väl ändå vara hur detta kommer påverka vår syn på hur vi ska förhålla oss till den fotografiska bilden och manipuleringsproblemen i framtiden.
 
jag ser frågan som retorisk, vilket jag håller med om...

Däremot så är det ju ett intressant faktum att det blir svårare och svårare att köra "direkt ur kameran" eftersom det sker brusreducering, upplättning och allt vad det heter utan att fotografen ens har möjlighet att bestämma över det idag...

Ja, precis. Hur man än gör så är kameran inställd för uppskärpning, färgmättnad, kontrast, mm, oavsett om man har ändrat defaultläget eller inte. Och vad är det som säger att defaultinställningarna är de som är minst "manipulativa" (i brist på bättre ord)?

Defaultinställningarna skiljer sig åt mellan olika kameror (t.o.m. mellan olika kameror av samma märke) så en bild "direkt ur" en viss kamera har en annan karaktäristik än en bild "direkt ur" en annan kamera, även om de togs exakt samtidigt och med samma motivutsnitt.
 
Läsvärt, tack för länken.


Det mest fascinerande med hela den här historien är hur många så hårt och aggressivt försvarat allt runt om TH. Som t.ex. innan han blev överbevisad och motvilligt tvingades erkänna (en del) sina manipulationer, så blev man anklagad för att vara en dyngspridare utan kunskap med behov utav glasögon. Detta för att man ifrågasatte en bild! Tror faktiskt aldrig att jag läst så aggressiva och elaka påhopp som från dem som försvarade TH in i det sista, detta på olika forum.

Man kunde ju tänka sig att fansen skulle hålla en lite lägre profil efter avslöjandet, men icke. Istället har försvarandet fortsatt på nästan samma nivå, mycket prat om att inte sparka på någon som ligger, skadeglädje, behov utav att förlåta etc.

Men det positiva med hela den här affären är att det känns som att debattklimatet på Fotosidan fått en rejäl vitamininjektion. Tidigare har många "gringubbar" sänkt stämningen på det mesta, till den grad att många med mig knappt brytt sig om att ens försöka diskutera något. Men nu känns det som om något bra är på gång.

Jag tror i och för sig inte att man behöver vara ett "fan" för att tycka så...jag är en av dem som kan tycka så, även fast T aldrig varit någon direkt förebild i mitt eget fotograferande. Roligt att man blir draftad till fanskaran bara för att man har en annan åsikt, en åsikt som inte betyder att man vill släta över eller gömma något.

Det finns trots allt något mänskligt bakom allt som hänt och hur man sedan hanterar det beror på vilken människosyn man i grund och botten har - det finns rätt mycket åsikter om brott och straff i dagens samhälle och det kanske är något som spiller över här på FS, vad vet jag.

Vill även tillägga att Niclas Forsbergs inlägg har varit bland de mer sansade och intressanta i denna tråd.

// Daniel - som antagligen kommer ses som gringubbe och bakåtsträvare.
 
replik

Subjektivt skapande . . . . och vipps så pratar vi som Impressionisterna när de skapande sina intrycksbaserade målerier.
Närmare ett dokumentärt fotografi än som så kommer vi inte - i "filosofins värld"!
Alltså bilder där fotografen tar del av en situation UTAN att röra den eller påverka den men att man väljer att antingen i kameran eller i efterhand påverka den slutliga bilden för att understryka det man vill säga.

Om vi bortser ifrån "filosofis värld" så är ett dokumentärt fotografi ett fotografi där fotografen inte påverkat situationen i sig och situationens/bildens äkthet i efterhand. Men även här TAR fotgrafen ställning, fotografen TAR val, fotografen VÄLJER att INTE TA med etc.

Jag skulle tro att de flesta av oss är villiga att till en viss basal nivå påverka (på samma/liknande sätt som man alltid har gjort i mörkrummet.. pressat filmer.. tonat/blekt, kontrastfilter, pjattning, efterbelysning etc) det som kameran registrerade, eftersom det som kameran registrerar sällan är så som vi uppfattade verkligeheten i fotograferingsögonblicket.

Personligen så anser jag inte att en fotograf är mindre bra/skicklig/duktig om han/hon inte är nöjd med resultatet direkt ur kameran. Jag är som betraktare och publik nyfiken på det fotografen såg och inte det kameran såg. Det är den slutliga bilden som är det intressanta. (Pratar inte i termer om att bildmanipulationen är ok på någe vis).

Det jag vill fram till är att det redan i fotografens hjärna sker en manipulation men att det på samma gång är DÄR (endast där!) som äkheten också upplevs första och enda gången.

Vi måste nog inse att det med andra ord finns flera olika former av dokumentära bilder, där alla riktar sig mot äkthet. Därmed inte sagt att jag spänner ut gränserna för vad vi anser vara direkt bildmanipulation.

Många tror ju naivt att journalistiskt fotografi är dokumentärt fotografi och vice verca.. Så är det ju givetvis inte!

Dags för lite genomtänk.

Att bildbetraktaren är intresserad av det som FOROGRAFEN såg och INTEdet som kameran såg var en väldigt bra formulering. Visst är det så eller så ser iaf jag också det hela. Man kan tillägga att det också är intressant hur fotografen tolkade det hela och inte hur Kameran tolkade det hela!
Christer
 
Men det här kan väl aldrig koka ner till en sifferövning kring hur många....?
Ibland räcker det och blir över med en som i Norge - inget i övrigt lika i den jämförelsen.

Det intressanta i det här är väl knappast Terje om vi får lite perspektiv på detta. Det intressanta måste väl ändå vara hur detta kommer påverka vår syn på hur vi ska förhålla oss till den fotografiska bilden och manipuleringsproblemen i framtiden.

Men man väljer ju vilka ögon man läser med, antingen säger man "folk önskar livet ur mig" eller så säger man "folk har varit oroliga för mig". Är glaset halvtomt eller halvfullt?

För mig finns inte några manipuleringsproblem så länge man är ärlig. Är man naturfotograf så är gränserna rätt tydliga för mig, att ta bort är ok om man är tydlig med det, att lägga till är aldrig ok, men det är min definition...
 
Det är ju ett mycket konstigt uttalande. Att han aldrig haft för avsikt att skada någon, det är väl självklart. Men just vilseleda? Det är ju det allt har grundat sig på, vilseleda hela publik och dölja att han manipulerat. Så självklart var avsikten att vilseleda. Anser då jag.

Klart han har haft avsikt att vilseleda...rätt uppenbart med tanke på hela lodjursprojektet bygger på manipulerade bilder med tillhörande historier som är påhittade och lögnerna efter avslöjandet....tex vilseledde och lurade han Mats Andersson vilket framkommer i intervjun som finns på TV4 Play

Tror inte heller Malin är så ovetande som han ge sken av...hon har tex i Terjes blogg(innan avlöjandet om fusk) fösvarat vissa av hans fejkade lodjursbilder med kommentarer som "Jag har sett RAW-bilden" mm när folk frågasatte äktheten av bilderna.

Vem vill granska bilderna som Terje framöver kommer att lägga upp i sin blogg??...ingen för det alla bilder han kommer att lägga upp där kommer självklart att vara äkta....låt istället "experterna" granska valfria bilder ur arkivet som fanns på hemsidan....dock lär det aldrig hända eftersom det då kommer visa sig att han sysslat med bildmanipulation betydligt längre och i större utsträckning än vad han själv medger...har man inte manipulerat bilder tidigare så är det knappast troligt att man bygger ett så omfattande projekt(när det gäller tid,antal bilder mm) helt på fejkade bilder och påhittade historier.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.