Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
99% av befolkningen skulle kunna möta honom på gatan utan att ens veta vem det är.
Ja han kommer lindrigt undan i förhållande till alla han lurat och bedragit

Vilket märkligt tänkande. Räcker det inte att han blir igenkänd inom en hel bransch och inte bara av de yrkesverksamma, utan även myllret av amatörer? Det stannar heller inte där, utan kännedomen har spridit sig långt utanför dessa kretsar. I proportion till vad han anklagas för, verkar det orimligt hämndlystet att hela Sverige ska känna igen honom.
 
En annan synpunkt är att det befintliga ljuset från månen knappast torde ge slutartider som kan frysa en trana i flykten... Vidare ställer jag mig tveksam till tranor i flykt nattetid....... Men visst, tokstollar finns även i fågelvärlden. Men slutartid, ISO, månljus.... Här funkar lixom inte rebusen för mig. Och för det behöver man inte zooma upp bilden i förtielvahundra procent. Syns ap-tydligt redan i 100%.

/Oscar

Tack för det! Det skulle i sådana fall stärka det faktum att Terje har manipulerat så långt bak som 2006..
 
Här är en länk till Exif för fladdermusbilden https://www.flashback.org/sp32685323 klicka på spoiler. När bilden togs är fladdermöss inte snabba. De ligger väl i dvala och sover, bilden är tagen 15 januari!
Men exponeringen på månen känns inte den fel? 1/15sek f2.8 och dessutom underexponerad? Är inte en rätt exponering på månen ca i/125sek f11? På bilden är det upp eller nedgång men skillnaden är 9EV. Jag kan ha fel, jag brukar inte ta foto på månen.

Enligt den här sidan så "sover" alla fladdermöss mellan oktober och april. Lite olika beroende på temperatur. Datumet 15/1-06 stämmer med månen (fullmåne 14/6) Men då finns det inga fladdermöss. Men bilden är redigerad 14/8 då det finns fladdermöss att fota. Därmed bevisat att TH har fuskat före 2011 som han har hävdat att det var då fusket började.
http://fladdermusrehab.blogspot.com/2010/10/fladdermossen-under-hostenvintern.html
 
Vilket märkligt tänkande. Räcker det inte att han blir igenkänd inom en hel bransch och inte bara av de yrkesverksamma, utan även myllret av amatörer? Det stannar heller inte där, utan kännedomen har spridit sig långt utanför dessa kretsar. I proportion till vad han anklagas för, verkar det orimligt hämndlystet att hela Sverige ska känna igen honom.

Han har också lurat och bedragit en hel branch och hela myllret av amatörer. Och tusentals andra också. Så varför skulle de inte komma ihåg honom för vad han var/är?
 
Vad gäller "skuldfrågan" verkar somliga ha inställningen att Terje är en skurk som förbrutit sig mot den heliga fotografin, som kostat samhället etc. Själv tycker jag att han har tillfört värden. Hans lobilder i kombination med texterna är skön konst och när han får med sig naturfotoeliten/N blir det subtil teater. Bara för det att ha gjort narr av Naturvårdsverket skall han ha en eloge. När hade vi senast någon som Terje? Vi måste lära oss att uppskatta våra galningar :)
 
Tycker snarare att dina synpunkter i tråden är ganska udda i förhållande till de flesta här. Och vad jag vet så har han inte fått något straff. Så varför pratar du om strafftänkande

om du inte förstår vad det betyder att vara helt körd av kollegor , bildbeställare/uppdragsgivare för en lång tid och han åtnjuter 0 respekt längre av gamla naturfotovänner för sitt fuskande ? DVS hela hans identitet är förlorad
Vilket värre straff kan man få?
 
Naturvårdsverkets taleskvinna har visserligen sagt att beslutet ligger fast, men de verkar hittills inte ha satt sig in i händelseutvecklingen så kanske tänker de om ändå när bilden klarnar.

Nu står organisationerna - Naturvårdsverket, Naturfotograferna och liknande föreningar - inför ett avgörande ögonblick. Nu har man chansen att sätta ner foten, visa att man menar allvar med de etiska deklarationerna om autenticitet och äkthet. Sätt kraft bakom orden och ta tillbaka priset från Hellesö och rädda dess status, uteslut Hellesö ur naturfotoföreningarna. Annars blir etiken bara ett luftslott. Fel agerande i fallet Hellesö kommer att skada naturfotografins anseende mer än han själv har gjort.
 
om du inte förstår vad det betyder att vara helt körd av kollegor , bildbeställare/uppdragsgivare för en lång tid och han åtnjuter 0 respekt av naturfotovänner? hela hans identitet är förlorad genom sitt fuskande
Vilket värre straff kan man få?

Samma straff gav Terje själva sin kollega han anklagade. Här var en länk till det tidigare i tråden. Då var det ok när Terje var åklagaren...........
 
Jag har liksom många andra följt Terje ganska länge via hans blogg och har inga problem med att jag själv inte tänkte på att jag kunde blivit lurad. Vilket jag blev. Men vad vet jag om förekomsten av vilda djur i en annan del av Sverige...
Här finns lodjur.
Minst 2 stycken i krokarna.

På 80-talet bedrevs det jakt på lodjur. Men berättaren trodde inte att ngt fäldes.
Jag vet ägor där man har sett spår av det som lodjuret har ätit.

Om jag kommer ihåg berättelsen helt rätt:
Så trots att personen har bott där hela sitt liv så har man aldrig sett ett lodjur själv.
 
Väljer att bumpa detta då det känns någorlunda aktuellt:

Citerar från en konv. på Flashback:

"Nej, det är inte samma trana.

Däremot undrar jag om den kromatiska aberration som syns vid månen inte även borde synas på silhuetten av tranan.

Någon mer kunnig på opitik/foto får gärna räta ut mitt frågetecken."

- "Jo, det borde den. Här är en fungerande länk till bilden: http://static.foto.no/linkeddata/articles/images/23736_1024x768.jpg, Aberrationen kan sprida sig över flera pixlar om föremålet inte är i fokus, men det finns inte tillstymmelse till aberration någonstans på tranan, i någon del av silhuettens kant, och den måste ju ha alla upptänkliga riktningar relativt bildens våg/lodplan, eftersom den bildar en sluten kontur.

Dessutom finns det störningar i månbakgrundens struktur precis runt tranan, som rimligen inte bara kan vara JPEG-artefakter, eftersom deras struktur och utsträckning är oberoende av om tranans kontur är mjuk eller flikig just där, och dessutom innehåller en gulbrunare färgnyans än resten av månen."

http://oi54.tinypic.com/ne4oj.jpg - där är tranan i fråga uppförstorad till 600%.

Någon som kan kasta något ytterligare ljus på dessa tankar?


En liten fundering över Tranan/månen bilden;

Nu ikväll så såg jag en ovanligt stor och fin måne IMHO, med liknade form som på bilden. Började då fundera på hur stor månen måste varit och hur högt upp Tranan måste varit för den bilden. För även med en riktigt stor måne så måste ju fågeln vara ganska högt upp för att inte blockera månen, på bilden är ju dessutom Tranan ganska liten jämfört med månen. Men hur kan någon se den flygande pippin i mörkret?

Så som jag ser skulle man ju behöva sitta med kameran riktad mot månen och hoppas att något flyger förbi just där, eller alternativt bara vara ute efter månen och få en oväntad bonus på köpet.

Vad tror ni?
 
Han har också lurat och bedragit en hel branch och hela myllret av amatörer. Och tusentals andra också. Så varför skulle de inte komma ihåg honom för vad han var/är?

Ja, min fråga till dig var just precis det - räcker inte det?
Varför skulle det vara så viktigt att även resten av Sverige ska känna igen honom? Det låter bara som en bottenlös hämndlystnad.
 
Naturvårdsverkets taleskvinna har visserligen sagt att beslutet ligger fast, men de verkar hittills inte ha satt sig in i händelseutvecklingen så kanske tänker de om ändå när bilden klarnar.

Nu står organisationerna - Naturvårdsverket, Naturfotograferna och liknande föreningar - inför ett avgörande ögonblick. Nu har man chansen att sätta ner foten, visa att man menar allvar med de etiska deklarationerna om autenticitet och äkthet. Sätt kraft bakom orden och ta tillbaka priset från Hellesö och rädda dess status, uteslut Hellesö ur naturfotoföreningarna. Annars blir etiken bara ett luftslott. Fel agerande i fallet Hellesö kommer att skada naturfotografins anseende mer än han själv har gjort.

Man får hoppas att de ändrar sig och tar tillbaka priset.
 
I det här fallet finns inte såvitt jag kan se ingen chans att de skulle uppfattas som oväsentliga. De utgör ju hela bildens poäng. Storleken har... i det här fallet, skyndar jag mig att tillägga... faktiskt ingen betydelse, utan det förfogade elementets betydelse för helheten är vad som åsyftas, i alla fall enligt vad som framgår i en snabbläsning av förarbetena.

/Gustaf, som är högst amatörmässig fotograf men i gengäld högst professionell lagvrängare, även om jag sysslar med m&a och inte med upphovsrättsliga spörsmål. Ovanstående ska inte tolkas som juridisk rådgivning utan som min personliga bedömning av rättsläget. Den som verkligen vill veta bör anlita advokat med specifik inriktning mot immaterialrätt.

Låt oss säga att Terje får en faktura men stretar emot och bestrider fakturan med hänvisning till denna lagtext? Vad har fotografen då för möjligheter att driva igen sitt krav? Vem prövar vem som har rätt? En civilrättslig process brukar ju vara avskräckande.
 
Ja, min fråga till dig var just precis det - räcker inte det?
Varför skulle det vara så viktigt att även resten av Sverige ska känna igen honom? Det låter bara som en bottenlös hämndlystnad.

Jag skrev att jag tyckte han kom ganska lindrigt undan. Och det tycker jag. I förhållande till alla han lurat och bedragit. T.o.m så verkar det som han för behålla priset. Länken finns tidigare i tråden. fotografen heter Bloom om jag kommer ihåg rätt
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.