Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Man fascineras av alla sidohändelser den här skandalen skapar. Vissa är allvarliga och det är väl det som bör stå i fokus i denna tråd, men för att man ska förstå fenomenet i dess mediala helhet får man väl också nämna satiren och humorn.

Det nybildade ordet "terja/terjad" är ett exempel. Ett annat är sajten Dayviews, som har utlyst en tävling om bästa lodjursmontage i Hellesö-stil.

http://dayviews.com/p/forum/4/91227/

Och vad sägs om den fingerade nya Pentaxmodellen "Pentax K-r Special Terje Edition" som en flashbackare har lanserat:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/af0578ca_terjeEdtion.jpg

Den är genial! / FiCa1
 
Har inte sett några uppgifter på det. Hellesö själv höll hårt på sina yrkesmässiga rättigheter - på gränsen till protektionistiskt beteende emellanåt - och var snabb med att skicka fakturor och hota med stämningar. Ifall de fotografer vars bilder han använt agerade likadant skulle det nog kunna bli såväl jobbiga processer som svidande ekonomiska konsekvenser för honom.

Själv har jag varit frestad att kontakta Rune Broman i Kungsgården, vars lodjursbild från 4 april 2004 Hellesö använt i ett av de senast avslöjade montagen. Broman var inte alls någon proffsfotograf ute för att ta bilder av lo:

Det blir en lagtolkning om det går att kräva Terje på pengar. Det är tillåtet att annans konstverk förekommer i ens egen bild om den utgör mindre del. Tanken med lagtexten är att man inte ska behöva ta ner tavlor på väggarna om man fotografera någon.

20 a § Var och en får genom film eller televisionsprogram framställa och sprida exemplar av konstverk, framföra konstverk offentligt och överföra konstverk till allmänheten, om förfogandet är av underordnad betydelse med hänsyn till filmens eller televisionsprogrammets innehåll. Motsvarande förfoganden får göras vad gäller konstverk som förekommer i bakgrunden av eller annars ingår som en oväsentlig del av en bild.

De inklippta djuren är ju som regel väldigt små, men kan de anses som oväsentliga?
 

Jag försvarar inte Terje, inte alls, tycker att det han har gjort är vidrigt. Jag har varit på några av han föreläsningar för länge sedan och tyckte då att han var en suverän fotograf, en inställning som jag har behållit ända tills det här uppdagades.

Jag har inte lusläst hela tråden men jag har hunnit snappa upp att till och med hans sexliv har nämnts, botten är nådd tänkte jag. Men fan vet om inte det här är snäppet värre, att lägga upp en blogg för att samla all skit man kan hitta om människan...
 
Jag försvarar inte Terje, inte alls, tycker att det han har gjort är vidrigt. Jag har varit på några av han föreläsningar för länge sedan och tyckte då att han var en suverän fotograf, en inställning som jag har behållit ända tills det här uppdagades.

Jag har inte lusläst hela tråden men jag har hunnit snappa upp att till och med hans sexliv har nämnts, botten är nådd tänkte jag. Men fan vet om inte det här är snäppet värre, att lägga upp en blogg för att samla all skit man kan hitta om människan...

Det handlar inte om att samla skit, det handlar om att samla bevismaterial för att motbevisa tidigare påståenden som han har sagts, som tidigare redan har överbevisats, tack vare samlingen bevismaterial.

Det är verkligen ingen smutskastning.
 
Jag har inte lusläst hela tråden men jag har hunnit snappa upp att till och med hans sexliv har nämnts, botten är nådd tänkte jag. Men fan vet om inte det här är snäppet värre, att lägga upp en blogg för att samla all skit man kan hitta om människan...

Du har missförstått fullständigt. Sajten har skapats därför att bilderna och därmed bevismaterialet försvinner från nätet i takt med att jag skriver detta. Sajten handlar om att säkra material. Vad gäller sexlivet så är det enda jag läst just inlägg som ditt, typ "snart drar ni väl in Terjes sexliv också".

Edit: nån hann visst före på första punkten.
 
Jag försvarar inte Terje, inte alls, tycker att det han har gjort är vidrigt. Jag har varit på några av han föreläsningar för länge sedan och tyckte då att han var en suverän fotograf, en inställning som jag har behållit ända tills det här uppdagades.

Jag har inte lusläst hela tråden men jag har hunnit snappa upp att till och med hans sexliv har nämnts, botten är nådd tänkte jag. Men fan vet om inte det här är snäppet värre, att lägga upp en blogg för att samla all skit man kan hitta om människan...

Fast bloggen har ju ett ok syfte. Det är många som sitter och tittar på dessa fejkade bilder. Varför inte samla dessa bilder och bevis på ett ställe?

Det handlar inte om sexliv och annat skräp utan enbart om bilderna. Kan vara bra både för fotografer av originalen, de som jobbar med detta och oss nyfikna som bara tittar och diskuterar.

[edit] Det är bra att bilderna sparas någonstans då de tydligen försvinner från orginalsajterna.
 
Jag har inte lusläst hela tråden men jag har hunnit snappa upp att till och med hans sexliv har nämnts, botten är nådd tänkte jag. Men fan vet om inte det här är snäppet värre, att lägga upp en blogg för att samla all skit man kan hitta om människan...
Läs inlägget där hans sexliv nämns en gång till. Det är en ironisk kommentar från en person som inte tycker att allt som framkommer är lämpligt.

När det gäller bloggen är syftet att samla alla hans manipulerade bilder på ett ställe. Kan inte förstå att så många inte vill att sanningen om Terjes bilder skall komma fram.
 
Frågan är hur pass blåögda de i styrelsen i Mullsjö verkar vara... undrar om en lågupplöst .jpg-fil visande en mårdhund var det enda som krävdes för att de skulle starta sitt Mårdhundprojekt?

Starta ett nytt foruminlägg vetja, gällande den diskussionen. Blir lite svårt hålla reda på alla utlagda trådar annars..
Vilken styrelse menar du?
 
Vet inte om styrelse är rätt ord, men jag menade de ansvariga personer som, efter att ha sett Terjes mårdhundbild i troligtvis rätt låg upplösning, startade Mårdhundsprojektet. För det var väl den bilden som satte igång hela ruljansen?

Om en ansedd fotograf som dessutom är stark motståndare till kreativ bildbehandling säger sig ha tagit kortet så finns väl egentligen ingen anledning att misstro honom.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.