Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag gissar på hård jpeg-komprimering. Kanske i flera led.

Jag har släkt i Söderhamn och känner till stället där bilden är plåtad. Där finns massor av fågel och bilden är rätt ordinär. Den tror jag många kan ta och jag tror inte han behövt fejka den.

Jag håller med dig till 100% Magnus!! Till och med en blind höna som undertecknad skulle kunna få till en liknande bild, men jag hoppas du är med på min poäng. I ryggmärgen känns det inte helt rätt att se hans bilder, en otrevlig magkänsla på något sätt... Och risken är att alla inte är lika nyanserade (jag tycker det åtminstone bara om hans bilder) som vi som hänger på fotoforum osv och faktiskt har träffat en del av alla dessa fantastiska fotografer ute i fält. Naturfoto som genre får en otrevlig och som grupp betraktat högst oförtjänt stämpel. Jag har kollegor som snappat upp det här och skämtat till och med med mig och sagt "jaha, är det så här ni håller på, ni som påstår er sitta i skogen hela dagarna".
 
Det beror väl på om kistan slås igen på påståendet att han bara har manipulerat några foton 2011, och inget mer än det. Det vore att komma jävligt lindrigt undan.

förstår inte logiken i det du säger , håller inte äldre bilder på att analyseras av diverse personer?
Oavsett så kommer han att bli ihågkommen som en fotograf som manipulerade sina naturbilder, Terje är körd i alla sammanhang vad det gäller foto , är det att komma lindrigt undan?
 
du menar som det jag har precis svarat på ovan?

Jo. THs privatliv, spekulationer om motiv, sjukdomstillstånd etc. hör inte till sakfrågan. Till den hör klargörande av fuskets omfattning, förtroendet för TH som (natur)fotograf, ev. skador som olika intressenter kan ha åsamkats av det han gjort, skador som det han gjort har åsamkat allmänhetens förtroende för den dokumentära fotografin, vilka konsekvenser en fuskare får vara beredd att ta, osv. Denna typ av aspekter menar jag är delar av sakfrågan.

/ mvh FiCa1
 
förstår inte logiken i det du säger , håller inte äldre bilder på att analyseras av diverse personer?
Oavsett så kommer han att bli ihågkommen som en fotograf som manipulerade sina naturbilder, Terje är körd i alla sammanhang vad det gäller foto , är det att komma lindrigt undan?

Äldre bilder håller på att analyseras, ja, en bild har bevisats, men så sent som idag samtalade Terje med NVV och han fick ju som sagt behålla priset, eftersom han sade sig endast ha manipulerat bilderna i samband med lodjursprojektet.
 
Inte alls någon problem med den bilden. Har man lite kunskap om hur photoshop fungerar, och då i synnerhet USM så ser man relativt fort med ett tränat öga att han använt för högt tröskelvärde då han lagt på USM. Detta skapar skarpa ljusa-mot-mörka konturer för att öka "skärpan".

Bilden i sig är väl verkligen ingenting man bemödar sig att montera ihop i photoshop. Lättare motiv finns väl knappt. Tycker bilden ser ut som en vanligt tagen bild på knipa, där han använt för högt tröskelvärde på USM i photoshop...

Titta vid t ex örat på bilden här...

http://www.thegraphicmac.com/wp-content/uploads/ps_sharpen-image.jpg

Med risk för att bli tjatig, jag pratade mer om mina "inre tankar" om hans foto, inte bilden som sådan. Jag har garanterat egna bilder som är betydligt sämre bildbehandlade än denna knipa. Men från en fotograf som förespråkar att bilden ska vara helt klar i kameran så är ju redan knipan ett gränsfall, för inte blir det den typen av effekter om du inte försökt frilägga och skärpa knipan separat? I så fall undrar jag vad han har för märklig kamera...
 
99% av befolkningen skulle kunna möta honom på gatan utan att ens veta vem det är.
Ja han kommer lindrigt undan i förhållande till alla han lurat och bedragit

du har din syn på saker och ting , det finns ett antal människor i vårt samhälle som har orsakat mycket större skada och du vet inte vilka dessa är eller om du har mött dom på gatan, dagis, skola osv
Jisses, ditt strafftänkande verkar något udda
 
Äldre bilder håller på att analyseras, ja, en bild har bevisats, men så sent som idag samtalade Terje med NVV och han fick ju som sagt behålla priset, eftersom han sade sig endast ha manipulerat bilderna i samband med lodjursprojektet.

och???
ta diskussionen med NVV om att det är med största sannolikhet helt felaktigt och lägg fram bevis
 
du har din syn på saker och ting , det finns ett antal människor i vårt samhälle som har orsakat mycket större skada och du vet inte vilka dessa är eller om du har mött dom på gatan, dagis, skola osv
Jisses, ditt strafftänkande verkar något udda

Tycker snarare att dina synpunkter i tråden är ganska udda i förhållande till de flesta här. Och vad jag vet så har han inte fått något straff. Så varför pratar du om strafftänkande
 
Väljer att bumpa detta då det känns någorlunda aktuellt:

Citerar från en konv. på Flashback:

"Nej, det är inte samma trana.

Däremot undrar jag om den kromatiska aberration som syns vid månen inte även borde synas på silhuetten av tranan.

Någon mer kunnig på opitik/foto får gärna räta ut mitt frågetecken."

- "Jo, det borde den. Här är en fungerande länk till bilden: http://static.foto.no/linkeddata/articles/images/23736_1024x768.jpg, Aberrationen kan sprida sig över flera pixlar om föremålet inte är i fokus, men det finns inte tillstymmelse till aberration någonstans på tranan, i någon del av silhuettens kant, och den måste ju ha alla upptänkliga riktningar relativt bildens våg/lodplan, eftersom den bildar en sluten kontur.

Dessutom finns det störningar i månbakgrundens struktur precis runt tranan, som rimligen inte bara kan vara JPEG-artefakter, eftersom deras struktur och utsträckning är oberoende av om tranans kontur är mjuk eller flikig just där, och dessutom innehåller en gulbrunare färgnyans än resten av månen."

http://oi54.tinypic.com/ne4oj.jpg - där är tranan i fråga uppförstorad till 600%.

Någon som kan kasta något ytterligare ljus på dessa tankar?

En annan synpunkt är att det befintliga ljuset från månen knappast torde ge slutartider som kan frysa en trana i flykten... Vidare ställer jag mig tveksam till tranor i flykt nattetid....... Men visst, tokstollar finns även i fågelvärlden. Men slutartid, ISO, månljus.... Här funkar lixom inte rebusen för mig. Och för det behöver man inte zooma upp bilden i förtielvahundra procent. Syns ap-tydligt redan i 100%.

/Oscar
 
De inklippta djuren är ju som regel väldigt små, men kan de anses som oväsentliga?
I det här fallet finns inte såvitt jag kan se ingen chans att de skulle uppfattas som oväsentliga. De utgör ju hela bildens poäng. Storleken har... i det här fallet, skyndar jag mig att tillägga... faktiskt ingen betydelse, utan det förfogade elementets betydelse för helheten är vad som åsyftas, i alla fall enligt vad som framgår i en snabbläsning av förarbetena.

/Gustaf, som är högst amatörmässig fotograf men i gengäld högst professionell lagvrängare, även om jag sysslar med m&a och inte med upphovsrättsliga spörsmål. Ovanstående ska inte tolkas som juridisk rådgivning utan som min personliga bedömning av rättsläget. Den som verkligen vill veta bör anlita advokat med specifik inriktning mot immaterialrätt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.