Merlin
Aktiv medlem
Tänk om folk kunde hålla sig till sakfrågan :Sdet har väl framkommit tydligt från min sida, fejkade bilder, inte Terjes privatliv, kundmöten osv
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tänk om folk kunde hålla sig till sakfrågan :Sdet har väl framkommit tydligt från min sida, fejkade bilder, inte Terjes privatliv, kundmöten osv
Tänk om folk kunde hålla sig till sakfrågan :S
det har väl framkommit tydligt från min sida, fejkade bilder, inte Terjes privatliv, kundmöten osv
Nej Terje kommer ganska lindrigt undan här, i förhållande till det han gjort
Jag gissar på hård jpeg-komprimering. Kanske i flera led.
Jag har släkt i Söderhamn och känner till stället där bilden är plåtad. Där finns massor av fågel och bilden är rätt ordinär. Den tror jag många kan ta och jag tror inte han behövt fejka den.
Ok. Och i det instämmer jag absolut. Det flesta trådinlägg uppfattar jag vara relaterade till denna sakfråga.
/ mvh FiCa1
hur menar du då? ur juridisk mening?
Terje är märkt och ihågkommen för resten av hans liv pga sin dumhet
Är det att komma undan lindrigt
Det beror väl på om kistan slås igen på påståendet att han bara har manipulerat några foton 2011, och inget mer än det. Det vore att komma jävligt lindrigt undan.
du menar som det jag har precis svarat på ovan?
hur menar du då? ur juridisk mening?
Terje är märkt och ihågkommen för resten av hans liv pga sin dumhet
Är det att komma undan lindrigt
förstår inte logiken i det du säger , håller inte äldre bilder på att analyseras av diverse personer?
Oavsett så kommer han att bli ihågkommen som en fotograf som manipulerade sina naturbilder, Terje är körd i alla sammanhang vad det gäller foto , är det att komma lindrigt undan?
Inte alls någon problem med den bilden. Har man lite kunskap om hur photoshop fungerar, och då i synnerhet USM så ser man relativt fort med ett tränat öga att han använt för högt tröskelvärde då han lagt på USM. Detta skapar skarpa ljusa-mot-mörka konturer för att öka "skärpan".
Bilden i sig är väl verkligen ingenting man bemödar sig att montera ihop i photoshop. Lättare motiv finns väl knappt. Tycker bilden ser ut som en vanligt tagen bild på knipa, där han använt för högt tröskelvärde på USM i photoshop...
Titta vid t ex örat på bilden här...
http://www.thegraphicmac.com/wp-content/uploads/ps_sharpen-image.jpg
99% av befolkningen skulle kunna möta honom på gatan utan att ens veta vem det är.
Ja han kommer lindrigt undan i förhållande till alla han lurat och bedragit
Äldre bilder håller på att analyseras, ja, en bild har bevisats, men så sent som idag samtalade Terje med NVV och han fick ju som sagt behålla priset, eftersom han sade sig endast ha manipulerat bilderna i samband med lodjursprojektet.
och???
ta diskussionen med NVV om att det är med största sannolikhet helt felaktigt och lägg fram bevis
du har din syn på saker och ting , det finns ett antal människor i vårt samhälle som har orsakat mycket större skada och du vet inte vilka dessa är eller om du har mött dom på gatan, dagis, skola osv
Jisses, ditt strafftänkande verkar något udda
Väljer att bumpa detta då det känns någorlunda aktuellt:
Citerar från en konv. på Flashback:
"Nej, det är inte samma trana.
Däremot undrar jag om den kromatiska aberration som syns vid månen inte även borde synas på silhuetten av tranan.
Någon mer kunnig på opitik/foto får gärna räta ut mitt frågetecken."
- "Jo, det borde den. Här är en fungerande länk till bilden: http://static.foto.no/linkeddata/articles/images/23736_1024x768.jpg, Aberrationen kan sprida sig över flera pixlar om föremålet inte är i fokus, men det finns inte tillstymmelse till aberration någonstans på tranan, i någon del av silhuettens kant, och den måste ju ha alla upptänkliga riktningar relativt bildens våg/lodplan, eftersom den bildar en sluten kontur.
Dessutom finns det störningar i månbakgrundens struktur precis runt tranan, som rimligen inte bara kan vara JPEG-artefakter, eftersom deras struktur och utsträckning är oberoende av om tranans kontur är mjuk eller flikig just där, och dessutom innehåller en gulbrunare färgnyans än resten av månen."
http://oi54.tinypic.com/ne4oj.jpg - där är tranan i fråga uppförstorad till 600%.
Någon som kan kasta något ytterligare ljus på dessa tankar?
I det här fallet finns inte såvitt jag kan se ingen chans att de skulle uppfattas som oväsentliga. De utgör ju hela bildens poäng. Storleken har... i det här fallet, skyndar jag mig att tillägga... faktiskt ingen betydelse, utan det förfogade elementets betydelse för helheten är vad som åsyftas, i alla fall enligt vad som framgår i en snabbläsning av förarbetena.De inklippta djuren är ju som regel väldigt små, men kan de anses som oväsentliga?