Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag förstår att vissa tycker synd om Terje. Jag tycker däremot mer synd om:

- Den rättmätiga mottagaren av utmärkelsen "Årets naturfotograf 2010" som gått miste om äran och 15000 kronor.

- Anneli Nivrén och övriga på naturvårdsverket som får lägga onödigt jobb på att redan ut Terjes soppa istället för att jobba med viktigare frågor.

- Gunnar Glöersen som avslöjat en bedragare men blev kallad både det ena och det andra och från många håll fortfarande får den uppskattning har förtjänar.

- Fotografer som fått sina bilder stulna av Terje.

- Redigerare som får sålla bort Terjes bilder ur kommande böcker.

- Människor i Mullsjö som varit rädda för mårdhundens existens i skogen.

- Ärliga naturfotografer som nu får sina bilder granskade.

- Mårdhundsprojektet som lagt ner tid och pengar för att fånga in Terjes påhittade mårdhund.

- Terjes vänner, beundrare och medlemmar inom PhotoNatura, Naturfotograferna/N och Mullsjö Fotoklubb som känner sig lurade.

Kort sagt; jag tycker ofantligt mycket mer synd om offren än bedragaren.

Mycket väl sagt.

När man går igenom hans tidigare blogginlägg och läser om hans fantastiska möten med lodjuren, alla hans observationer, specifika datum för när han träffade lodjuren.... det är så man blir mörkrädd. Allt känns "övertygande", utstuderat. Nu vill jag verkligen inte forma några spekulationer, men det känns som att allt inte kan stå rätt till hos Terje.

Senast ändrad:
http://www.soderhamn.se/omsoderhamn...n/sandarne.4.cd1771b11927f1f0c6800038434.html

Extremt märkliga jpg-effekter runt fågeln, som antingen tyder på att han brusreducerat hårt och slarvigt, eller på något annat. Jag påstår VERKLIGEN inte att den är fuskad med, utan det är bara ett bevis på hur åtminstone jag och säkert många med mig kommer reagera när de ser bilder från fotografen TH framöver.

Jag gissar på hård jpeg-komprimering. Kanske i flera led.

Jag har släkt i Söderhamn och känner till stället där bilden är plåtad. Där finns massor av fågel och bilden är rätt ordinär. Den tror jag många kan ta och jag tror inte han behövt fejka den.

Ja du... säg det!
Rent spontant så är svaret givetvis "nej" på dina frågor. Fladdermusbilden är nog det exempel som jag definitivt ställer mig väldigt frågande inför, medan tornseglar-exemplet känns typ 50/50. Jag har i princip bara plåtat flygande fågel med längre bränvidder (300-500 mm plus konverters), vilket ger helt andra förutsättningar och effekter än dito plåtande med normal-fisheye-gluggar (tornseglaren) där mina personliga erfarenheter är noll och nada. Om det är bilden med blommorna (mjölkört?) du tänker på, så var min reflektion inför bilden storleksförhållandet mellan seglaren resp. blommorna. Det kändes mer "konstigt" än själva slutartiden...

/Oscar

jag kan bara hålla med i ditt inlägg, fladdermusbilden finns många misstankar att peka på..
håller också med om tornseglar bilden att det är 50/50, jag fotade en del tornseglare sommaren 2007 och 2008 kan kostatera att det inte är omöjligt, men den ligger väldigt nära gränsen.
här har jag tex en bild med 1/1000 i slutare.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1051013.htm?set=mp
vilket du behöver om du ska fota när den jagar och glider förbi så pass nära..då går det undan kan jag säga.
har andra med snabbare tider och några med långsammare, tex en på längre håll med 1/80 i slutare med där jag har panorerat för att få det delvis okej och allt annat rörelse, om jag inte hade panorerat så hade varit tvärt om..

- Den rättmätiga mottagaren av utmärkelsen "Årets naturfotograf 2010" som gått miste om äran och 15000 kronor.

- Anneli Nivrén och övriga på naturvårdsverket som får lägga onödigt jobb på att redan ut Terjes soppa istället för att jobba med viktigare frågor.

- Gunnar Glöersen som avslöjat en bedragare men blev kallad både det ena och det andra och från många håll fortfarande får den uppskattning har förtjänar.

- Mårdhundsprojektet som lagt ner tid och pengar för att fånga in Terjes påhittade mårdhund.

- Terjes vänner, beundrare och medlemmar inom PhotoNatura, Naturfotograferna/N och Mullsjö Fotoklubb som känner sig lurade.

Ja, det handlar om mycket mer än enbart de förfalskade bilderna.

och vem eller vilka är det?
ingen vad jag vet har velat lägga locket på angående bildfuskandet

du tyckte själv att tråden skulle låsas några sidor bakåt, vilket är jävligt förvånande med tanke på att det är säkerligen den största bildmanipulationen i svensk historia inom foto..

jag tycker att 95% av alla skriver här är väldigt sakliga och vill fortfarande diskutera det han gjort och de bevis som det kommer nya dagligen och även om de fotoföreningar och priser han fått genom åren och även omfattningen och om naturfotografin isig.

jag vill i allafall inte kallas hyena, gam, sparkare för det..

om du inte vill diskutera nått i tråden och vill att den ska låsas, så är det bara att lämna/sluta läsa..

Senast ändrad:

Det är synd om alla dom där, men jag tycker också att det finns något tragiskt över Terjes agerande. Det måste finnas en orsak till att han betett sig såhär.

Det har säkert tagits upp tidigare, men det var ett rätt långt inslag i Kulturnyheterna igår.

Nu har jag pratat med honom och ansåg inte att han var i skick att intervjua...........

I nuläget räcker det nog med lite kortfattad information istället för en "intervju".
Några enstaka ord räcker.
Tex: "Det handlar om ca x bilder, sedan år y, pga ekonomiska skäl". Punkt.

Så länge den informationen uteblir orsakar de faktiskt själva att spekulationerna och aktiviteterna fortsätter hos Fotosidan, Flashback och andra forum.

Eller är det så ofantlig många bilder som förfalskats genom åren att man behöver tid på sig att inventera och tänka efter?! Notera att tidigare lämnade uppgifter visade sig vara lögn.

Intervjun kan de alltid ta senare, om de själva anser det nödvändigt att förklara det hela mer utförligt.

Det är synd om alla dom där, men jag tycker också att det finns något tragiskt över Terjes agerande. Det måste finnas en orsak till att han betett sig såhär.

Det har säkert tagits upp tidigare, men det var ett rätt långt inslag om detta i Kulturnyheterna igår.

I nuläget räcker det nog med lite kortfattad information istället för en "intervju".
Några enstaka ord räcker.

Så länge den informationen uteblir orsakar de faktiskt själva att spekulationerna och aktiviteterna fortsätter hos Fotosidan, Flashback och andra forum.

Eller är det så ofantlig många bilder som förfalskats genom åren att man behöver tid på sig att inventera och tänka efter?! Notera att tidigare lämnade uppgifter visade sig vara lögn.

Intervjun kan de alltid ta senare, om de själva anser det nödvändigt att förklara det hela mer utförligt.

Samt att deras gallerier verkar försvinna från mer och mer sidor, nu senast ScandinavianPhoto. Om man inte har något att dölja, varför inte låta de vara kvar?

Jag ska kolla av läget med Terje igen. Omfattningen i tid och antal tycker jag är viktigast att få fram.

Anledningen var han inte helt klar över när jag pratade med honom. Det var något som han jobbade med att få rätsida på. Han kände ändå sig tvingad att försöka komma med en förklaring och det tyckte jag blev fel.

du tyckte själv att tråden skulle låsas några sidor bakåt, vilket är jävligt förvånande med tanke på att det är säkerligen den största bildmanipulationen i svensk historia inom foto..

jag tycker att 95% av alla skriver här är väldigt sakliga och vill fortfarande diskutera det han gjort och de bevis som det kommer nya dagligen och även om de fotoföreningar och priser han fått genom åren och även omfattningen och om naturfotografin isig.

jag vill i allafall inte kallas hyena, gam, sparkare för det..

om du inte vill diskutera nått i tråden och vill att den ska låsas, så är det bara att lämna/sluta läsa..

läs om, jag tyckte tråden skulle låsas då det inte längre var sakfrågan som var viktig utan påhopp och spekulering i olika former, redan efter de första inläggen stod det utom all tvivel att Terge hade fuskat med flertal bilder.
Sedan blev det en upprepning, escalering av tonläget. se lista med ett antal utdrag.

Någon som har hört något från dom fotografer vars bilder han använt ?

Jag tror inte de har blivit kontaktade. I princip alla upptäckta bilder kommer från SuperStock, med undantag för vargbilden som kom från:

http://blog.kingsoutdoorworld.com/2006/03/04/wolf-sighting-in-colorado/

- samt en lobild vars lodjur kom från Jägareförbundet, fotograf Rune Broman:

http://www.jagareforbundet.se/gavleborg/sandvikens_norra/rovvilt/bilder/Rune_Broman_lodjur.jpg

http://i55.tinypic.com/2d8jk9d.gif

Men jag vet dessvärre inte om någon har kontaktat dem ännu.

Låt oss ponera att Terje säger att det kanske är ett femtiotal lodjursbilder som har blivit manipulerade. Men han säger att han bara har manipulerat sedan år 2011. Något som kanske nu känns osannolikt (vargbild, 2007). Borde väl inte vara mer än rätt att även kräva högupplösta bevis för den (och kanske de mer omdebatterade bilderna som är pre-2011)?

Det har säkert tagits upp tidigare, men det var ett rätt långt inslag om detta i Kulturnyheterna igår.

det är klart att det finns och mitt huvudargument är att Terje själv får berätta.

Det är ju så illa att man utgår från att varenda ord han säger är en lögn och att hon därmed, med den omvända logiken, MÅSTE vara skyldig eftersom han förnekar det.

Jag är mer bekymrad över bristen på självinsikt i fb-inlägget. "Den här skiten", skriver han som om han vore oskyldigt anklagad.

Vi vet med 100 procent säkerhet vet att Terje är en durkdriven lögnare. Naturligtvis gör den vetskapen att allt han säger kommer att ifrågasättas och måste ifrågasättas. Synd om honom (och Malin också naturligtvis) om han nu skulle säga något som är sant och ingen tror honom. Men det är den notoriske lögnhalsens problem.

/ FiCa1

Någon som har hört något från dom fotografer vars bilder han använt ?

Har inte sett några uppgifter på det. Hellesö själv höll hårt på sina yrkesmässiga rättigheter - på gränsen till protektionistiskt beteende emellanåt - och var snabb med att skicka fakturor och hota med stämningar. Ifall de fotografer vars bilder han använt agerade likadant skulle det nog kunna bli såväl jobbiga processer som svidande ekonomiska konsekvenser för honom.

Själv har jag varit frestad att kontakta Rune Broman i Kungsgården, vars lodjursbild från 4 april 2004 Hellesö använt i ett av de senast avslöjade montagen. Broman var inte alls någon proffsfotograf ute för att ta bilder av lo:

"Rune Broman hade varit och handlat. När han körde in på framsidan av hset [sic] stod lodjuret där. Han skyndade sig in efter en kamera och när han kom ut hade lodjuret sprungit iväg men stannat till vid garaget. Där lyckades han få en bild av djuret."

Broman skulle nog bli mäkta förvånad om han fick veta att han kanske kan kräva pengar av en av nordens hetaste natorfotografer!

Källa: http://www.jagareforbundet.se/gavleborg/sandvikens_norra/rovvilt/rovviltobs2004.htm

Edit: såg att länken och Bromans namn redan postats, men jag låter det hela stå.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar