Jerry Gladh
Avslutat medlemskap
det är klart att det finns och mitt huvudargument är att Terje själv får berätta.
problemet är nog att den berättelsen, oavsett innehåll, inte kommer att uppfattas som trovärdig
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
det är klart att det finns och mitt huvudargument är att Terje själv får berätta.
Vi vet med 100 procent säkerhet vet att Terje är en durkdriven lögnare. Naturligtvis gör den vetskapen att allt han säger kommer att ifrågasättas och måste ifrågasättas. Synd om honom (och Malin också naturligtvis) om han nu skulle säga något som är sant och ingen tror honom. Men det är den notoriske lögnhalsens problem.
/ FiCa1
...och här kommer ett bevis på hur åtminstone jag reagerar i en sån här soppa. Det första jag gjorde var att titta på knip-bilden som Magnus länkade till:
http://www.soderhamn.se/omsoderhamn...n/sandarne.4.cd1771b11927f1f0c6800038434.html
Extremt märkliga jpg-effekter runt fågeln, som antingen tyder på att han brusreducerat hårt och slarvigt, eller på något annat. Jag påstår VERKLIGEN inte att den är fuskad med, utan det är bara ett bevis på hur åtminstone jag och säkert många med mig kommer reagera när de ser bilder från fotografen TH framöver.
Jag ska kolla av läget med Terje igen. Omfattningen i tid och antal tycker jag är viktigast att få fram. [...]
Detta är anledningen till att jag anser att vi inte i nu läget ska avkräva Terje nån förklaring omedelbart...............
Jag tyckte synd om Terje.
När jag först läste nyheten i helgen så tyckte jag att det lät helt sjukt. Att en känd fotograf laddar ner bilder från internet och klistrar in i sina egna, samtidigt som han har som image att inte röra bilderna alls efter att avtryckarknappen avfyrats, helt galet. Men ännu mer galet och förbluffande tyckte jag att det var hur han beskrevs ha lurat sin fru, tänk att med inlevelse spela allt detta för henne och till och med visa upp platsen där man stod 1 meter ifrån ett lodjur! Samtidigt som jag tyckte att han betett sig väldigt illa och grävt sin egen grop så tyckte jag ändå lite synd om honom och tänkte på att han nog mår dåligt av avslöjandet.
Men jag får allt svårare att behålla strimman av empati för hans mående, dels i takt med att omfattningen ökat till den grad att man inte längre kan tro på någon bild men kanske främst pga. vissa attityder gällande ärendet.
Hans egen attityd där han tonar ner det han har gjort genom att inte ödmjukt böja sig för kritiken, utan istället kallar situationen för "den här skiten" och dessutom har mage att säga att de som diskuterar Malins eventuella inblandning är de som är allra hemskast. Som om random internetmänniskors funderingar över hennes bilder skulle vara värre än HANS duperande av henne?
Citat ur facebookinlägget:
"Många jobbar häcken utav sig för att knäcka mig fullständigt, som om jag är en Breivik eller Khadaffi. Men jag kommer tillbaka!"
"Vill också avliva ett rykte: jag har inte tagit emot en enda krona på mina fuskbilder, inte har jag fått betalt för lodjursprojektet heller."
Det här läser jag som att han vill argumentera för att det han gjort inte är så farligt, eftersom han inte sålt bilderna och inte heller är så hemsk som massmördare.
Samma retorik finns hos många debattörer, som tycker att diskussionen ska läggas ner. För han har ju inte våldtagit någon, barnen i Afrika svälter och vad spelar egentligen några bilder för roll då? Uttryck som att det är tråkigt det här som "hänt" och att han har begått "misstag". Varför bagatelliserar man det här genom att dra in värre händelser, varför utrycker man sig som att det här är något som bara hux flux har drabbat Terje och inte något som Terje har begått med berått mod? Bagatelliserandet och gnället om att diskussionen ens finns har raderat åtminstone min sympati.
det räcker som sagt med några få ord:
Tex: "Det handlar om ca x bilder, sedan år y". Punkt.
Så länge den informationen uteblir orsakar de faktiskt själva att spekulationerna och aktiviteterna fortsätter hos Fotosidan, Flashback och andra forum.
En kort fundering, hur gör detektiverna på Flashback för att säkerställa att vissa bilder har specifika bilder inklistrade? Tar de och söker efter någotsånär likvärdiga bilder eller har de mjukvara för att göra pixeljämförelse.
De gif-animation som florerar ser ju trovärdiga ut, men det var väl Terjes bilder också fram tills erkännandet
Jag tror inte de har blivit kontaktade. I princip alla upptäckta bilder kommer från SuperStock, med undantag för vargbilden som kom från:
http://blog.kingsoutdoorworld.com/2006/03/04/wolf-sighting-in-colorado/
- samt en lobild vars lodjur kom från Jägareförbundet, fotograf Rune Broman:
http://www.jagareforbundet.se/gavleborg/sandvikens_norra/rovvilt/bilder/Rune_Broman_lodjur.jpg
http://i55.tinypic.com/2d8jk9d.gif
Men jag vet dessvärre inte om någon har kontaktat dem ännu.
Låt oss ponera att Terje säger att det kanske är ett femtiotal lodjursbilder som har blivit manipulerade. Men han säger att han bara har manipulerat sedan år 2011. Något som kanske nu känns osannolikt (vargbild, 2007). Borde väl inte vara mer än rätt att även kräva högupplösta bevis för den (och kanske de mer omdebatterade bilderna som är pre-2011)?
Söker så in i h-vete! Sedan efter att man har funnit en likvärdig bild är det bara att prova i PS, och om den överensstämmer, så är det inget snack om saken.
Men blir det inte bara indicier då? För att framföras som bevis måste man väl jämföra på pixelnivå?
Är ju onödigt att kalla det för bevis om det senare framkommer råfiler som visar att vissa äldre bilder faktiskt varit äkta.
Och för att inte hamna i skottlinjen själv, så vill jag passa på att säga att detta absolut inte är något försvar av TH, bara sunt förnuft och sansad eftertanke
Jag ställer mig tveksam till värdet av ett uttalande i nuläget.........
Det skulle också bara ge ytterligare bränsle till spekulationerna på nätet.
@ Osquar, Birdman och ni andra som är experter på flygande fotomotiv -
Är det möjligt att ta en bild som den på tornseglaren - en snabb flygare - på 1/100 sekund? En skarp bild på fladdermus på 1/15 sekund? Dessa faktorer anser jag vara mycket starkare indicier på eventuellt fusk än fotodatum; kamerainställningarna kan ju helt enkelt vara fel.
Förresten: Hellesö är fågelskådare i grunden och fågelfotograf sedan decennier. Han har mängder med fågelbilder i sitt arkiv, så när det gäller fejkade fågelbilder - om sådana nu finns - så är det troliga att han inte hämtat förlagor från nätet utan använt egna. Bevisföringen får i dessa fall föras med andra medel. Kan kanske vara värt att förmedla till analytikerna på Flashback.
Spekulationerna kommer tvärtom att bli ännu större om han avvaktar. Särskilt om han avvaktar tills flashbackarna inte har tillgång till fler bilder.
Det hela är upp till honom. Säger han inget nu så är risken att hela hans genom åren samlade produktion blir misstänkt. Och att hans trovärdighet aldrig någonsin återhämtas.
Alla bilder kan självklart vara äkta. Jag tror inte att det är flashbacks idé att döma någon utan att samla in så mycket fakta som möjligt som sedan kan användas i någon form av bevisföring av de som har mandat att göra det.Men blir det inte bara indicier då? För att framföras som bevis måste man väl jämföra på pixelnivå?
Är ju onödigt att kalla det för bevis om det senare framkommer råfiler som visar att vissa äldre bilder faktiskt varit äkta.
Och för att inte hamna i skottlinjen själv, så vill jag passa på att säga att detta absolut inte är något försvar av TH, bara sunt förnuft och sansad eftertanke
läs om, jag tyckte tråden skulle låsas då det inte längre var sakfrågan som var viktig utan påhopp och spekulering i olika former, redan efter de första inläggen stod det utom all tvivel att Terge hade fuskat med flertal bilder.
Sedan blev det en upprepning, escalering av tonläget. se lista med ett antal utdrag.
https://www.flashback.org/sp32715199
Har har vi ett riktigt bra inlägg..
Undra om någon från FS känner sig träffade. Det kan inte ha varit kul att heta Göran när detta hände..
Finns några riktigt läsvärda inlägg