Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Undrar om inte TH är en ny nisch på spåren. Bruno Liljefors målade såvitt jag förstår mycket på beställning. I väntan på vad konsthandlarens beställning målade han bakgrunder och satte sedan dit en räv, hare, orre eller vad folk nu ville ha. A la carte fotografi så att säga. Välj bakgrund och djur så fixar jag det.

Men dock var det Bruno Liljefors själv som målade. Han klippte inte sönder andra konstärers dukar och klistrade på sina egna bakgrunder. Inget nytt med att photoshopa med att klippa-o-klistra i bilder men då måste man berätta det. Hade Terje öppet berättat att han klippt-o-klistrat och lagt till urklipp från sina egna bilder så hade det inte blivit något av denna soppa.
 
Jag har mycket svårt att någon som fått sin bild stulen av Terje skulle misstycka om det på ett tydligt sätt visas hur deras bilder används av en bluffmakare. Vad Terje tycker om det känns rätt oväsentligt...

Riktigt så enkelt är det förstås inte. Jag skulle uppmana alla att vara noga med att hålla rent i eget bo när man anklagar andra. Terje kanske också hade svårt att tro att någon skulle misstycka att han saxade djur från andras foton. Alla har vi olika verklighetsuppfattning.
 
Press...

Om den som läste mitt tidigare inlägg tänker efter lite så ser man en röd tråd...

Terje har hamnat i en "karriärsvacka" vilken även lett till kraftigt sviktande ekonomi, han har antagligen sett det nödvändigt att "fuska" sig ur den för att åter hamna med i "leken"...

När jag läser vissa av inläggen Terje gjort på sin blogg blir jag mörkrädd över vilka godtrogna idioter han tycks attrahera... vem faan kan tro att en karl kan komma så nära ett vilt lodjur som en meter..?

Att jag namnger personen i fråga har att göra med att han är en offentlig person som jobbar inom kommunen och på eget bevåg valt att kasta pengar i sjön utan upphandling...

Tänk om alla skulle kunna gå till en kommun och sälja in en tjänst utan att ens leverera 2 %..?!

Anledningen att man kollar konkurrensen är enkel... jag bedömer den utifrån dess ekonomiska perspektiv, jag själv tar bara uppdrag där jag vet att jag kan och ges möjligheten att leverera något som får kundens armhår att resa sig medan en som sitter i en mera utsatt ekonomisk situation tar jobbet och snabbt krafsar ihop nåt som får duga... tyvärr ett beteende som blir allt vanligare idag...

Snacka runt med lite personer med anknytning till foto i Söderhamn så får du höra sanningen om varför Terje drog, han hade utnyttjat varje företagare till max och i de fall det förekom någon som helst "betalning" så var den i form av små utskrifter som "de skulle kunna" sälja för tusentals kronor... Nu, fyra, fem år senare är skulderna fortfarande inte betalda och bilderna hänger kvar, osålda..!

Fotointresset i Söderhamns KK fick sig dessutom en törn när Malin började tävla i klubben för vad hon än skickade in så vann hon, om det var pga bilderna eller de facto att hon var ung, tjej och Terjes tjej ska jag låta vara osagt men det fanns vissa som slutade gå på mötena på grund av just henne... tilläggas ska väl att jag vart på ett enda möte och det var långt efter att de flyttat till Mullsjö, jag har ännu ej heller skickat in någon bild till någon månadstävling...

Terje lämnade en riktig soppa efter sig i Söderhamn och nu en än värre soppa efter sig i Mullsjö...
 
Riktigt så enkelt är det förstås inte. Jag skulle uppmana alla att vara noga med att hålla rent i eget bo när man anklagar andra. Terje kanske också hade svårt att tro att någon skulle misstycka att han saxade djur från andras foton. Alla har vi olika verklighetsuppfattning.
Har du någon alternativ lösning på hur man skall kunna avslöja fler av Terjes förfalskningar? Om man nu inte får visa upp några bilder?
 
Har du någon alternativ lösning på hur man skall kunna avslöja fler av Terjes förfalskningar? Om man nu inte får visa upp några bilder?

Egentligen inte, men vad jag menar är att man bör vara medveten om att bilderna fortfarande är skyddade av upphovsrätten. Att en skitstövel bryter mot reglerna betyder inte att alla bör göra detsamma.
Kankse går det att länka till originalbilderna i stället, men jag förstår likväl att det inte skulle visa manipulationerna lika tydligt.
 
... tvärtom skulle jag tom vilja påstå. Flera där är rent av irriterade på just det ...

Irriterade på vad? Att de tror att lavskrikan är fejk? Men ja, de är irriterade på popphoto som väljer att lägga ut lavskrikebilden som potentiell fejk och sedan länka vidare till flashback.

Jag har hängt med i den tråden rätt frekvent nu de senaste dagarna, och jag har tror mig ha sett tre eller fyra personer som har varit tveksamt lagda till lavskrikan. Och då talar vi om en tråd som nu är uppe i 314 sidor.
 
Irriterade på vad? Att de tror att lavskrikan är fejk? Men ja, de är irriterade på popphoto som väljer att lägga ut lavskrikebilden som potentiell fejk och sedan länka vidare till flashback.
Gizmodo drar på än mer om lavskrikan i sin artikel
http://gizmodo.com/5837537/swedish-nature-photographer-exposed-as-giant-photoshopping-fraud
Även PetaPixel har skrivit om Terje men inte om fågelbilden
http://www.petapixel.com/2011/09/05...ographer-of-the-year-admits-to-faking-photos/

Dom där inläggen har alla sin grund i denna nyhetsnotis från UPI, som dom väl gjort egna tolkningar utifrån sedan:
http://www.upi.com/Top_News/World-N...aking-photos/UPI-87491315237363/?spt=hs&or=tn
 
Riktigt så enkelt är det förstås inte. Jag skulle uppmana alla att vara noga med att hålla rent i eget bo när man anklagar andra. Terje kanske också hade svårt att tro att någon skulle misstycka att han saxade djur från andras foton. Alla har vi olika verklighetsuppfattning.

Nu tycker jag du är lite väl kategorisk... Att jämföra en blogg där man extremt tydligt visar hur någon fuskat med fuskarens egen tveksamma moral är verkligen att jämföra äpplen och päron.
 
Gizmodo drar på än mer om lavskrikan i sin artikel
http://gizmodo.com/5837537/swedish-nature-photographer-exposed-as-giant-photoshopping-fraud
Även PetaPixel har skrivit om Terje men inte om fågelbilden
http://www.petapixel.com/2011/09/05...ographer-of-the-year-admits-to-faking-photos/

Dom där inläggen har alla sin grund i denna nyhetsnotis från UPI, som dom väl gjort egna tolkningar utifrån sedan:
http://www.upi.com/Top_News/World-N...aking-photos/UPI-87491315237363/?spt=hs&or=tn

"His photo of a Siberian jay looks like CGI to begin with. How did this stupid-looking, blurry charade fool anyone, let alone the Environmental Protection Agency?"

Ja det där var inte snyggt från Gizmodo då den bilden ej ännu är bevisad. Men men, utländska medier är det ju inte jättenoga med då det här nog mest blir en notis så långt bort
 
"His photo of a Siberian jay looks like CGI to begin with. How did this stupid-looking, blurry charade fool anyone, let alone the Environmental Protection Agency?"

Ja det där var inte snyggt från Gizmodo då den bilden ej ännu är bevisad. Men men, utländska medier är det ju inte jättenoga med då det här nog mest blir en notis så långt bort

Jag vill minnas att jag har sett en bild i Terjes blogg från tillfället när bilden på lavskrikan togs, en bild som visar Terje i helfigur med en "titt-å-tryck" i en handen och en korvbit (klassiker vid plåtning av lavskrikor!) i andra handen. Bilden är dessutom en blixtbild, där han förmodligen har ställt ner blixtsynktiden (dvs en längre tid än kamerans normala synk-tid), vilket ger den blurriga effekten.

Bild-exempel på detta blixt-fenomen finns i mängder, inte minst inom sport-fotografin. Så denna bild torde knappast vara "terjad"...

/Oscar
 
Jag vill minnas att jag har sett en bild i Terjes blogg från tillfället när bilden på lavskrikan togs, en bild som visar Terje i helfigur med en "titt-å-tryck" i en handen och en korvbit (klassiker vid plåtning av lavskrikor!) i andra handen. Bilden är dessutom en blixtbild, där han förmodligen har ställt ner blixtsynktiden (dvs en längre tid än kamerans normala synk-tid), vilket ger den blurriga effekten.

Bild-exempel på detta blixt-fenomen finns i mängder, inte minst inom sport-fotografin. Så denna bild torde knappast vara "terjad"...

/Oscar

Nejdå, kan med nästan full säkerhet säga att den inte är förfalskad på något sätt och vis. :) Men det har inte FB's granskningar heller sagt.
 
Lavbskrikebilden ser inte alls konstig ut i mina ögon, tagen med blixt på när håll. Vem som helst kan gå ut i fjällbjörksogen och se, lavskrikorna ärt ganska orädda och man kan komma dom mycket nära, det är min erfarenhet (som ändå bara sträcker sig till några få besök i fjällen).
 
Jag vill minnas att jag har sett en bild i Terjes blogg från tillfället när bilden på lavskrikan togs, en bild som visar Terje i helfigur med en "titt-å-tryck" i en handen och en korvbit (klassiker vid plåtning av lavskrikor!) i andra handen. Bilden är dessutom en blixtbild, där han förmodligen har ställt ner blixtsynktiden (dvs en längre tid än kamerans normala synk-tid), vilket ger den blurriga effekten.

Bild-exempel på detta blixt-fenomen finns i mängder, inte minst inom sport-fotografin. Så denna bild torde knappast vara "terjad"...

/Oscar

Du minns rätt. Bilden där Hellesö matar fågeln har lagts ut (som länk) på Flashback för ett tag sedan. Vad gäller "vinnarbilden" så har inga övertygande argument lagts fram för att den skulle vara fejk, konsensus säger att den är på sannolika skäl icke misstänkt.
 
Bara en stilla undran till andra kunniga:

Finns det någon som helst möjlighet att skåda tranor och hägrar i Hälsingland så sent som 29 oktober?
 
Det jag tycker ser lite konstigt ut är att lavskrikan och "stubben" har både blixtskärpa och rörelseoskärpa vilket skulle stämma med lång synktid och att man rör kameran. Trädgrenarna i bakgrunden har dock ingen rörelseoskärpa. Hur kommer det sig?

Jag säger absolut inte att bilden är fejk, men det skulle ju kunna vara ett ihopklipp av två av hans egna bilder.
 
Riktigt så enkelt är det förstås inte. Jag skulle uppmana alla att vara noga med att hålla rent i eget bo när man anklagar andra. Terje kanske också hade svårt att tro att någon skulle misstycka att han saxade djur från andras foton. Alla har vi olika verklighetsuppfattning.

Hur kan du tror det. Att Terje inte skulle tror att de misstyckte ... du är uppenbarligen inte särskilt påläst.
Länken nedan finns på ett antal forum ett antal gånger, men du kan få den igen

http://www.naturfotoforum.se/forum/viewtopic.php?t=17165&highlight=000

Där kan du läsa vad Terje tycker om kopiering. Finns fler ställen men orkar inte leta fler länkar nu. Du vill uppenbarligen inte förstå att bedrägeri är bedrägeri oavsett vad man kallar det
 
Bara en stilla undran till andra kunniga:

Finns det någon som helst möjlighet att skåda tranor och hägrar i Hälsingland så sent som 29 oktober?

Hägern övervintrar regelbundet i Sverige, hur det ser ut med antalet i Hälsingland om senhöstarna vet jag inte men i Sthlm kan den ses vid öppna vatten året om, om än i lägre antal. Tranan flyttar först och främst slutet av sept - andra delen av oktober, men vissa individer kan vara senare än så och i södra Sverige till och med övervintra i enstaka exemplar.

// Daniel
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.