Billingen
Aktiv medlem
Dorthe Hellesö meddelade just att Terje lagts in på sjukhus...
http://malinhelleso.wordpress.com/2011/09/03/mina-bilder/
http://malinhelleso.wordpress.com/2011/09/03/mina-bilder/
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är svårigheten att få tag i något som sätter priset på en vara. Frimärket 3 skilling banco har ett högre värde än ett "Sverige Frimärke" som vi dagligen sätter på brevet. Jag tycker att samma gäller ett lodjur i naturen jämfört med ett på Zoo, sannolikheten är så mycket mindre att se lodjuret i naturen vilket gör att en "äkta" bild i mina ögan har ett högre värde
Nu menar du situationen då du ska köpa en bild, antar jag.
Om vi bara tar situationen då du tittar på en bild istället: blir en bild plötsligt bättre om du får veta att bilden du trodde var tagen i en djurpark i själva verket var tagen ute i naturen?
...
Kan man jämföra med en porslinsservice som är handmålat i väldigt fint mönster eller något som är gjort av en maskin? visst sätter man större värde på det handmålade
Lämna frun utanför. Jag vet av egen erfarenhet att äkta män kan göra mängder av konstiga saker utan att man reagerar eller ens misstänker något. Man är helt enkelt för nära och litar på dem...
Hoppas att Malin Hellsö inte har något med detta att göra!
Maria
Som med så mycket annat så "beror det på", handarbete är inget självändamål tycker jag, det är utförandet och kanske ännu mer funktionen som gäller för mig. Jag betalar inte dyrt för handgjort om det maskingjorda faktiskt är bättre, men jag förstår att andra lägger ett stort värde på det och är villiga att betala extra bara för att det tagit lång tid att tillverka.
nedkortat.....
Jo då, det kan vi. Trots allt har ju Terje Hellesö varit fotograf betydligt längre än vi haft datorprogram till hjälp i bildbehandlingen, om det nu varit avgörande för bildfusket.
Han gav ju ut böcker på 80-talet om naturfoto, han har vad jag förstått givit kurser i naturfotografering. Från både bokutgivning och kurser har han fått många efterföljare och supportrar, som alltså till stor del torde ha fångat och fångar naturen på samma sätt utan att för den sakens skull gå över en etisk och moralisk gräns.
I mina ögon är han fortfarande en skicklig fotograf, det är bara i några fall hans väg fram till en färdig bild som inte är försvarbar.
vilket inlägg (där Terje erkänner..) på fotosidan är det som Aftonbladet menar där i artikeln ??
Det är svårigheten att få tag i något som sätter priset på en vara. Frimärket 3 skilling banco har ett högre värde än ett "Sverige Frimärke" som vi dagligen sätter på brevet. Jag tycker att samma gäller ett lodjur i naturen jämfört med ett på Zoo, sannolikheten är så mycket mindre att se lodjuret i naturen vilket gör att en "äkta" bild i mina ögan har ett högre värde
Så värdet på en bild och på fotografens duktighet/anseende/ framgång är direkt kopplat till hur svårt det har varit att kunna ta bilden?
Även om en bild är uselt komponerad och exponerad, suddig och brusig har den ett högre värde enbart beroende på motivet och hur unikt detta anses vara?
En bild med ett vanligt motiv kan aldrig ha ett högt värde eftersom vanlighet är av trivialt värde i fotografisk mening?
Vad (motivet) och var (platsen, förutsättningarna) är alltid överordnat hur (sättet som bilden tagits på och hur bilden ser ut i både estetsisk och teknisk mening)?
Jakten på värde och unika motiv kan driva fotografer att fuska för att på så sätt på konstlad väg tillskriva sig själv, sitt fotograferande och sina bilder ett högre värde i andras ögon?
Både Terjes och Malins bloggar stängdes precis.
EDIT:
Jag hade inte sett hans "bilder" innan detta uppdagades. Idag har jag kollat runt litet, och det är helt makalöst att någon kan tro att de är äkta. Jag sitter och fnittrar åt dem =)