fjalstal
Aktiv medlem
Nej, jag försvsarar inte Terjes digitala bildmanipulation.
Det är väl inget fel med det om han nu gör det öppet. Vad jag förstår har han tidigare öppet gjort kompositbilder, vilket väl är OK om man gillar stilen. Att han däremot utnyttjar sina följares tro på honom och går ett steg vidare på ett så dåligt och kontrollerbart sätt är patetiskt. Det hade inte varit särskilt svårt för honom att förändra bildmaterialet så pass att myglet hade varit mycket svårt att avslöja. Om han har har utfört myglet p g a av stress eller arrogans är inte lätt att veta, men personligen lutar jag åt en viss sida.
Jag har sysslat med Photoshop (och nästan alla andra digitala verktyg) sedan 1996. Jag t o m utbildat folk på Photoshop. Jag vet vilka artefakter man bör leta efter i en bild för att se eventuella manipuleringar. Under de senaste åren har jag med intresse följt några naturfotografer här i Bohuslän. Dom som verkar vara hyggliga människor är oftast inte så intressanta, men när fotograferandet kombineras med stor svada och lite väl bra bildresultat så lägger jag gärna lite tid på att skärskåda deras bilder. Jag har för tillfället ögonen på en fågelfotograf i norra Bohuslän och en undervattensfotograf (inte Anders Salesjö). Bägge dessa har missat i retuscheringar och gjort fotomontage som är möjliga att identifiera med en del arbete. Det intressantaste med dessa två fotografer är dock att deras fans är dom så trogna och okritiska oavsett vad som än händer.
/Calle
edit 23:02: missade ett ord