Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag prövade nyss och det är den här också, enligt programmet:
http://martinstenlund.se/files/blog_pics/2012/1024px/DSC_1812.jpg

Jag har bara använt dragreglagen i Camera Raw och kört en kombinerad nedskalning och högpasskärpning med ett skript. Några selektiva åtgärder är inte gjorda, så den uppgiften ter sig rätt meningslös.

Og tar du et bildet som ikke er gjort noe med får du beskjed om at det med stor sannsynelighet er redigert.

Og tar du et bildet som ikke er gjort noe med får du beskjed om at det med stor sannsynelighet er redigert.

Nja, det är inte helt sant. Jag letade upp en JPEG från en Canon Powershot A95 respektive Nikon D80 och i full storlek direkt ur kameran så ansågs de ha hög sannolikhet för att vara orginalet. Det var de kamerorna jag ens hade några JPEG direkt ur kameran ifrån, oaktat mobiltelefonen.

Jag sparade om JPEG-filen från A95:an utan att ändra någonting alls och det räckte för att den skulle anses redigerad. I det här sammanhanget är programmets konstaterande på sista raden alltså helt värdelöst.

Ok. Jeg prøvde kun mobilbilder. Har ikke annet på denne maskinen.

Men ja siste linjen er ikke mye nytte i når det kommer til denne diskusjonen.

Det finns självklart mer avancerade program men de har jag inte råd till.

Har ni förstorat bilden och kollat på pixel-nivå?

Att bara ladda ner analysprogram från nätet utan att veta vad man får ut är vanskligt. Och dessutom utan att veta vad programmet egentligen presenterar. Det är många som har gått på den minan.

Jag lägger ingen värdering på Terjes hokuspokus men om man ska ägna sig åt analys av ettor och nollor så bör man nog veta vad man gör...och vad ens verktyg gör. Kommersiella program har, normalt sett, whitepapers och någon som exakt kan förklara hur programmet arbetar. Men då kostar det flis...

Har inte hängt med här på flera månader, så jag undrar om någon vänlig själ kan besvara följande frågor..:
Har någon av fotograferna som Terje stal bilder ifrån krävt honom på pengar?
Hur gick det med prispengarna som han fick från Naturvårdsverket, har myndigheten krävt tillbaka dom och har han isåfall betalat tillbaka?
Har någon av dom han stulit texter ifrån krävt ersättning?

Det är inget orimligt att man vill diskutera en enskild bilds äkthet. Men jag vill inte se personangrepp utan diskussioner om sakfrågan. Dvs den enskilda bilden. Jag raderar nu personangrepp igen och det gör mig lite beklämd att det igen är det "nya" i tråden som jag måste moderera. Att påstå att någon har en diagnos har vi varit mycket noga med att radera så fort det gäller Terje för sånt är verkligen inget som har här att göra. Och eftersom du använder samma diagnos här och heter samma namn (Anders) så förmodar jag att du är den som skrivit samma sak i Terjes blogginlägg idag. Terje, jag tycker du skall moderera bort det hos dig också!

Och den ENDA anledningen till att denna tråd fortfarande lever är att många, berättigat, tycker att Terje inte svarat på alla frågor. Det finns ju ett antal bilder som folk undrar över, och så länge Terje tiger om dem så kommer denna tråd att leva.

Så jag hoppas att denna tråden snart dör ut så alla kan gå vidare.

Jeg synes ikke innlegget til Anders kunne regnes som personangrep.

Det är viktigt att skilja på sak och person. När man ifrågasätter en bild, så har man inte kritiserat personen som har gjort bilden, och i det aktuella fallet är det tämligen naturligt att man inte riktigt litar på att bilderna är omanipulerade fotografier. Man ska kunna ifrågasätta utan att bli angripen. Vi har sett saklösa angrepp här på Gunnar Glöersen i samband med att han ifrågasatte mårdhunden och lodjuren i Mullsjö. Facit visar att han hade rätt, men ack så hårt han angreps. Där kan man verkligen peka på personangrepp.

VeraVardig har inte angripit Terje, utan hon har ifrågasatt en bild, och den bilden diskuteras här, men några ifrågasätter i stället henne. Hon verkar inte helt nöjd med att lita på Terje, utan vill veta mer om bilden. Det är ingenting konstigt med den bakgrund som den här historien har. Det kanske så småningom kommer fram om bilden är äkta eller på något sätt manipulerad, men jag tänker inte uttala mig om den saken vare sig åt ena eller andra hållet. Det är för tillfället en spekulation, och det är den sitsen Terje själv har satt sig i. Folk tror inte på hans bilder.

Och helt oavsett om du tycker att Terje borde få fler chanser, är det helt öppet för att ifrågasätta bilderna som han visar. På samma sätt som med alla andra Terje-bilder kan man då föra fram för och emot och förklara varför man tar ställning för det ena eller det andra, men att angripa den som ifrågasätter är inte okej.

Något konkret att gå på i denna diskussion.
Du laddar ned ett program du inte ens vet vad det gör med bilden och tror att det är världens upptäckt det gjort? Det som står i textfilen är:

1. att bilden är förändrad via ACD, något jag skrev om tidigare.
2. att din dator heter Tero.
Läs texten.

Den visar på att bilden är bearbetad.

En startpunkt i en seriös debatt om bilden!
No shit att bilden är bearbetad. Bilden är 600 x 499 px stor. 0,3 megapixelskameran som använts här. Dessutom är bilden inte i 2/3 format. Trots detta har bilden en vinjettering.

Har du slagit vad med någon om att bilden är manipulerad till alla odds eller vadan denna besatthet?

Du har fått två konkreta tips från mig som du inte har använt dig av, bildgoogla bergsuv och att läsa igenom bloggen du länkade till som avslöjar bildmanipulering. Istället tankar du ned ett värdelöst program och visar oss nada och dessutom är stolt över din upptäckt.

Har du ens testat Gimp + errorlevels som jag visade dig?

Tuggan av tallen som jag tidigare talade om finner jag ingen anledning till att den ska vara manipulerad. Det har dessutom inte varit Terjes stil att manipulera något annat än just djur vad jag kan se när jag tittat igenom 40 bilder.

Att dubbelexponera, vinjettera, ljus upp partier mm måste räknas som helt ok (även om vissa naturfotografer inte tycker det är ok).

All manipulation, såväl traditionell sådan som du nämner som modern sådan i datorn, är helt ok bara man inte ljuger om att bilden är omanipulerad. Det är ljugandet som är det dåliga, inte manipulationen i sig.

Jag har följt diskussionen på Flashback och där har flera ansett att bilden är (kraftigt) bearbetad

Programmet Terje använt är ACD.
Detta program är inget jag använder men det verkar helt ok och billigt!!

Vinjettering, dodgeverktyget är några av förslagen som debatteras på Flashback
(uppljusning i någon form)

Det verkar inte troligt att han klippt och klistrat denna gång, vilket känns bra!
Det som inte känns lika bra är att Terje låtit bli att beskriva vad han gjort med bilden.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har följt diskussionen på Flashback och där har flera ansett att bilden är (kraftigt) bearbetad

Programmet Terje använt är ACD.
Detta program är inget jag använder men det verkar helt ok och billigt!!

Vinjettering, dodgeverktyget är några av förslagen som debatteras på Flashback
(uppljusning i någon form)

Det verkar inte troligt att han klippt och klistrat denna gång, vilket känns bra!
Det som inte känns lika bra är att Terje låtit bli att beskriva vad han gjort med bilden.

Jag har raderat OT i ditt inlägg. Sen tycker jag att vi lägger diskussionen om bilden på vänt tills något verkligt nytt/uppseendeväckande upptäcks. Ingen här har fått fram något som är tillräckligt intressant för debatten och det blir mest spekulationer. Terje måste absolut inte deklarera sina bilder, men han skulle såklart gagnas av total öppenhet.

Den som ändå funderar tycker jag ringer/mailar Terje om vilken ev efterbehandling som skett istället för vara spekulativ här. Det är kanske t.o.m så att Terje kan skicka en något högre upplöst bild.

Nå er det vel ikke flere som mener bildet er kraftig redigert. Sålangt er det vel strengt tatt bare en?

Det er ikke kommet frem noe på flashback som ikke er kommet frem i tråden her.

Hvofror ikke ta kontakt med Terje og spørre hva han har gjort med bildet? Kanskje prøve det neste gang du mistenker noe. Måten du har håndert dette på minner faktisk mest om heksejakt.

Hvofror ikke ta kontakt med Terje og spørre hva han har gjort med bildet? Kanskje prøve det neste gang du mistenker noe. Måten du har håndert dette på minner faktisk mest om heksejakt.

Du verkar ju bra kontakt med Terje. Du kan väl fråga efter exakt bearbetning, och även en högupplöst bild. Och kanske ett par varianter från tillfället. Och så kan du lägga svar här. Och under tiden ser jag till att det inte spekuleras mer här.

Insnöad debatt på fel forum!

Jag förstår inte varför den här debatten förs på ett forum där svarande inte är deltagare och medlem! Anser att detta är verkligen insnöat! Terje ska ha möjlighet att besvara den här typen av debatt, utan att bli medlem i Fotosidan! Utan att bli medlem av ett Forum!
Fotosidan bör se till att detta förhindras!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar