I intervjun hävdar Terje att flera av bilderna han har tagit från nätet är "fria", och att han har betalat upphovsmännen till övriga. Vad jag förstår så ändrar ju inte det intrånget i upphovsrätten nämnvärt, eftersom han har gjort ändringar på ett sätt som knappast stämmer med andan i upphovsrättslagen.
Dessutom har han ju tidigare ljugit som en häst travar, så åtminstone jag tror inte för ett ögonblick på vad han säger, och jag tror att det är ganska många som i framtiden kommer att ha mycket svårt att tro på en utsaga av Terje Hellesø. Den som väntade sig att det skulle bli klarare av intervjun hos PK har nog orsak att känna sig sviken än en gång.
Jag tycker nog att PK borde ha goda skäl att ta upp upphovsrättsfrågor, och visst mörkades de i stor utsträckning. Frågan kom ju inte från intervjuaren. Jag gissar att PK inte är intresserade av upphovsrättfrågor när det gäller andra än deras medlemmar, och ingen av dem var väl drabbad. Vi har ju också sett hur tidningar skiter blött i upphovsrätten när de plockar bilder här och var på nätet och sätter byline privat.
Jag antar att sista ordet i Terje-debatten inte är sagt ännu, och att det ligger mycket långt fram i tiden.