Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är många år sedan antalet JPEG-filer på mina kort översteg antalet i RAW.
Snabbare och enklare process..
Vi som många gånger saknar den analoga tiden har nog en lite större förkärlek till JPEG, tror jag.
/// men men.. spela roll?
Visst är det lätt att diskursen glider utanför själva kärnan,,

Det som är svårt att komma ifrån är ju att Terje inte har gjort många rätt efter det här avslöjandet.

När han dessutom nu slänger ut bilder i sin blogg som inte riktigt håller standarden så höjer jag på ögonbrynen. Har borde fortfarande vara en kompetene fotograf.

/Niclas,

Ett RAW måste väl vara mer likt det analoga formatet? Då detta är en råfil, som du _måste_ framkalla

Tycker det blir en smula löjligt om man skall nagelfara allt han gör och tycker och försöka plantera in konspirationer i det mesta. Vad vi vet har han myglat med en mårdhund ett gäng lodjur och någon varg, eventuellt någon fågel och någon fladdermus. Men han har ju faktiskt tagit tio tusentals bilder där den absoluta majoriteten knappast är myglade på något sätt.

Jag spekulerade inte i lodjuren nu utan jag undrade, utifrån THs egen purism i fråga om att bilden ska göras i kameran och hans krävande teknik med multiexponeringar osv, varför han sedan accepterar att jobba med en färdigt komprimerad bild, jpg, där han i utgångspunkten har en 'manipulerad' version. Jag kan inte hitta någon orsak till hans förfarande. Det resulterar tyvärr i att han inte har en RAW-fil att presentera. Bekvämt, eller inte? Det beror på om man har intresse av att presentera en sådan.
Men, som påpekades, vi vet inte om han, trots allt, skjuter i RAW. Jag har antagit att han inte gör det, men man vet ju inte när man ska tro mannen.
Vad det är för 'löjligt' med att undra runt detta det vet jag inte. Tråden handlar väl om att få klarhet i vad som kommer ur kameran och vad som kommer från det virtuella klippbordet? Eller?

Eller så grundar sig ett till synes oklokt val i andras ögon på kunskap om vad valet får för OK konsekvenser för mig personligen.

Jag förstår ju givetvis vad du säger/menar Martin. Jag tror inte att jag behöver bli övertygad.
Jag tar bara en enkel utväg då jag avskyr varenda digitalt relaterat extramoment i processen.

Sen vad som likar original mest håller jag verkligen bara delvis med!

Kalla mig dum, osmart eller oaktsam med vad som skulle kunna vara teoretiskt bättre kvalitet. Det stör inte mig vad ngn annan tycker - så länge folk gapar av förundran och fascination över mina bilder, som både är stora och små, filer och printer:)
Jag saknar faktiskt inte något utan vinner i mina ögon många saker.

Känner inga behov av att bena ut detta mer i den här tråden. (!)

Återgår gärna till ämnet.

**

Jag tycker verkligen inte att RAW/JPEG är det denna tråden handlar om.

Jag har hela tiden betraktat Terjes hantering av Den saken som att han egentligen saknar det analoga och önskar en så lite skillnad från det som möjligt. Terje är inte alls dålig på att exponera så jag tror inte att han behöver justera så mycket i efterhand så vad gäller Den aspekten så tror jag han föredrar JPEG.

Kanske är det till och med så att Terje kallar en icke annat än nedsparad/arkiverad JPEGfil som "original/RAW" fil. Det blir ju inte helt rätt men det är ju trots allt så nära han kommer den ursprungliga filen så som den hade kunnat se ut i RAW.

Så,, jag ser verkligen inte ngt problem med detta.. Även om vi inte egentligen vet vad Terje menar med RAWfil så tycker inte jag att det spelar ngn roll, eftersom han ändå inte har lagt alla korten på bordet.

JAg själv tänkte när det här drog igång.
-Vad om folk av ngn anledning skulle anklaga mig för liknande fusk?
Jag har inte ens kunskaper i PS för att kunna försvara mig, fotar i JPEG gör jag ofta med och saknar det "alla andra" kallar äkta digitala original... SUCK.

jaja.
/Niclas,

Jag tycker verkligen inte att RAW/JPEG är det denna tråden handlar om.

Jag har hela tiden betraktat Terjes hantering av Den saken som att han egentligen saknar det analoga och önskar en så lite skillnad från det som möjligt. Terje är inte alls dålig på att exponera så jag tror inte att han behöver justera så mycket i efterhand så vad gäller Den aspekten så tror jag han föredrar JPEG.

Kanske är det till och med så att Terje kallar en icke annat än nedsparad/arkiverad JPEGfil som "original/RAW" fil. Det blir ju inte helt rätt men det är ju trots allt så nära han kommer den ursprungliga filen så som den hade kunnat se ut i RAW.

Så,, jag ser verkligen inte ngt problem med detta.. Även om vi inte egentligen vet vad Terje menar med RAWfil så tycker inte jag att det spelar ngn roll, eftersom han ändå inte har lagt alla korten på bordet.

JAg själv tänkte när det här drog igång.
-Vad om folk av ngn anledning skulle anklaga mig för liknande fusk?
Jag har inte ens kunskaper i PS för att kunna försvara mig, fotar i JPEG gör jag ofta med och saknar det "alla andra" kallar äkta digitala original... SUCK.

jaja.
/Niclas,

Dumförklarar inte dig Niclas, man väljer själv. Det jag menar är att man tar inte tillvara på hela bilden om man kör JPG. Då får du alla filter och annat som kameran själv lägger på.

Terje gillar nog inte heller att sitta framför datorn och pula. Men man får väl se det digitala mörkrummet som det analoga. Lämnade Terje in alla sina bilder på expert-framkallning tro? Gör du det samma? För enligt mig så är det samma sak som att låta JPG ta hand om allt. Man kör alla bilder genom en bit programkod, och vips så har man bilden. Ungefär som att lämna in bilderna på Expert för snabbframkallning.. Sen behöver man ju ändå oftast öka kontraster lite, pga lowpass, noise-reduction-filter osv som kameran kör. Men det är en annan diskussion, sorry =)
.

När man fotograferat med dia under hela forntiden så blir fotograferande i jpeg det närmaste man kan komma diafotograferandet. Att blanda in "japanska ingenjörers inställningar" är bara så jävla omoget eller ett utfall av okunskap. Inställningarna i kameran anpassar man ju helt efter sitt eget synsätt.
Har provat raw vid åtskilliga tillfällen men har ännu inte förstått nyttan med detta. Möjligtvis kan någon yrkesman dra nytta av det men som glad amatör,nej tack...

Om man anpassar inställningarna i kameran så bör det snarare jämställas med att fippla i mörkrummet vid framkallning. Eller att göra korrigeringar i Photoshop, då det är samma princip, bara det att det görs direkt i kameran.

RAW är det bildsätt som har minst förändrad digital information, ergo det mest äkta.

Jo, att fotografera i JPEG handlar ju om att släppa på vissa saker som man då låter kameran ta hand om själv med sina förutbestämda kvalitetsnormer.

Men så här kan man hålla på hur länge som helst. Ingen av oss som pratar här i tråden kan ens komma ihåg hur det var när KODAK en gång fastslog sin (senare hela världens) norm för proportionerna i det fotografiska rektangulära småbildsformatet.

Skillnader är det mellan olika stora pixlar också,, de ger förutsättningar för si eller så "rena/orena" signaler - alltså även RAWfilerna blir då olika från olika kameror. Visst har detta med specifikt kvalitet att göra men det påverkar ju också hur oförstörda "original" man har att jobba med.

Tänk när man hängde över ljusbordet.. med bomullsvantar och mnskydd.. NIKON,s 8ggr lupp.. klassisk musik i bakgrunden och en lukt av fotokemier i luften. ojojoj :)
Tror Terje saknar det också.

Du behöver inte säga sorry Martin. Vi tänker lite olika bara.

När man fotograferat med dia under hela forntiden så blir fotograferande i jpeg det närmaste man kan komma diafotograferandet. Att blanda in "japanska ingenjörers inställningar" är bara så jävla omoget eller ett utfall av okunskap. Inställningarna i kameran anpassar man ju helt efter sitt eget synsätt.
Har provat raw vid åtskilliga tillfällen men har ännu inte förstått nyttan med detta. Möjligtvis kan någon yrkesman dra nytta av det men som glad amatör,nej tack...

I detta inlägg förklarar jag varför det är besvärligare att använda JPEG än RAW, och varför man kastar bort en hel del möjligheter till en bra bild om man inte använder RAW.

Speciellt detta tycker jag är bra skrivet (jag citerar mig själv :):
Man måste alltså hålla på och justera kamerainställningar betydligt oftare om man enbart använder JPEG än om man använder RAW. Det tar alltid lite tid att ändra en inställning och den tiden kan vara avgörande för om man missar en bild eller lyckats bra med den.

Med detta vill jag dock inte avfärda JPEG helt och hållet. Det finns tillfällen då den sämre bildkvaliteten (i genomsnitt) med JPEG är acceptabel pga andra omständigheter.

Att använda Jpeg istället för RAW tyder ju på okunskap om något.

Nejdå, det kan vara ett medvetet val också. Det finns tillfällen då JPEG passar bättre än RAW. Man bör dock känna till för- och nackdelarna med respektive format så att man kan göra ett val grundat på kunskap.

Ett RAW måste väl vara mer likt det analoga formatet? Då detta är en råfil, som du _måste_ framkalla

Det går förstås inte att göra någon perfekt analogi. På vissa sätt är RAW jämfört med negativ film och på vissa sätt är JPEG jämförbart med diafilm, men man ska nog akta sig för att sätta likhetstecken mellan respektive format och filmtyp.

Då måste du också fråga dig vilken kameran som ger mest äkta raw ,, tänker jag.
Skönt att jag slipper det där tänket :)
(Tillåter mig unslippa, borde det väl heta...)

Hur menar du nu? RAW-formatet levereras självklart under samma princip, oavsett vad för kamera man använder. RAW är ju alltid RAW..

RAW > Jpeg i alla lägen om man vill få ut så mycket som möjligt av bilden. JPEG-filerna brukar vara av något sämre kvalitet, plus att det inte finns lika mycket information i de bilderna. Testa fota själv i bägge lägena och jämför så kommer du att se en skillnad.

Senast ändrad:
Nu är detta ett drygt sidospår, men visst är väl RAW dumpen från sensorn? Som sedan konverteras om till JPG?

PDM, jo självklart finns det gånger då JPG är bättre, som jag också skrev. Det beror helt på vad man fotograferar. Men är det naturfoto, där man oftast förr använde ISO50 för att få bäst kvalité, och nu då kör JPG-komprimering direkt från kameran blir man ju lite fundersam om man verkligen tar tillvara på formatet.

Enligt mig är RAW betydligt enklare än JPG, då man slipper, som du PDM skriver, att man slipper ändra i kameran hela tiden.

Okunskap var ett dåligt ord, och skrivet i affekt :)

"A camera raw image file contains minimally processed data from the image sensor of either a digital camera, image scanner, or motion picture film scanner. Raw files are so named because they are not yet processed and therefore are not ready to be printed or edited with a bitmap graphics editor."

"Raw image files are sometimes called digital negatives, as they fulfill the same role as negatives in film photography: that is, the negative is not directly usable as an image, but has all of the information needed to create an image. Likewise, the process of converting a raw image file into a viewable format is sometimes called developing a raw image, by analogy with the film development process used to convert photographic film into viewable prints."

http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_image_format#Benefits

För de okunniga/oförstående.

--

Men för att vara någorlunda ontopic, en ny artikel från den norska tidningen Natur&Foto som tidigare publicerade denna tvivelaktiga bild:

http://oi55.tinypic.com/mjvf4g.jpg

Länk till själva artikeln: http://i1187.photobucket.com/albums/z390/Fnoden/JUSK_TERJE2.jpg

"A camera raw image file contains minimally processed data from the image sensor of either a digital camera, image scanner, or motion picture film scanner. Raw files are so named because they are not yet processed and therefore are not ready to be printed or edited with a bitmap graphics editor."

"Raw image files are sometimes called digital negatives, as they fulfill the same role as negatives in film photography: that is, the negative is not directly usable as an image, but has all of the information needed to create an image. Likewise, the process of converting a raw image file into a viewable format is sometimes called developing a raw image, by analogy with the film development process used to convert photographic film into viewable prints."

http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_image_format#Benefits

För de okunniga/oförstående.

--

Men för att vara någorlunda ontopic, en ny artikel från den norska tidningen Natur&Foto som tidigare publicerade denna tvivelaktiga bild:

http://oi55.tinypic.com/mjvf4g.jpg

Länk till själva artikeln: http://i1187.photobucket.com/albums/z390/Fnoden/JUSK_TERJE2.jpg

Finns den i större format? Fick huvudvärk efter första raden :)

Tack, norrmännen är betydligt mer hårdföra än Svenska journalister. Ett ärligt reportage från Svensk media lyser fortfarande med sin frånvaro. Tycker det är dåligt att man tagit fasta på Terjes fulla versioner. Det verkar inte som att man har gjort någon form av forskningsarbete kring affären.

Det har ju enbart varit monolog-reportage. Där Terje stått i centrum och sagt det han känt för, utan några följdfrågor som pressat på.

Hur menar du nu? RAW-formatet levereras självklart under samma princip, oavsett vad för kamera man använder. RAW är ju alltid RAW..

RAW > Jpeg i alla lägen om man vill få ut så mycket som möjligt av bilden. JPEG-filerna brukar vara av något sämre kvalitet, plus att det inte finns lika mycket information i de bilderna. Testa fota själv i bägge lägena och jämför så kommer du att se en skillnad.

RAW är RAW ,, så är det ju. Oavsett vilken kameran som ger den filen, ja.
Men faktum är ju att två råfiler från två olika kameror inte är två likadana filer, och då bortser jag ifrån att objektiven eller perspektiven ++ skulle vara olika. Varför tror du de skryter så om nya EOS X .. jo delvis pga de stooora pixlarna. Varje enskild pixel är större i EOS X jämfört med tidigare modeller. Det ger inte bara förutsättningar för renare (läs bättre) signaler direkt från sensorn utan de är det också.

Med andra ord, två olika kameror som båda fotograferar i RAW ser verkligheten på två olika sätt - ger således två olika "RAW-original"..

Uppenbart?
Ja jag kan då inte se det på annat än uppenbart sätt.

Senast ändrad:
RAW är RAW ,, så är det ju. Oavsett vilken kameran som ger den filen, ja.
Men faktum är ju att två råfiler från två olika kameror inte är två likadana filer, och då bortser jag ifrån att objektiven eller perspektiven ++ skulle vara olika. Varför tror du de skryter så om nya EOS X .. jo delvis pga de stooora pixlarna. Varje enskild pixel är större i EOS X jämfört med tidigare modeller. Det ger inte bara förutsättningar för renare (läs bättre) signaler direkt från sensorn utan de är det också.

Med andra ord, två olika kameror som båda fotograferar i RAW ser verkligheten på två olika sätt - ger således två olika "RAW-original"..

Uppenbart?
Ja jag kan då inte se det på annat än uppenbart sätt.

RAW-bilderna är fortfarande råformat, sedan varierar utkomsten såklart pga. olika förutsättningar.

Finns rätt många råformat, .nef, .3fr, .crw, .pef... et cetera, et cetera, som ger olika förutsättningar. Panasonics rå-bilder rättar exempelvis till kromatisk aberration automatiskt. Men ja, RAW är fortfarande RAW.

Har ej heller påstått att RAW-formaten bör vara identiska om man utgår ifrån olika kameror, men faktum kvarstår... eller, jag vet inte riktigt var du försöker komma, RAW återspeglar självklart inte verkligheten precis då det är en obearbetad fil, att jämföra med exempelvis JPG, som innefattar andra kontrast- och färgmöjligheter.

Ja det är ju lite det jag vill fram till.
Vi lyfter liksom RAW till himmelsk eurofi när det i själva verket är ett av många sätt att fånga ett original. Som du skriver, det finns ju också flera "original"-format.

Men så har jag ju alltid varit lite knäpp (om man lyssnar till folket här på fs). Jag fotograferar inte bara med manuell exponering utan också rättså mycket i bländarprioriterat läge. Så länge man korrigerar exponeringen för att ta kontroll över exponeringen utifrån ljussituationen så är det enligt mig manuellt fotografi. Även med "M" så mäter vi ljuset som är en oftast inbygd mätare i kameran ..

Finns tusen sätt att jobba och enligt mig så är det fotografens värdegrund som bör följas och inte vad olika metoder heter enligt kameraspråk. Teknik och prylar förändras och till viss del filosofierna och värdegrunderna hos fotograferna. Men om vi förutsätter att tekniska aspekter sätter standarden för vad som är äkta och original så är vi enligt mig ute på hal is!

Fotografiets värdegrund bör vara den enskilde fotografens hjärta och vision.
Det gör det ju såklart mer komplicerat eftersom det inte räcker med att säga "jag fotar i manuellt läge, alla bilder lagras i RAW och jag klistrar inte med Lodjur, varken in eller ut ur bilderna".

Min inställning kräver fler ord och mer tänk. Men det är ju endast där värdet kan bestå över tid.

Mitt eget bildskapande är frikopplat från tekniska tjoflöjter. Visst påverkar tekniken synen på bilden men värdegrundlaget förblir som regel mer intakt om det frikopplas från tekniken så långt det går.

Jag försöker inte göra tekniken oviktig. Jag försöker bara säga att värdegrunden bör vara mer ett filosofiskt sådant. Om man/jag sedan fotograferar i RAW eller tjolahoppsantjoflöjt skiter jag blankt i om du eller andra gör.

Varför skall det vara så fruktansvärt enkelt hela tiden?
Vi fotografer vill medla med våra bilder,, men så länge inte kameran själv gör allt, inkl att surra på forumet så måste vi tänka till. Endast hjärnan kan ta kommando över tekniken. Att låta tekniken ta kommando över våra värdegrundlag till den grad att de ständigt omvärderas känns fruktansvärt flyktigt och tyvärr så typiskt vår tid.

Nog surrat.
/Niclas,

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar