Han har gjort oförsvarliga och grova fel som är grovt kränkande mot alla fotografer, men det ger oss ingen rätt att påstå att allt han gjort är fusk och att alla hans bilder förmodligen är fejkade och att han aldrig lyckats leva på sitt företagande.
Det besvärliga i härvan, tycker jag, är just det faktum att Terjes fusk inte 'bara' var ett par inklippta lodjur och nån mårdhund, utan just det att hans lögner målade upp en hel sagovärld, där han han själv spelade rollen av kommunikator med skogens vilda djur. Han var på vippen att träda in som en expert på lodjur och mårdhund - trots att han inte ens såg skillnad på vinter- och sommarpälsar. Emedan hans lögner var så omfattande, och pågick under så lång tid, så är det helt naturligt att man inte vet VAD man kan tro på när det gäller honom. Jag, som jag tidigare sagt, drog öronen åt mig för flera år sedan när han förklarade hur han komponerade sina trollsländebilder enligt en färdig inre synmall. Inget slumpmässigt där. Förstod att han antingen överdrev eller ljög så han själv trodde på det, för det var med vanliga mänskliga mått mätt rent omöjligt att arbeta så som han beskrev det. Gå ut med färdiga kompositioner i huvudet och matcha det med verkligheten på nån ynka gryningstimme och sedan få 40-60 bilder av en kvalitet som kunde publiceras i en bok? Kanske det senare (?!), men inte om bilderna ska matcha de färdigt uttänkta kompositionerna. (Och bara att ha så många kompositioner i skallen!)
När han nu har erkänt de, och endast de, lögner där han blivit så klart överbevisad, är det då underligt att man ifrågasätter andra delar av hans påstådda verksamhet? Hans ekonomi har jag inga synpunkter på - jag har inga ekonomiska anspråk på honom, vilket det kanske finns flera som har - men ska det finnas något uns av trovärdighet i hans berättelser om hur hans fotografering går tillväga så vill jag veta omfattningen av hans sagovärld. Helst vill jag egentligen veta om han själv har en
aning om när han ljuger och när han talar sanning.
Att mina frågor leder till upprepade inlägg och funderingar (tex. varför är han så angelägen om att framhäva att han fotograferar i jpg, samtidigt som han säger att hans originalfiler får alla granskas - i norska artikeln, spalt 2) är väl då inte så underligt. När man inte får svar så funderar man.
Att skrika om mobbning är så simpelt. Kanske man skulle skrika att Terje mobbade en generation av blivande naturfotografer till att tro att de inte kunde bli bra om de inte levde upp till de totalt omänskliga prestationer han framhöll han utförde? Att han sakta men säkert föll offer för sin hybris iom. att han målade in sig i ett hörn där enda utvägen var att fuska för att ge prov på vad han lärde är ju sorgligt. Men är detta färdigt och avslutat? Av Terjes blog verkar det inte som om han har förstått roten till det onda. Han börjar igen tala om total kontroll. Naturfoto? Full kontroll? Duh? Som Brutus Östling sa; man kan smeta margarin på grenen och hoppas att fågeln kommer, men det finns ingen garanti - det är vilda djur det handlar om.
Börjar Terje igen leka med elden? Eller, för att byta metafor, börjar han igen måla mitt i porten för att omsider finna att han sitter i ett hörn och är omgiven av en klibbig sörja?