Erik Schalin
Aktiv medlem
Varför skulle det vara det?Det där är en självmotsägelse.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför skulle det vara det?Det där är en självmotsägelse.
Varför skulle det vara det?
http://terjehelleso.wordpress.com/
Nytt inlägg från Terje där han först slår till med ännu ett Susan Sontag-citat och sedan skriver så här:
"Jag vill också passa på att säga att samtliga bilder som illustrerar mina blogginlägg sedan nystarten har blivit ifrågasatta för sin fotografiska äkthet (med undantag för inlägget om Snusen). Många har trott att dessa bilder är förändrade i datorn (eller klippta-och-klistrade). Att jag nu erbjuder möjligheten att granska orginalfilerna är för att man ska kunna se om så är fallet."
Tror inte samtliga bilder på bloggen har blivit ifrågasatta. Kanske några.
Återigen så lägger han ju självklart bara upp bilder som han inte har fifflat med. Bilder som aldrig ens (förutom lavskrikan) har tagits upp i tidigare diskussioner.
Förskönat har han alltid gjort & han har aldrig sagt att det ska se ut som vid fotograferingstillfället, däremot så har han varit benhård på att allt ska göras i kameran vid fotograferingstillfället.
Det där är en självmotsägelse.
Varför skulle det vara det?
Ja det kan man undra?
http://terjehelleso.wordpress.com/
Nytt inlägg från Terje där han först slår till med ännu ett Susan Sontag-citat och sedan skriver så här:
"Jag vill också passa på att säga att samtliga bilder som illustrerar mina blogginlägg sedan nystarten har blivit ifrågasatta för sin fotografiska äkthet (med undantag för inlägget om Snusen). Många har trott att dessa bilder är förändrade i datorn (eller klippta-och-klistrade). Att jag nu erbjuder möjligheten att granska orginalfilerna är för att man ska kunna se om så är fallet."
Tror inte samtliga bilder på bloggen har blivit ifrågasatta. Kanske några.
Återigen så lägger han ju självklart bara upp bilder som han inte har fifflat med. Bilder som aldrig ens (förutom lavskrikan) har tagits upp i tidigare diskussioner.
"Som det ser ut vid fotograferingstllfället" kan förstås tolkas på mer än ett sätt, så jag förstår att jag förvirrade er.
Det man ser i sökaren (på en spegelreflex) är i allmänhet ganska likt det som syns på bilden om man inte gör några justeringar i efterhand.
Inte alls. Bara genom att använda t ex exponeringskompensation kan man få bilden att se helt annorlunda ut än det man ser i sökaren. På en digital spegelreflex kan man dessutom ändra färgernas mättnad och ett antal andra parametrar.Det man ser i sökaren (på en spegelreflex) är i allmänhet ganska likt det som syns på bilden om man inte gör några justeringar i efterhand.
Syns inte effekterna av sådant i sökaren, menar du?
Inte alls. Bara genom att använda t ex exponeringskompensation kan man få bilden att se helt annorlunda ut än det man ser i sökaren. På en digital spegelreflex kan man dessutom ändra färgernas mättnad och ett antal andra parametrar.
Jag tycker personligen att detta med att inom fotografi återge exakt det ögat såg är nys, filmen/sensorn har ju inte samma dynamiska omfång som ögat & ofta så gör sig bilderna bättre om man leker lite med skuggor & högdagrar.
Notera "bara genom" samt "helt annorlunda".Notera "i allmänhet", samt "ganska likt".
Så att försköna i förhand är då helt ok som manupilation?"Som det ser ut vid fotograferingstllfället" kan förstås tolkas på mer än ett sätt, så jag förstår att jag förvirrade er.
Det man ser i sökaren (på en spegelreflex) är i allmänhet ganska likt det som syns på bilden om man inte gör några justeringar i efterhand.
Så att försköna i förhand är då helt ok som manupilation?
Såga ett träd.Vad menar du med försköna? Bara nyfiken, så vi pratar om samma saker...
Såga ett träd.
Skicka ut folk på sjön i eka.
Smink.
Limma fast insekter.
Elda upp hus (ingen annans)
Ficklampor
Uppstoppad mård
kasta ut godis till barn
osv