Saxat från FB, kommentar på Terjes Facebook:
"Kära Terje, jag har precis läst ditt senaste inlägg på bloggen, men där finns ju ingen möjlighet att kommentera så jag gör det här istället.
Jag önskar att du kunde komma ur din offerroll och sluta måla upp bilden av förfärliga fiender överallt. Du visar en rådjursbild och skriver att det är en "sådan bild som flera har indikerat för mig måste vara fejk". Det är det inte alls. Den bilden har inte varit på tal, och ingen som liknar den heller. Folk kommer att uppfatta det som att du lägger ut rökridåer. Jag uppfattar det så.
Sedan skriver du att alla bilder i boken Året är omanipulerade, men du försitter samtidigt chansen att styrka det påståendet genom att lägga upp originalfilen till vargbilden från 31 december, eller en bildserie från samma tillfälle. Det är ju den som är mest ifrågasatt i boken. Om du menar vad du säger så måste du kunna backa upp det i handling, inte med ännu fler ord.
Visst har folk gått hårt åt dig, och visst har en hel del anonyma näthatare skrivit en del helt oacceptabla inlägg både här och där. Men din största fiende just nu är du själv och din ovilja att lägga korten på bordet. Börja med att lägga upp den där vargbilden och alla bilderna i samma serie, bevisa att ditt påstående om boken Året verkligen är sant.
Du står i en djup grop. Det är dags att sluta gräva. Tiden är knapp, snart slutar folk helt att lyssna på vad du har att säga.
Detta är skrivet i all välmening och med all önskan om att du och Malin ska kunna komma ur det här så helskinnade som möjligt. Om du inte vill lyssna på mig, ta hjälp av en kommunikationskonsult av något slag och lägg upp en strategi för att minimera skadorna, dra maximal lärdom och börja om på helt ny kula.
Allt gott.
/Göran"